Mistborn: Sista riket

Sanderson, Brandon

| 2015

Första boken i Mistborn-serien som sålts i 4 miljoner exemplar! »Sååå bra! Och slutet, de sista hundra sidorna både krossade mitt hjärta och gav mig andnöd, för det var konstant action. Har ni inte läst Brandon Sanderson så har ni verkligen missat något! Betyg: 10 av 10.« BOKTYCKE »Fantastiskt, makalöst och sagolikt. Sista riket är allt det och ännu mer. Den har liksom allt, det går inte att begära mer av en författare.« BOKHUSET »En helt fängslande värld.« | THE WASHINGTON POST »Nästan omöjlig att lägga ifrån sig.« | FORBES I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri. Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda....

Bokugglor

2019-09-16

Helt fantastik, bara läsa den!

elinore järlehag

2017-12-30

Sjukt bra bok! Fantastisk värld och härliga karaktärer.
Sanderson vet hur man skriver bra fantasy!

Marita Ryen

2017-04-03

Betyg 4-. Ganska spännande och lättläst.

Per Harbeck

2017-02-24

Annorlunda fantasy bok som verkligen inte är likt någon annan i den genren. Väldigt intressant magisystem och karaktärer som känns mer mänskliga än vad man annars hittar inom fantasy. Älskar upplägget. Ska man klaga lite så kan den ibland vara lite svårt att hänga med i allomantis alla benämningar. Men nu ska jag slänga mig över nästa bok i serien, "Uppstigningens brunn" som utav någon anledning är uppdelad i två böcker.

Jocke Arnell

2016-09-27

Riktig skön fantasy med ett intressant magisystem. Tycker karantärerna var intressanta och handlingen hade ett bra tempo och stil.

2015-09-19

Fantasy är en lite jobbig genre för mig, ibland gillar jag och ibland inte. Och jag har ingen aning om vad som funkar. Jag fick för mig att fantasy skriven för ungdomar fungerade bättre för mig och därför ville jag väldigt gärna läsa Sista riket, som (nästan) alla verkar älska. Dessutom finns den ju med på Topp 100 sci-fi/fantasy-listan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/sista-riket-av-brandon-sanderson.html