The Mists of Avalon

Nettan Läslus

2012-05-23

Den bästa bok jag läst! Satt som trollbunden. Blev tvungen att köpa alla hennes böcker. :-)

Bara såå bra =) Denna kan jag varmt rekommendera =)Denna bok måste jag bara läsa om..

I medeltida versioner av arthursagan utmålades Morgaine som en illvillig maktgalen häxa - under denna tid då det ansågs fel av kvinnor att alls vilja ha makt. Marion Zimmer Bradley återknyter Morgaine till sagans forntida ursprung, då Morgainekaraktären var gudinnan Morrigan, när hon var älvornas drottning. Jag har hört många gudinnedyrkare och wiccaner hävda att denna roman hjälpte dem att finna sin tro. Romanen är en idéroman som ger ett nyhedniskt perspektiv på myter, legender och på historien om hur Britannien kristnades. Men författarinnan är komplext nog inte en nyhedning, utan en kristen. Hur hänger det ihop? Läs slutet av romanen.

Annelie A

2011-10-11

Fullständigt älskar denna boken, en klar femma

Josefine Ejebjörk

2011-09-14

En härligt mystisk berättelse som fick mig att verkligen tro på historien.

Emelie A

2011-07-20

Tyckte mycket om den här boken (:

Isolde Eriksdotter

2011-07-04

En underbar bok, full av känslor av alla de slag, mystik, spänning mm. ,,,Lämnar kvar en smak av förfluten tid inlindad i sagans skimmer.

C L

2011-06-27

Jag trodde att jag aldrig skulle gilla den här boken, genren, men den tog sig. I början tyckte jag att den var allt bra fjompig, med sina ?my lord?, ?my king?, ?my commander? etc.
Så småningom fastnade jag i berättelserna ? intrigerna. All triangeldrama!! Jag tyckte diskussionerna kring den kristna guden och ?det gamla folkets/feernas? gudinna. Vem styr över vår värld? Man får inte heller glömma den feministiska tonen, klangen ? ropen på revansch!

Karin Söder

2010-06-05

En bok jag inte kunde lägga ifrån mig förrän sista ordet jag läst. Det var med stelhet i kroppen jag avslutade boken efter nästan 3 dagars tokläsning!

Samuel Karlsson

2010-05-20

En av få fantasyböcker som jag läst även om det är rätt länge sedan. Jag gillade den.

Birgitta B

2010-03-21

Älskar den, spännande doft av en annan tid ; natur magi, passion ,grymhet och kärlek

Birgitta B

2010-03-21

Jag med absolut vill dit igen om det går... :=)

Maria Klamas

2009-06-07

Sicken underbar bok, så spännande tror baskemig jag levt i den här tiden i ett tidigare liv