Mitt liv som råtta

Carol Oates, Joyce

Ny roman av en av vår tids största författare! I Mitt liv som råtta får vi möta Violet Rue Kerrigan som tolv år gammal får veta att hennes två äldre bröder har begått ett rasistiskt mord på en afroamerikansk skolkamrat. När Violet gör det rätta och berättar om mordet, och bröderna grips och döms, blir hon utfryst av sin familj. I en rad starka tillbakablickar får läsaren följa Violets resa, från älskad minsting i en syskonskara om sju, till utstött av föräldrar, syskon och församling. Gång på gång frågar hon sig: Vad är viktigast, att vara lojal mot familjen eller mot samvetet? Och kan man göra det rätta, men ändå bittert ångra det? Ensam i världen tvingas hon bryta sig fri från sina föreställningar om vad en familj är vem hon är och hitta sin egen väg. "En oerhört skicklig beskrivning av människor och deras handlande. Boken håller läsaren andlös."Betyg 5/5 BTJ-häftet...

Kerstin Kolm

2022-04-13

En av Oates bästa, tycker jag.
Den totala ensamheten i den totala utsattheten. Skildrat utan sentimentalitet- så här är det, så här var det.
” Att inte drunkna. Att hålla sig vid liv. Det var det som gällde”

Andie Lindskog

2020-05-31

Jag har lite svårt för berättarupplägget, som emellanåt växlar från jag-form till du-form. Trots att det handlar om samma person. Det skapar ibland lite onödig förvirring som bromsar upp läsandet. Men bortsett från det är detta en mycket stark berättelse, där vi får följa Violet från tillfället då hon får reda på att hennes två bröder har begått ett rasistiskt mord, och hur hon när hon gör det enda moraliskt och mänskligt rätta och berättar om mordet, blir utfrusen av hela sin familj. Det är omöjligt att inte beröras mycket starkt av hennes tragiska och mörka öde. Hela berättelsen är så detaljerad och välskriven att jag genom hela läsningen känner mig övertygad om att det är en hjärtskärande och dyster verklighetsbaserad historia. Lite förundrad kan jag ändå konstatera att den faktiskt är fiktiv. Det gör ändå inte känslan lättare, eftersom jag är övertygad om att vår värld är full av just sådana här livsöden.

Beas bokhylla

2020-05-07

Mycket bra bok, men stundtals jobbig att läsa pga det som Violet blir utsatt för under sin barndom. Men riktigt läsvärd.

Det här är det första jag läser av Joyce Carol Oates. Boken har en riktigt bra grundstory. Jag har blandade känslor kring boken, jag känner mig stundtals kluven - jag har svårt att komma in i boken och saknar ett driv men ändå kan jag inte sluta läsa den och jag berörs starkt av den. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag känner så, texten är inte svår att förstå, korta kapitel som jag älskar, kanske för att jag har svårt att lära känna eller få en djupare kontakt med många karaktärer i boken. Berättelsen är tragisk, mörk med mycket lidande. Att få följa Violet genom åren från ungdom till ung vuxen kvinna berör mig starkt och som mamma har jag svårt att förstå hur hennes egen mamman och familj kan stänga ut sin egen dotter. En smärtsam bok om utanförskap, rasism, övergrepp... En stark berättelse som berör.

Henrik Johansson

2020-03-18

Riktigt bra. När du möter den obarmhärtiga strukturen och får betala priset för det. Fastän du är ett barn.

Lysande, mörk & välskriven!

Tyckte om denna bok. Bitvis lite ihopplockad, men den hade en röd tråd som berörde. Lider med Violet. Boken har många dimensioner om man analyserar den.

Solveig Andersson

2019-11-28

talbok, storytel-nov 19
Troligtvis den sämsta bok jag läst av Oates. Allting är repetitivt och jag har mött ett flertal av dessa karaktärer i andra av böcker skrivna av henne. Innehållet intresserar dessutom inte.

Jennifer Johansson

2019-11-08

Tack så mycket HarperCollins Nordic för recex!

Mitt liv som råtta handlar om Violet Rue som råkar höra sina bröder prata om ett fruktansvärt brott det begått så måste hon välja mellan sin familj eller att brottet ska bli löst. Och detta beslut kommer att tvinga henne att upptäcka vem hon själv är och vilken plats hon har i samhället.

Jag ville så gärna älska denna bok. Baksidetexten var så fruktansvärt spännande för mig. Men den föll lite. Jag visste inte när jag gick in i denna att det både skulle vara skrivet i tredje person samt du-form blandat, vilket inte alls fungerade för mig och skapade enbart förvirring. Därefter visste jag inte alls att denna bok hoppar extremt i tiden och har ingen direkt tidslinje, i alla fall inte den första delen av boken.

Men sedan, efter halvvägs, så kommer den ikapp snabbt. Den behandlar ämnen som utanförskap, feminism, rasism, diskriminering och det är vissa stunder jag bara vill kasta iväg boken för att personerna i den är så skrämmande och jag blir så arg. Det är spännande hur jag kunde vara så förvirrad i början av boken och undra vad som egentligen kommer att ske, till att tillslut förstå innebörden av den första delen och varför den utgjorde en sådan stor del som den gör.

Jag skulle starkt rekommendera denna om du vill ha en bok som bygger på och på, för att sedan avsluta väldigt bra! Jag kommer definitivt läsa mer böcker av denna författare, då jag förhoppningsvis är mer beredd på hennes unika sätt att hoppa mellan olika tidslinjer och om det är tredje person eller du-form.