Mitt år av vila och avkoppling

Moshfegh, Ottessa

Vald till en av årets bästa böcker av New York Times »Gnistrande litteratur. Som få andra lyckas Ottessa Moshfegh skildra livet som en trång och smutsig bur, och samtidigt få mig att frusta av skratt.« Johanna Frid, DN»Som en modern Glaskupan. Här finns svärta men också kvickhet och underfundighet. Det krävs en väldig finess för att skriva så.« Lina Bengtsdotter, författare»Ottessa Moshfegh är utan jämförelse den mest intressanta samtida amerikanska författaren.« The New YorkerHon har allt. Hon är ung, snygg, smal, hon är nyutexaminerad från Columbia, lever på ett stort arv och har en lägenhet på Manhattan. I New York år 2000 står den moderna världen på sin absoluta topp, allt är tillgängligt, och det gäller att utnyttja dygnets timmar till max. Att sova, i stället för att arbeta eller njuta, betraktas som svaghet. Men samtidigt skrivs sömntabletter...

Henrik Johansson

2022-03-02

Fantastiskt annorlunda personporträtt och en historia man får följa genom dimman.

Maria Hedsén

2021-10-31

Helt fantastisk bok om en sömnig tjej. Ljudboken blir uppläst av en sömnig röst som ger inlevelse. Härlig plantering under boken som gör att man kan misstänka hur den slutar. Trots detta blev jag chockad och rörd av slutet, beskrivet på ett så kraftfullt sätt.

Elin J

2021-08-14

Tankeväckande men bitvis lite långsam.

Ingrid Selnes

2021-02-22

Skruvad berättelse som tråkade ut mig.

Cissi

2020-12-15

Nej den här boken var ingen höjdare, fick kämpa mig igenom den från första till sista sidan. Recensionen jag hörde om den var att den skulle vara mörk men rolig, jag såg verkligen inget roligt i den alls, det var bara mörker och tragik i mina ögon. Det kombinerat med att jag valde att läsa den på engelska gjorde att det var trögt rakt igenom, och jag var aldrig riktigt sugen på att läsa vidare. Känns bara skönt att den är slut.

Elina

2020-11-25

Skulle vilja beskriva den här boken med ett ord - Annorlunda.

Fantastisk, stark & välskriven!