Miss Mary Bennets självständighet

Romantik i Jane Austens fotspår För många är Stolthet och fördom den fulländade kärlekshistorien, och i generationer har de fem systrarna Bennet trollbundit sina läsare på sin väg mot kärlek och giftermål. Colleen McCullough, succéförfattarinnan bakom internationell bestsellers som Törnfåglarna och Antonio och Kleopatra, har nu skrivit en uppföljare med samma romantiska skimmer som den älskade klassikern.Handlingen tar vid tjugo år från där Jane Austen slutade sin berättelse. Äldsta systern Jane lever nu i ett lyckligt äktenskap med många barn, Lizzy och hennes stolte men stilige Mr Darcy åtnjuter ett rikt socialt liv och ett gott anseende. Lydia har ett rykte av helt annat slag och Kitty är den klarast gnistrande juvelen i Londons salonger.Som enda ogifta dotter har lotten att vårda deras sjuka mamma fallit på den tystlåtna och tillknäppta mellansystern Mary. Inspirerad...

Matilda E.

2012-07-04

Jag gillar inte alls vad författaren har gjort med Austens tidlösa karaktärer. Handlingen känns dessutom rörig och tilltalade mig inte mycket alls. Kanske hade jag sett på historien på ett annat sätt om det inte varit meningen att denna skulle vara en fortsättning på Stolthet och fördom.

Ann Edliden

2011-05-10

Boken har alldeles för många skillnader och oriktigheter i jämförelse med sin föregångare för att man som genuint stolthet & fördom-fan ska bli riktigt nöjd. Värst är förstås Darcys karaktär, som har förhårdnat alldeles och inte förrän i andra halvan visar några försonande drag. Som vanligt blir det också märkligt när en modern författare tolkar 1800-talet och gör huvudpersonen, i detta fall Mary Bennet, till en regelrätt kvinnosakskvinna. Tanken är god, men det blir väldigt otidsenligt och ej trovärdigt. Sidohistorien med Jesu barn känns väldigt märklig och inte helt avslutad, även om det förstås var spännande. Även karaktären Ned Skinner känns oavslutad, då han utmålas som skurk och onding, men blir alldeles för lättvindigt förlåten.

Elisabeth Karlberg

2011-02-01

Tycker man om Colleen McCullough och tycker man om Jane Austen så tycker man om den här boken. En "söt" liten bok. Tyvärr såg jag Collin Firth framför mig hela tiden - Mr Darcy. Och jag gillar Collin men Mr Darcy mjuknade först på slutet.