Mirakelmannen

Moström, Jonas

| 1905

Extra MP3-CD medföljer! Första dagen på sin påtvingade tjänstledighet får kriminalkommissarie Johan Axberg ett oväntat samtal från Mattias Molin, en vän från barndomen som han inte haft kontakt med på många år. Han säger sig veta något om den olycka då en annan barndomsvän, den så kallade mirakelmannen Chris Wirén, drunknade under en fisketur. Wirén var chef för Symfonikliniken - ett hälsocenter som erbjuder alternativ vård till obotligt sjuka personer för skyhöga belopp. Han skapade sig ett världsrykte när han botade en Hollywoodstjärna från skelettcancer trots att alla läkare ansett att det var omöjligt. Nu vallfärdar rika personer från jordens alla hörn till Symfoniklinken för att bli friska från sjukdomar som läkarvetenskapen inte rår på. Efter viss tvekan beslutar sig Johan Axberg för att återvända. När han kommer fram hittar han Mattias död, brutalt ihjälslagen i köket. Förtvivlad...

Johanna Åberg

2019-11-19

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Anna Johansson

2016-03-18

Helt okej bok om Axberg och Jensen. Lite seg emellanåt, men stundtals spännande.

2015-07-06

Standard för svensk deckargenre. Standardiserade karaktärer samt ganska tråkigt skriven. Nej Moström tillhör inte en deckarförfattarkategori som överraskar. Svag 2:a.

Lillemor Saxfors

2014-03-25

Kanonbra

2012-09-20

I den här femte delen om Johan Axberg och hans kompis Erik Jensen avhandlas alternativmedicin och de moraliska dilemman man eventuellt kan ställas inför och, som vanligt, vad pengar kan få människor att göra. För min del kändes det väldigt krystat att Erik plötsligt dök upp i samma by som Johan befann sig i. Erik var nämligen stafettläkare där. Har vi hört talas om detta i de tidigare böckerna? Jag kommer faktiskt inte ihåg om det nämnts förut. Om inte, så tycker jag det var en riktigt dålig lösning. Annars får jag skylla på mitt dåliga kom-ihåg. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/09/mirakelmannen-av-jonas-mostrom.html

Åse Bandling

2012-01-05

En riktig bladvändare, svår att lägga ifrån sig.

Oskar Henriksson

2011-08-18

Jonas Moströms bok "Mirakelmannen" är den femte i serien om kriminalkommissarie Johan Axberg. Moström skriver enligt samma koncept som många av de andra svenska deckarförfattarna, och kanske att det är ett vinnande koncept med tanke på hur ofta den typen av böcker ligger på topplistorna. Men jag kan nog tycka att Moström lite väl mycket följer standardmallen för att det ska bli riktigt njutbart. Att böcker är förutsägbara behöver inte tyda på att dom är dåliga, men när de blir så pass mallade som den här är så blir det lätt opersonligt och oengagerade. Dessutom är boken mycket ojämn, det känns som att Moström föresatt sig att skriva ett visst antal sidor per dag och sedan följt denna plan slaviskt, oavsett om inspirationen finns där eller inte. Det gör att vissa kapitel är rent av dåliga, en del till och med med rena felaktigheter, medan andra kapitel är riktigt bra.

Om Moström skulle bryta sig loss lite mer från deckarmallen och om han försökte hålla en lite jämnare nivå skulle detta kunna bli riktigt bra! Nu är det absolut inte dåligt, men det är en bit upp till de mer etablerade svenska deckarförfattarna.

Mirakelmannen får betyget 2 av 5.

Mia Svensson

2011-06-21

Funderade på om jag skulle ge en etta eller en tvåa. Det blir faktiskt en etta. Inte nog med att alla karaktärer är stereotypa, man aldrig får bli förvånad och det är alldeles för många "cliffhangers" av typen "Hon visst inte..." osv. där man inte ens får veta vem "hon" är. Dessutom är boken inte korrekturläst. Flera stavfel, ord som fattas och felaktiga uttryck. Intrigen är dessutom något krystad.

Eva Sundberg

2011-01-21

Bäst hittills det märks att han blir bättre och bättre i sitt författande..spänning hela tiden kan inte lägga ifrån mig boken

Karin Karlsson

2010-08-07

Lite besviken på denna boken faktiskt. Hans tre första böcker var kanonbra, även den fjärde var bra, men den här ligger ett snäpp under. Historien är inte alls lika fängslande och det blir liksom inte tillräckligt intressant.

Pia Stendahl

2010-07-24

Intrigen i Mirakelmannen är lika intressant och spännande som den i föregångaren Rymd utan stjärnor trots att intrigen får mer plats i denna bok än de tidigare.
I Rymd utan stjärnor skrev Moström om dödshjälp, ett intressant ämne i min mening. Jag hade gärna sett att Moström även i denna bok ägnat lite mer tid och utrymme till det utvalda ämnet för denna bok, nämligen alternativmedicin. Det hade gett mer djup åt boken och gjort att boken.
Boken saknar en del av den trovärdighet som var så tydlig i tidigare böcker. Tidigare har karaktärerna och dialogerna varit så välskrivna att de nästan känts som sanningar trots att det är fiktion. Kort sagt är detta inte Moströms bästa bok.

www.bokbrus.se kan du läsa flera ljudboksrecensioner.
/Pia

Anne-Lie Månsson

2010-06-21

Inte lika bra som föregångaren. Lite svajig på en del ställen men läsvärd.

2010-05-16

Det här var den femte boken i Jonas Moströms serie om kriminalpolisen Johan Axberg i Sundsvall.

Jag har läst alla dom tidigare fyra böckerna och tycker att dom är mycket bra.

Och den här femte boken var precis lika bra som dom fyra tidigare. Jag gillar Jonas Moströms sätt att skriva, och jag tycker om karaktärerna i boken. Intressant är det också när det mesta rör sig runt sjukhus och sjukvård.

Så jag kan verkligen rekommendera alla hans böcker till dom som gillar svenska deckare.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)