Miraklet

Donoghue, Emma

| 2017

Anna är elva år och bor med sin djupt troende familj på den irländska landsbygden. Trots att hon helt slutade äta för fyra månader sedan verkar hon vara vid god hälsa. Hennes familj tror att hon är utvald av gud, och att hon kan komma att bli Irlands första helgon på över 500 år.Fallet väcker stor uppmärksamhet i hela landet och journalister och turister flockas kring stugan där hon bor. Dit kommer också sjuksköterskan Lib som ska vaka över Anna för att se till att det inte är något fult trick. De två utvecklar ett slags vänskap och Lib blir alltmer orolig.Anna får verkligen ingen mat i alla fall inte vad Lib kan se men med tiden börjar hon uppvisa diffusa och skrämmande symptom »Donoghue tar sig an de stora frågorna om tro, tvivel och ondska utan att göra avkall på vare sig det vackra språket eller spänningen.« Washington Post »En mästerlig gotisk bladvändare.« Toronto Star»Hjärtskärande...

Hanna Melin

2020-04-05

Hade förväntningar på den här boken som tyvärr inte alls blev uppfyllda. Sista händelserna stressades igenom och hade väl inte kunnas göra annorlunda - barnet är ju på väg att dö, som sagt. Skummade igenom dialoger mellan journalisten och Lib. Gäspade. Men upplägget är bra, den långsamma historien, det långsamt smygande förtärandet av barnet och den äckliga hemligheten som uppdagas. Den hysteriska katolska dyrkan som boken bygger på tycks onödigt framträdande - ända fram tills det sist kapitlet då allt sys samman. Så på det hela taget lyckas Donoghue. Men välj Room över denna, alla dagar i veckan.

Anna Hallqvist

2020-02-18

Språket är passande för både sin samtid och plats. För mig som ofta läser spänningsromaner där situationer och händelser avlöser varandra i ett högt tempo, kan den här boken kännas som raka motsatsen. I alla fall till en början. Inte så att Miraklet på någon vis är händelselös eller inte spännande, nej, men den här historien får ta sin tid. Särskilt i början innan jag kommer inpå karaktärerna. Det här är absolut en bladvändare, av ett annat slag.

Donoghues har en fascinerande förmåga att skapa stämning. Jag grips av både hennes sätt att skriva och berättelsen. Det är mörkt, vackert och skrämmande på en och samma gång. Livets svåra frågor väcks. Gott och ont, tro, svek och tvivel. En bok att drabbas av, på djupet, helt enkelt.

Berättelsen lever kvar i mig efter att boken är utläst. Karaktärerna, och tankar kring människors val och handlingar vi gör här i livet. Därför kan jag föreställa mig att det här är en perfekt bok att läsa i en bokcirkel, så man får en chans att ventilera tillsammans efter läsning.

Johanna L

2019-08-10

Rätt långsam och tråkig bok. Enda räddningen är sista kapitlet.

2019-04-27

Romanens inledning var långsam och tråkig. Miljön vidrigt grå. Lib utbildad hos Florence Nightingale i London kommer till denna håla och förskräcks. Det gör jag med. Innan jag gav upp, läste jag sista kapitlet och det var spännande och lustfyllt. Men gör sista kapitlet som dateras 1859 att romanen är läsvärd?

Kristina Carlsson

2019-04-27

En väldigt seg roman att läsa de första tvåhundra sidorna men på slutet blev den mycket bättre. En tragisk berättelse om en svältande flicka på den irländska landsbygden.
Många vuxna svek henne, alla med egoistiska motiv och i religionen namn. På slutet uppdagades orsaken till hela historien och den var oerhört tragisk. Ett lyckligt slut men det gjorde inte berättelsen bättre - utan sämre. Jag hade föredraget ett annat slut på romanen för att få en annan tyngd i historien. Nu blev det lite som att prinsen fick prinsessan och sedan levde de lyckliga i alla sina dagar.

Bokslukerskan

2018-02-28

Betyg 3,5/5

Omslaget är i sig ett mirakel,
en stjärna i kanten för det fantasifullt vackra.
Innehållet är mindre vackert.
En historia så obegripligt tragisk.
Anna, blott 11 år, manas till det yttersta, så långt i sin tro och sin övertygelse att allt, förutom en enda sak, blir totalt ovidkommande.
Anledningen till Annas plågsamt självdestruktiva beteende är oerhört hjärtslitande.
När det går upp för mig hur allt hänger ihop vill jag bara brista ut i tårar, ta den lilla flickan i min famn och viska i hennes öra att "nu får det vara bra, livet väntar faktiskt på dig".

Miraklet är en unik skildring av en djupt troende familjs mörka hemligheter.
Oviljan att se det man inte vill se, förnekelse, att förlita sig på högre makter och hur illa det kan gå när man blundar.
Emma Donoghue har åstadkommit något verkligt speciellt här, en berättelse om tro och kärlek när den är som starkast.
Men det finns dock två faktorer som drar ner betyget
Dels de händelselösa partierna,
då jag känner mig uttråkad.
Sen har vi också de alldeles för ingående detaljerna om förruttnelseprocessen, de solkar ner helheten och gör berättelsen opassande makaber.

Jag hade ett önskvärt slut i åtanke,
och precis så blev det.
Utan att avslöja för mycket ;)

2017-08-23

Länge tyckte jag att den var långsam och händelselös. Men något gjorde att jag ändå inte kunde släppa den. Hur människor ser det de vill se på bekostnad av en liten flicka. Hur Lib nystar i hur flickan tänker och undan för undan kommer fram till kärnan. 4+