Mitt i Afrika - en kvinnas kamp för de vilda djuren

Olivecrona, Ann

| 2011

16 år gammal bröt hon upp från Sverige för att söka äventyret. I dag är svenskan Ann Olivecrona en av få som vågar utmana den illegala handeln med människans närmaste släkting. Och hon gör det med risk för livet hotad av tjuvjägare, djursmugglare och korrupta politiker. Från sitt hem som balanserar på ekvatorn, ungefär 20 mil norr om Nairobi, driver hon ett världsomfattande detektivarbete för att spåra upp och frita fångna och misshandlade apor. I hennes resväska finns, förutom ett av Afrikas mest välstämplade pass, en uppsättning blöjor, bärselar och nappflaskor i olika storlekar. Men Anns äventyrliga liv rymmer också andra kapitel. Möt en färgstark kvinna som har ridit in zebror åt markisen av Bath, blivit fängslad av Idi Amins soldater, snarat giraffer från ett jeepflak i 100 kilometer i timmen, hjälpt till att hitta geparder åt Richard Attenborough, beställt en åsnekärra...

Josefin Kylli

2013-02-08

En helt underbar självbiografi som är intressant, berörande och lärorik.

Hanna Appelquist

2012-06-08

Härlig och väldigt rak beskrivning av de afrikanska djuren och en del av de extrema problem vissa afrikanska länder haft de senaste många åren. Dock alldeles för mycket "name droping". Men även en "vit" insyn på flera inbördeskrig ur en intressant (främst rak) infallsvinkel.

Annimoure Nilsson

2011-08-04

Som person verkar hon helt fantastisk. VIlken inspirerande kvinna. Som tonåring läste jag Diane Keatons "De dimhöljda bergens gorillor", packade väskorna för att arbeta i Rwanda efter den, men träffade kärleken och blev kvar här i Skandinavien. Nu börjar jag nästan att packa väskorna igen. Själva skriftspråket är "sisådär", men det är huvudsaklingen inte hon som har skrivit den - utan står för berättandet och DET är en fantastiskt historia i sig. Väl värd att läsa. Och jag tycker faktiskt väldigt mycket om hennes "debatterande" mot slutet. Pricksäkert och väldigt, väldigt många sanningar.

2011-08-03

Ann föddes i april 1951. Första delen av självbiografin är mycket spännande och engagerande. Jag tycke mig vara där. När vi kommer fram till tiden för den första filminspelningen 1983, går luften ur berättelsen. Debattinslag och tyckande om än det ena än det andra. Punktering tyvärr. Hon verkar vilsen.

Camilla Eriksson

2011-07-09

En mycket intressant bok som handlar om Ann Olivecronas liv. Ann var som barn mycket intresserad av djur och som 16-årig reser hon till Afrika. Där får hon kämpa med allt från illegal djursmuggling, korrupta politiker, tjuvjägare, och hon får även chansen att jobba som djurskötare inom film.