Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Riggs, Ransom

| 2012

En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom. Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara...

amelia bodehag

2024-01-28

älskar!

Jätte bra book älskar den👍👍👍❤️❤️☺️

Matilda Persson

2021-01-08

Till att börja med är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn en väldigt vacker bok med sina bilder. Dock tror jag att min läsupplevelse skadades av att jag hade sett filmen. Boken var bra men jag trodde att den skulle vara bättre. Kanske är det för att bokens målgrupp är 12-15 år men det känns som att något saknades. Jag älskar det besynnerliga och jag ser fram emot att läsa nästa bok men det blev tyvärr inte den wow-upplevelse som jag hade väntat mig.

sannareads

2019-12-04

"[...] Watching the sky, clear now, a billion stars spread across it. Stars, too, were time travelers."

I have heard so incredibly much good things about this book that made me quite unsure if I wanted to read it or not. Was it just hyped or would it be amazing? After reading “Tales of the Peculiar” (which I really enjoyed) I felt like I HAD to give this series a try at least.

AND I LOVED THIS BOOK!

"Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children" had so many twists and turns, great characters and such an interesting story that I was stuck from the first chapter!

I really like Jacob as a character and feel like he has such a great character development through this book. Which I guess makes sense considering that his whole life is turned upside down. Anyway I feel like he really grew in this book, which is great.

The story itself is so captivating and the characters the reader get to know is unique and perfectly described. They feel real even though they come from a book that’s so obviously fantasy-filled which really amaze me.

That Riggs has chosen to incorporate old pictures (that’s actually real and only minimally edited) gives the book even more uniqueness and gave me the creeps ever now and then.

Riggs writes in such a quick, fun & at the same time descriptive and old-fashioned way that makes the pages disappear! I really enjoy his style of writing and thinks it’s something very special about it.

Now onto the next book.

⭐️ "Miss Peregrine’s home for Peculiar Children" gets 5/5 stars from me!

Alexandra Jansson

2019-02-04

Riktigt bra

Agnes

2018-12-26

Andra gången jag läser denna bok. Läser om den för att jag ska läsa alla böckerna i serien i rad.
Gillar historien och att texten blandas med bilder. Lätt och snabbläst. Ser fram emot fortsättningen.

Artur Foxander

2018-12-25

Riktigt väl genomtänkt bok med vissa saker som stannade med mig under lång tid efter att jag har läst den. En känsla som jag hade med mig väldigt ofta var dock att boken var direkt anpassad till bilderna och inte tvärt om. Lite som om författaren spelade pictionary med sig själv. "Här får du en bild, skohorna in den i din berättelse på snabbast möjliga sätt". Det som blev mest lidande var nog dialogen. Ibland skulle den må bättre av att vara längre och inte så svepande... Men å andra sidan så tillhör jag inte målgruppen. De kanske inte uppfattar det på samma sätt som jag.

2018-11-03

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn har stått i hyllan sedan bokrean 2014. Efter jag hade köpt den började jag höra väldigt blandade åsikter och jag kände mig plötsligt inte så sugen på den. Det enda jag egentligen kände till om boken var att det skulle vara ett barnhem inblandat. Och besynnerliga barn (på vilket sätt visste jag inte). Och foton. Massor av gamla, konstiga foton. Hur bra kunde det bli, liksom? Läs mer på min blogg

Erik Horizon

2018-01-02

Spännande historia

Hanna Johansson

2017-04-23

Kul med en bok som kombinerar foton med text. Verkligen en vinnande strategi i det här fallet!

Emma jak

2017-02-22

Helt okej historia men lite långtråkig

2017-02-07

Såg filmen först så vissa saker var ingen överraskning medan andra var. Lättläst, spännande och kul med alla foton. Särskilt då de är autentiska.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Spännande och magisk, älskade den! Filmen gör inte böckerna rättvisa.

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Spännande och magisk, älskade den

Erica S

2017-01-08

En otroligt bra bok. Rekomenderas starkt. Så när jag läst andra och tredje delen ska jag ta filmen efteråt..

Patricia M

2017-01-03

Såg den efter att ha sett filmen och både bok och film är riktigt bra! Det är dock något som saknas för full pott - kan inte sätta fingret på vad det är

elinore järlehag

2016-07-26

Spännande och lättläst bok. Får upp en mix av Mary Poppins möter Harry Potter med en gnutta barn X-men. Gillar fotografierna i boken.

Ingrid A

2016-06-17

Läsvärd. Bäst i början, mot slutet lite väl mycket fantasy för min smak.

Yvonne Larsson

2016-05-03

Det är inte ofta jag läser ungdomsböcker, men den här ville jag läsa eftersom den innehåller en massa märkliga fotografier. Författaren har skrivit boken utifrån gamla bilder som nu finns hos samlare. Bilder med okänt ursprung inköpta på auktioner och antikvariat som visar människor i underliga situationer, poserande på konstiga vis och kanske iklädda underliga utstyrslar. De märkliga bilderna har fått ge liv åt de besynnerliga barn och händelser boken handlar om. Huvudpersonen är Jacob vars farfar berättat historier om de besynnerliga barnen, när Jacob blir äldre slutar han tro på farfar Abes berättelser. Men är det så att barnen verkligen funnits, eller finns de kanske fortfarande? Jag tyckte det var en överraskande bra bok som Tim Burton nu gjort film på.

Karin Löfstrand

2016-03-01

160215: Börjar spännande och lovande men det håller inte under andra halvan. En ren ungdomsbok.

Maria Klamas

2016-02-28

Jodå
Det var allt en helt okej bok... lite spännande vad som skulle hända, vad det handlade om egentligen, men kan inte säga att den fångade mig helt... satt mest och funderade på om det var en ungdomsbok eller vuxenbok, inte för att det egentligen spelar någon roll, blir en fångad så blir en, men om en sitter och klurar på om detta är en bok för mig så är det ju något som inte är rätt för mig i alla fall... boken handlar om den specielle pojken som har ett speciellt förhållande till sin lika speciella farfar... och när han dör helt obegripligt otäckt så startar resan för att förstå vad som hände...

Josefine Ejebjörk

2015-12-13

svajig ibland men ändå bra.

Lina Näslund

2015-07-15

Måste säga att boken var lite för självklar. Intressant historia, men det kändes tyvärr på något konstigt sett som att händelserna i boken inte riktigt hörde ihop.

Anna Jensen

2015-01-20

Supermysig, annorlunda och spännande historia!

Maria W

2014-12-15

En svag fyra men bra!!

Teresia Kjellgren

2014-08-11

Läste någonstans att det var som Harry Potter möter X-men och jag är benägen att hålla med. Älskar Harry Potter böckerna och X-men filmerna så klart jag gillade boken. Alla foton i boken ger hela berättelsen en extra dimension. Absolut en bok jag kan rekommendera.

Karin Norstedt

2014-06-13

Jag älskade denna!! Längtar till nästa vecka när tvåan kommer!

Karin Norstedt

2014-06-13

Jag älskade denna!!! Längtar till nästa vecka när andra boken kommer ut :)

Nettan Läslus

2014-06-08

Jag älskade den här boken. Genomtänkt och mycket mystisk. Väntar med spänning på del två.

Malin Bredenberg

2014-06-03

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av denna boken. Köpte den på bokrean för att det lät spännande. hade nog ganska låga förväntningar, därför blev det en trea.

Camilla Nilsson

2014-02-07

Stör ihjäl mig på layouten, särskilt det som ska föreställa det handskrivna i boken - kursiv Comic Sans, fy. Själva berättelsen känns väldigt haltande, och jag fick känslan av att massor av saker är förenklade eller rent av utelämnade. Ibland undrade jag nästan om hela storyn var skapad enbart för att fotografierna skulle få vara med, och även de kändes väldigt lösryckta och svårmotiverade. Kanske beror min besvikelse på att jag hade förväntat mig en vuxnare historia, men det här var verkligen en ungdomsbok och det har jag tyvärr vuxit ifrån.

Veronika Mellqvist

2013-12-13

Omslaget får en att tro att detta är en kuslig bok vilket den tyvärr inte är. Den är däremot fartfylld, fantasifull och väldigt märklig. Den skiljer sig helt klart från mängden. Fotografierna i boken vävs in i handlingen och förhöjer stämmningen. Det är ingen bok som lär dröja kvar hos mig, men jag är glad att jag läst den.

Paul Karlsson

2013-11-01

Nu är boken "Miss Peregrine's Home for Peculiar Children" som den heter på engelska utläst. Den var så bra att jag knappt ville att den skulle ta slut. Något av det bästa jag läst på mycket länge. Det ska bli spännande att se vad Tim Burton kan göra för typ av film av boken om han filmatiserar den. Jag ska nu med denna bokrecension återge min åsikter kring boken. Men först lite om handlingen.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.
De femtiotalet högst egendomliga vintagefotografier som finns insprängda i texten ger en extra kuslig dimension till berättelsen och gör Miss Peregrines hem för besynnerliga barn till en nervkittlande skräcksaga som kryper in under skinnet och stannar där - länge.

Den här boken köpte jag framför allt på grund av det länge rådande ryktet om att min favoritregissör Tim Burton ska ta sig an arbetet med filmatiseringen. Om detta stämmer så kan jag inte se en bättre man för just det här projektet. Boken "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn" har en del udda och ibland skrämmande karaktärer, en mystisk och gotisk stämning med en massa vackra och mörka viktorianska miljöer som skulle passa utmärkt för Tim Burton att sätta tänderna i.

Men det unika med denna boken är inte den Burton aktiga miljö som jag är så förälskad i. Det intressanta får man veta i efterorden från författaren där han hyllar alla som delat med sig av gamla och mystiska gulnade fotografier från tiden kring andra världskriget som är den period då de mystiska händelserna tar sin början i en parallell tidszon. Det är nämligen på dessa till stora delar i verkligheten existerande gamla fotografier som historien baserar sig på. Författaren Ransom Riggs har nämligen fritt ifrån fantasibilder skapat hela berättelsen utefter den känsla han fått av bilderna. Med andra ord så är fotografierna väldigt viktiga för berättelsen vilket ger min estetiska och fotografiska skaparsjäl en hel del stimulans.

Jag älskade verkligen den här skruvade berättelsen om barn med mystiska förmågor som får gömma sig i en annan parallell tidszon där de kan bli accepterade och avskärma sig ifrån omvärlden. Det blir lite Harry Potter möter Narnia med lite influenser av X-Men, men på ett vuxnare vis. Den här historien är inget för de minsta barnen. Boken involverar för makabra karaktärer och ibland väldigt väl gestaltade och otäcka monster man får ta del av under historiens gång. Författaren Ransom Riggs skriver på ett väldigt spännande sätt som gör att han griper tag i en med sin berättarglädje. Det blir svårt att lägga ifrån sig boken då man verkligen kommit in i den och att slitas med i spänningen går snabbt.

Jag kan starkt rekommendera boken "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn" för den som vill uppleva skräckblandad, gotisk och viktoriansk stämning i ett väldigt spännande format. Dessutom kändes boken som passande läsning i Halloween tider som det råkade bli då jag närmade mig slutet av denna fantastiska bok.

Denna bok gillade jag och denna kan jag allt rekommendera till er andra =)

Lena Floser

2013-10-26

En femma för bilderna och en trea för berättelsen.

Stina Westberg

2013-08-07

jättespännande! läs om du gillar "ungdomsfantasy". hoppas verkligen på en tvåa! :)

FranZone c”,)

2013-07-16

Mycket spänning och de autentiska bilderna hjälpte till att höja mystiken men boken tappade lite efter "tidsresan"...

Anne M

2013-07-10

Kul och annorluda grepp med fotografierna i boken. Slutet drar ner betget på boken. Men jag ger ändå en fyra!
Hoppas att det kommer en fortsättning.

Salluo Luo

2013-06-25

SÅ. HIMLA. BRA. Läs den om du inte redan har gjort det så fattar du vad jag menar... <3

Annelotte Grezel

2013-03-01

Jag älskade att det var bilder med i boken! Berättelsen var också bra, boken är absolut läsvärd.

Amelie Adrielsson

2013-01-06

Intressant bok. Som en blandning mellan Sagan om ringen och Harry Potter...

Jakob Nylin

2012-12-15

Rysligt spännande!

Marianne Skoglund

2012-12-10

Jag hade nog förväntat mig något lite kusligare och är inte helt såld. Dessutom slutade boken väldigt abrupt och jag antar att det kommer en fortsättning under nästa år. Men förvisso ett kul grepp att använda sig av gamla fotografier och en ganska charmig historia om kärlek och att hitta hem.

D

Diana Sälöen

2012-11-26

en underbart besynnerlig bok

Kan inte säga vad som var fel för min del, men jag fångades inte, och jag läste ut den bara för att.

Lotta Berling

2012-10-09

Välidgt fin och stämningsfull layout, som verkligen lockar till läsning. Även språket är bra, och berättelsen är intressant och fängslande.

Emma Westberg

2012-10-06

Roligt med en lite annorlunda layout på själva boken, med bilderna, de handskrivna breven och allt. Väldigt finurligt skriven!

Emma Westberg

2012-10-06

Anna Nyman

2012-10-05

Det där med att det aldrig blir lika kusligt när monstret har visat sig och man har löst gåtan. Att inte fler författare tar fasta på det. Upptakten var rikitigt bra i alla fall. Men fotografierna stör jag mig mest på.

Nettan Läslus

2012-10-05

Spännande och magisk mysbok!