Mitt liv som pingvin

Mazetti, Katarina

| 2008

Katarina Mazetti, som tidigare skrivit de bästsäljande succéromanerna Grabben i graven bredvid och Familjegraven, kommer nu med en ny humoristisk och ömsint kärlekshistoria! På en kryssning med fartyget m/s Orlovsky till Falklandsöarna, Sydgeorgien och Antarktis träffas Tomas och Wilma. Trots sina olikheter blir de vänner. När Wilma upptäcker att Tomas har försökt att lämna båten för gott i det karga, farliga landskapet sätts deras vänskap på prov. Samtidigt kämpar Wilma med att dölja sin egen plågsamma hemlighet. ?Den vardagliga tonen kryddad med lite sund galenskap som man känner igen från Grabben i graven bredvid behåller Katarina Mazetti också i Mitt liv som pingvin. Det handlar om kärlek, livskvalitet och miljöförstöring. /.../ Av detta och av tragiska eller festliga bihandlingar, utspelade mot den storslagna antarktiska naturen, har Katarina Mazetti gjort en charmfull berättelse...

2023-11-25

Mysig omläsning!💖💖💖💖💖

Kim M. Kimselius

2019-08-24

Den här boken älskade jag rakt igenom. En underbar skildring av en kryssning med fartyget m/s Orlovsky till Falklandsöarna, Sydgeorgen och Antarktis. Här får vi möta många olika karaktärer, alla lika välskildrade och många olika typer. Två olika personligheter som dras till varandra är Tomas och Wilma. Båda bär hemligheter inom sig och när de väl upptäcks ställs allt på sin spets. Men där finns även den äldre damen som studerar alla runt sig. Hon delar hytt med Wilma, som förvånas över att den gamla damen bara har en ryggsäck, medan hon släpar på en supertung resväska. Vad ingen vet att den gamla damen har rest jorden runt och haft de märkligaste arbeten.

Så där fortsätter det genom hela boken. En bok som kommer att stanna i mitt hjärta och som jag innerligt hoppas att du läser. Rekommenderas varmt!

2017-09-09

Jättemysig bok med härliga karaktärer. Det är nästan så att jag längtar efter att få göra samma resa till Antarktis och se de underbara pingvinerna. Men varför är boken så kort? Jag vill höra mer av boken. Hur gick det egentligen för Thomas, Wilma, Alba och dessutom vill jag veta hur det gick med Carola och hennes strykjärn. Men kanske kommer det en fristående uppföljare? Dessutom fantastiskt bra uppläsare i form av Vanja Blomkvist, Magdalena in de Betou och Peder Falk. Kan riktigt varmt rekommendera boken!
Mitt slutbetyg blir, en 5:a!

2016-01-23

Man får följa en handfull olika människor på resan. Det blir vänskap, samhörighet och ibland lite mer. Det finns både tragik, sorg och glädje. Mys-rolig o charmig.
Mycket bra att lyssna på då det var flera olika uppläsare.

Ulla Englund

2013-06-05

Lättsam men inte ytlig. Jag gillar verkligen Katarina Mazettis stil.

Monika Häägg

2013-01-19

Humoristisk och tankvärd. Lättläst och spännande!

Litet Monster

2010-06-07

En mysig bok.

Gestaltar bland annat en vulgärt naiv syn på depression, och är i övrigt smärtsamt snuttegullig. Man får lägga band på impulserna för att behålla den hemlagade kolan i magen. Den enda gulliga är albatrosstanten. Mer med henne!