Mitt namn är röd

Pamuk, Orhan

| 2002

Ingen konflikt är i dag mer aktuell än den mellan öst och väst, islam och kristendom. Orhan Pamuk har sökt sig bakåt i historien, till sultanernas medeltid, för att skildra hur denna konflikt skär rakt genom dagens Turkiet. En kall vinterdag 1591 mördas en miniatyrmålare vid sultan Murat III:s hov och en ung man kan bara vinna sin älskades hjärta om han tar reda på vem som mördade hennes far. Bland målarna smyger sig västerländska idéer om en mer realistisk konst in och hotar den traditionella konsten. Brännpunkten är, då som nu, huruvida västerlandet ska få tränga in och förändra traditionen eller om särdragen ska skyddas och bevaras. Pamuks berättarglädje och språkliga krafter känner inga gränser och han har med rätta jämförts med Umberto Eco. Orhan Pamuk är född 1952 i Istanbul, men har bott många år i New York. Hans genombrott kom med Den svarta boken...

Nanna Naumann

2018-08-06

Underbar bok. Där varje kapitel ger ett nytt perspektiv. En deckargåta som är så mycket mer, ett mästerligt stycke prosa.

Marianne L

2012-05-13

En bok som har många dimentioner. Man kan läsa den som en deckare, en historisk roman eller en roman som tar upp den kulturella konfliken mellan öst och väst. Det centrala är bildstriden. Hur får man avbilda världen och vad får man avbilda.Boken kräver att man sätter sig in i bakgrunden till striden, men också att man kan tolka de olika kulturernas tecken för att få lösningen på gåtan i boken. Mycket bra bok som jag inte kunde slita mig från när jag läste den flera år innan Pamuk fick Nobelpriset. Kommer att läsa om den.

Maria Lindén

2012-02-29

Det här passade mig inte alls. Tyckte det var otroligt irriterande med så många olika berättare.

Josefine Lind

2011-10-15

Otroligt tät levande historia som inte är svår att hänga med i. Ökar verkligen förståelsen om islams bildtradition också.

Stefan Hjalmarsson

2010-06-19

Spännande stilgrepp. Fantasifull.

Nedhal Pirababi

2010-01-07

Den börjar bra sedan förirran man sig i en virrvarra av ingenting