Mitt liv som råtta

Violet Rue är yngst i familjen Kerrigan och hon ser upp till sina äldre bröder. I hennes familj håller man varandra om ryggen. Så när Violet råkar höra sina bröder prata om att de begått ett fruktansvärt brott, slits hon mellan att vara lojal med sin familj eller att berätta för en utomstående. Beslutet hon fattar kommer att tvinga henne att upptäcka sin egen identitet, bryta familjens förtrollning och efter lång tid i exil, återvända till ett förändrat liv. *** Joyce Carol Oates, född 1938 i staten New York, är en av USA:s mest betydande författare. Oates har utmärkt sig som en av de största inom den samtida amerikanska litteraturen och har tilldelats flera priser; bland annat National Humanities Medal, National Book Critics Circle Ivan Sandrof Lifetime Achievement Award och PEN/Malamud Award. Oates har nominerats till Pulitzerpriset och skrivit några av vår tids mest angelägna verk...

Lollos Bokhörna

2020-01-03

Det här är den första boken jag läser av Joyce Carol Oates, och det är en tung bok att läsa. En bok om att vara utanför och bli bortvald av sin egen familj för att man har berättat sanningen. Boken är ingen sträckläsningsbok utan jag har fått pausa och varvat med en annan bok emellan.

Mitt liv som råtta handlar om Violet Rue, familjens favorit som gör det rätta och berättar sanningen när hennes två bröder mördar en ung afroamerikansk skolkamrat. Bröderna hamnar i fängelse men Violet Rue flyttas till en annan familj och blir utfryst av alla hon älskar för att hon berättat sanningen. Familjen kan inte älska en smutsig råtta.

Boken är riktigt bra med ett språk som är väldigt bra! Det är tunga ämnen som rasism och övergrepp och mitt mammahjärta blöder för den unga Violet Rue som inte blir skyddad av de vuxna som ska skydda henne!

Boken är tänkvärd och den får dig att känna. En riktigt läsvärd bok! Rekommenderas!