MITT NAMN ÄR

EliSophie Andrée är född 1996 och uppvuxen på Beredskapsmuseet utanför Helsingborg. Numera bor hon i Landskrona. Hon har sina rötter i estradpoesin och deltog redan som tonåring i SM i poetry slam, varefter hon 2012 introducerade Sveriges första tävlingar som var enbart för ungdomar. MITT NAMN ÄR är hennes första diktsamling. Tidigare har hon medverkat i ett flertal antologier och röjt framgång med sina diktvideor på nätet. I EliSophie Andrées dikter råkar vardagsrealiteten och genusperspektivet i ständig kollision. MITT NAMN ÄR pyr av glödande feminism. Tillsammans med Rebecka Hillman och Johanna Heide driver EliSophie Andrée podcasten ?Snubbfritt?. Smockadolls bokserie Broscherna består av en alldeles brokig samling litteratur i det kortare formatet.

Diktsamlingar skrämmer mig lite. Jag har aldrig varit mycket för att läsa den typen av litteratur. Men jag är riktigt glad att jag gav det en chans.

MITT NAMN ÄR av EliSophie Andree är en ganska kort diktsamling, och bara det tilltalade mig. En bra början som inte skrämde livet ur mig, eftersom det inte väntade miltals med lyrik.

Alla dikterna är skrivna i versaler, och det hjälper bara till att uttrycka känslan i dem, tycker jag. Det är inga glädjedikter, utan sådana som kommer som en reaktion på något (eller någon) som inte är bra. Det känns som om jag ibland får ett möte med Andrées innersta. Och hon får kontakt med min inre tonåring. Den som skulle ha behövt läsa alla de här dikterna.

Om jag kunde skicka ett brev till mig själv i dåtid skulle den här lilla diktsamlingen ligga med, och brevet skulle nog då bara behöva några få ord: ”Det blir bättre. Du är inte ensam.”

Min favorit av dikterna är den första. Den är som en käftsmäll, och passar extra bra i versaler. Det är också den som får mig själv att bli mest förbannad och minnas saker. Alla gånger jag har fått leka flickvän till mina kompisar för att kunna få bort deras icke-önskade uppvaktare, alla gånger jag har hört otrevligheter, alla gånger någon på Internet kommenterade min ”snygga kropp” (aka bröst) och hur mycket jag hoppas på att vi hinner ändra innan mina barn blir stora.

De skulle passa väldigt bra höglästa, de känns lite som jag tänker mig spoken word. Och jag är avundsjuk på EliSophie Andrées känsla för flyt och timing.

Johanna Heide

2017-09-23

Fantastiska texter

Marie Andree

2017-09-23

Texterna träffar rätt i hjärtat.