Miraklet

Donoghue, Emma

Anna r elva r och bor med sin djupt troende familj p den irlndska landsbygden. Trots att hon helt slutade ta fr fyra mnader sedan verkar hon vara vid god hlsa. Hennes familj tror att hon r utvald av gud, och att hon kan komma att bli Irlands frsta helgon p ver 500 r.Fallet vcker stor uppmrksamhet i hela landet och journalister och turister flockas kring stugan dr hon bor. Dit kommer ocks sjukskterskan Lib som ska vaka ver Anna fr att se till att det inte r ngot fult trick. De tv utvecklar ett slags vnskap och Lib blir alltmer orolig.Anna fr verkligen ingen mat i alla fall inte vad Lib kan se men med tiden brjar hon uppvisa diffusa och skrmmande symptom Donoghue tar sig an de stora frgorna om tro, tvivel och ondska utan att gra avkall p vare sig det vackra sprket eller spnningen. Washington Post En msterlig gotisk bladvndare. Toronto StarHjrtskrande...

Lnge tyckte jag att den var lngsam och hndelsels. Men ngot gjorde att jag nd inte kunde slppa den. Hur mnniskor ser det de vill se p bekostnad av en liten flicka. Hur Lib nystar i hur flickan tnker och undan fr undan kommer fram till krnan. 4+