Mitt hjärta

Jeansson, Sten

När Birgitta en vårdag vandrar iväg i bara tofflorna, trots att det ärblött ute, ställs hela tillvaron på ända. För både henne och hennesfamilj. Hon vet inte varför hon gick ut och förvirringen hos henneblir upptakten till en lång kamp som förs på flera plan.Det visar sig så småningom att Birgitta drabbats av en allvarlighjärntumör. Hennes make Sten bestämmer sig genast för attgöra allt som står i hans makt för att Birgitta ska få så bra vårdsom möjligt. Men det han tagit för givet visar sig inte alls varasjälvklart. Varken vård eller hjälp är en självklarhet. Tvärt om.Öppet, ärligt och autentiskt berättar Sten Jeansson om den svåratiden då sjukdomen stod i centrum för allt och hur både hansoch hans hustrus liv beskars när den krävde all deras tid, kraftoch energi.Mitt hjärta är en bok om kampen mot både cancern och såvällandsting som kommun. Men allra mest är det en berättelse omdjup kärlek....

Joanna Björkqvist

2017-09-07

En fantastisk och gripande bok som är omöjlig att lägga ifrån sig. Rekommenderas varmt för den som vill känna glädje, sorg, frustration, ilska, smärta och inte minst kärlek under läsningens gång. Riktigt bra, välskriven och viktig!

2017-09-06

Birgitta drabbas av en allvarlig hjärntumör. Hennes make Sten bestämmer sig direkt för att göra allt som står i hans makt för att Birgitta ska få så bra vård som möjligt.
Birgitta och hela familjen runt henne och då främst maken Sten, för en stor kamp mot sjukdom under fler år. Det går inte ens att föreställa sig hur fruktansvärt jobbigt det måste vara att få ett besked om en allvarlig hjärntumör. Ett besked som gör att hela livet förändras och raseras. Tycker Sten är modig som vågar dela med sig av deras liv och kamp. En stor kamp är det, inte bara mot sjukdomen utan även mot att få rätt behandling, ersättning från Försäkringskassan och hjälp av kommunen. Det är fruktansvärt sådant dåligt bemötande de får både från handläggare på F-kassan, men även av flera andra personer. Man tror inte att det ska vara så i Sverige, men man behöver vara frisk för att orka kriga vilket inte går när man är sjuk. Sten står för det stora krigandet här i sin vilja att hjälpa Birgitta. Det är en sorglig, ärlig, kärleksfull berättelse som berör ända in på djupet!