Mitt liv som förrädare : en ung kvinnas berättelse om att överleva i ett iransk fängelse

Hillman, Robert

| 2008

Zarah är nitton år och student vid universitetet i Teheran. Hon växer upp i en privilegierad förort och är dotter till välbärgade och västorienterade medelklassföräldrar. Men likt andra iranska kvinnor är hon tvungen att täcka sitt hår för att följa regimens strikta regler. En dag arresteras Zarah på gatan av säkerhetspolisen och hon blir förd till det ökända Evinfängelset. Hennes brott är att ha medverkat i en studentdemonstration. Därmed har hon förrått folkrepubliken Iran. Väl i fängelset blir hennes nya hem en fönsterlös cell med cementgolv. Dag efter dag utsatts hon för förödmjukelser och slag, dag efter dag blir hon alltmer osäker på om hon kommer överleva ännu en natt. Mitt liv som förrädare skildrar Zarah Ghahramanis tankar och känslor från fängelset, om rädslan och förundran inför all ondska hon upplevde. Det är en stark och skakande berättelse om en naiv 19-åring som förvandlades...

Teresia Kjellgren

2014-03-18

En välskriven och otroligt självutlämnande bok om sin tid i Iranskt fängelse. Den ger en osminkad bild av förhörsmetoder och våld i Evinfängelset i Teheran samtidigt som det är en väldigt fin bereättelse om hennes uppväxt och liv innan hon greps. Absolut läsvärd!

Ally Regins

2013-09-30

Otroligt gripande och välskriven.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

19-åriga Zarah arresteras av säkerhetspolisen och blir förd till det ökända Evinfängelset i Teheran. Hon anklagas för att ha förrått hemlandet Iran genom att delta i en studentdemonstration. Engagerande och väldigt intressant historia i vilken Ghahramani försöker ge fler än ett pespektiv på dagens Iran.

"Mitt liv som förrädare är inte en bok som ber om medlidande ? Ghahramani är besvärligare än så. Kunnig, smart, egensinnig, stridig, jobbig, orädd. Hon argumenterar och diskuterar, väcker läsaren ur en vag, okunnig, menlös sympati med de namnlösa ?kvinnorna i Iran?.? (Aftonbladet).

Cajsa Holm

2011-07-11

En fantastisk kvinna! En totalt självutlämnande bok som inte försöker skönmåla. FÖRFATTARE TILL BOKEN ÄR ZARAH GHARA GHAHRAMANI och Robert Hillman.

Louise A

2011-06-02

Texten lämnar mig märkligt oberörd, och kommentaren blir bara ett stort: Jaha.

Mitt liv som förrädare är Läsvärd och mycket spännande på sina ställen trots att man i stort sätt hela tiden befinner sig på samma plats. Bra beskrivet och man tar till sig av hennes berättelse.

Kristina Simar

2009-12-11

En tragisk bok om en kvinna som hamnar i fängelse för sina åsikter.

harriet karlsson

2009-11-01

Otroligt bra och skrämmande.
Hur många människor har det så här? Hur kan människor göra dessa grumma handlingar av ingen orsak bara för sin åsikt.

Eriko Takemoto

2009-06-25