Miraklet

Donoghue, Emma

Anna är elva år och bor med sin djupt troende familj på den irländska landsbygden. Trots att hon helt slutade äta för fyra månader sedan verkar hon vara vid god hälsa. Hennes familj tror att hon är utvald av gud, och att hon kan komma att bli Irlands första helgon på över 500 år.Fallet väcker stor uppmärksamhet i hela landet och journalister och turister flockas kring stugan där hon bor. Dit kommer också sjuksköterskan Lib som ska vaka över Anna för att se till att det inte är något fult trick. De två utvecklar ett slags vänskap och Lib blir alltmer orolig.Anna får verkligen ingen mat i alla fall inte vad Lib kan se men med tiden börjar hon uppvisa diffusa och skrämmande symptom »Donoghue tar sig an de stora frågorna om tro, tvivel och ondska utan att göra avkall på vare sig det vackra språket eller spänningen.« Washington Post »En mästerlig gotisk bladvändare.« Toronto Star»Hjärtskärande...

Bokslukerskan

2018-02-28

Betyg 3,5/5

Omslaget är i sig ett mirakel,
en stjärna i kanten för det fantasifullt vackra.
Innehållet är mindre vackert.
En historia så obegripligt tragisk.
Anna, blott 11 år, manas till det yttersta, så långt i sin tro och sin övertygelse att allt, förutom en enda sak, blir totalt ovidkommande.
Anledningen till Annas plågsamt självdestruktiva beteende är oerhört hjärtslitande.
När det går upp för mig hur allt hänger ihop vill jag bara brista ut i tårar, ta den lilla flickan i min famn och viska i hennes öra att "nu får det vara bra, livet väntar faktiskt på dig".

Miraklet är en unik skildring av en djupt troende familjs mörka hemligheter.
Oviljan att se det man inte vill se, förnekelse, att förlita sig på högre makter och hur illa det kan gå när man blundar.
Emma Donoghue har åstadkommit något verkligt speciellt här, en berättelse om tro och kärlek när den är som starkast.
Men det finns dock två faktorer som drar ner betyget
Dels de händelselösa partierna,
då jag känner mig uttråkad.
Sen har vi också de alldeles för ingående detaljerna om förruttnelseprocessen, de solkar ner helheten och gör berättelsen opassande makaber.

Jag hade ett önskvärt slut i åtanke,
och precis så blev det.
Utan att avslöja för mycket ;)

2017-08-23

Länge tyckte jag att den var långsam och händelselös. Men något gjorde att jag ändå inte kunde släppa den. Hur människor ser det de vill se på bekostnad av en liten flicka. Hur Lib nystar i hur flickan tänker och undan för undan kommer fram till kärnan. 4+