Mio my son

Lindgren, Astrid

| 1988

With help from a genie, young Karl Anders Nilsson travels by day and night, beyond the stars, to reach a Farawayland. There, his father the King, w ho has been searching for him for nine long years, tells him his true name is Mio, and lavishes upon him the loving attention he never received from his foster parents back in Stockholm. mio learns of a prophesy that has been foretold for thousand of years. With his best friend Pompoo, and his horse with the golden mane, Miramis, he must travel into the darkness of Outer Land to battle the cruel Sir Kato.

BRA BOK!!!!!

Bra! Denna läser jag hemma

Extremt spännande speciellt i slutet för då vet man inte om han kommer till nangijala sen så dog jonatan det var sorgligt men när de möttes i nangijala var jättekul

Rolig och spännande äventyr.

Bröderna lejon hjärta är en spännande bok med blandade känslor allt från sorg till drömmar. Bröderna lejon hjärta handlar om Nangiala som man kommer till när man dör. Och i nangala finns det massor av även tyr. det handlar om två bröder johatand och skopan som ska besegra kattla som vaktar de ondas borg. I Nangiala händer sagor morgon till kväll.

Huvud peskoner är skokorpan Jonatand och kattla.

Jag tyckte att boken var bra den var spännade men också lite läskig.

Mikaela Metafor

2019-09-17

Jag läste den bok som högläsningsbok för mina ettor (är lärare)och såg sedan filmen tillsammans. Delen när Mio träffar Kato, fick rysningar! Riktigt bra barnbok.

Agnes

2019-02-03

En av mina astrid lindgren favoriter som jag denna gång valde att lyssna på. Har sett filmen flera gånger och under tiden jag lyssnade på denna så insåg jag att filmen är i princip exakt likadan som boken.
Ronja rövardotter är och kommer alltid att vara aktuell.

Mikael Åberg

2018-12-07

Jättefin klassiker .. läste boken för första gången för mina barn som vuxen och blev jätteberörd av saker jag inte tänkte på som barn. Väl värd att läsa om igen som vuxen eller för första gången som ung.

linnea stensson

2018-08-19

En vackrare bok om kärleken och döden och det mod som krävs för att leva finns nog inte.

Christina Eriksson

2018-07-24

Relationer, omsorg, längtan och allvar

Helena R

2018-01-18

I del av en bokutmaning skulle jag läsa "en bok jag älskade som barn". Valet var inte svårt. På min åtta-årsdag fick jag Bröderna Lejonhjärta och sedan dess har jag läst den många, många gånger och haft diskussioner om Karms varande eller icke varande; han är inte med i filmen, men i boken är han en viktig, om än liten, karaktär.

Det var väldigt olika att läsa boken med barnögon och nu med vuxenögon. Som barn såg jag ett spännande äventyr, där livet på jorden bara var en transportsträcka till äventyren i Nangijala. Som vuxen var det en tragedi att läsa om de båda bröderna som dog unga och tårarna strömmade nerför mina kinder.

Astrid Lindgren lyckas på ett bra sätt att skriva om svåra saker. Boken handlar om förtryck, totalitarism, revolution och revolt på ett sätt som gör att man inte reflekterar över det. Det är spännande helt enkelt, onda och goda är lätt att skilja. Det är enkelt och på ett barns nivå, som vuxen är medvetenheten om konflikter större.

Den håller fortfarande som vuxen, även om jag uppskattar den på ett annorlunda vis. För något år sedan frågade min då femåriga son om vilken som var min favoritbok av Astrid Lindgren och jag svarade denna. Men han får bli lite äldre innan vi läser den tillsammans och den stora frågan är hur jag ska kunna läsa den med honom utan att gråta alltför mycket.

Sofie Bergqvist

2017-09-02

Jag har läst boken "Bröderna Lejonhjärta" av Astrid Lindgren. Boken är helt fantastisk! Den handlar om Karl Lejon (inte ens tio år) som har tuberculos och skeva ben och som inte tycker att han är speciellt vacker och om hans bror Jonatan Lejon som är en overkligt vacker pojke som liknar en sagoprins och som alla tycker om. Ingen tycker om Karl så mycket som Jonatan och han kallas av honom Skorpan. Det är bara för att Jonatan tycker så mycket om skorpor har han sagt. Alla vet att Skorpan ska dö, utom han själv men när han får reda på det av en av tanterna som hans mamma syr klänningar åt väntar en orolig kväll om rädsla för döden. Som tur är har Skorpan en bror som kan sitta i timmar och trösta honom. Just denna kväll berättade Jonatan om Nangijala ett land bortom stjärnorna dit man kommer efter döden och där det fortfarande är Lägereldarnas och Sagornas tid. Kvällen gick åt att prata om hur frisk och vacker Skorpan skulle bli när han kom till Nangijala och att Jonatan skulle behöva bo på jorden utan sin Skorpa kanske nittio år eller så. Men så blev det inte riktigt. En hemska brand blossade upp i lägenheten där Skorpan låg och hostade och Jonatans kärlek till sin bror som räddade Skorpan men tog hans eget liv när de landade på marken nedanför köksfönstret. Skorpan får bevisat att Jonatan faktiskt kommit till Nangijala tack vare en snövit duva på hans fönsterbräda.

När Skorpan också kommer till Nangijala börjar snart deras äventyr mot tyrannen Tengil och hans soldater och det mest fruktansvärda vapen som finns, Katla. De måste befria Törnrosdalen och dess invånare och dess ledare Orvar ur Katlagrottan.
Boken är en hjärtskakande och äventyrlig bok om syskonkärlek, rädsla för döden och farliga uppdrag och utmaningar. En bok som är värd att läsa tusen gånger om! Min absoluta favorit bok! Om du inte läst den så läs den!

Fem av fem stjärnor, böcker, duvor, blommor och körsbärsträd!

amanda hildur

2017-08-28

Pappa hade plockat hem ett exemplar eftersom han läser den högt för sina elever i skolan, så boken låg framme. Josefina och jag skulle dela rum så hon bad mig läsa högt för henne eftersom hon också ville läsa boken. Vi hann inte ens igenom första kapitlet innan vi båda låg och grät och snyftade, och vad tvungna att göra paus för att snyta oss. Inledningen på boken är så oerhört stark. Att i en barnbok gå så rakt på döden och allt det sorgliga, hur ensam man känner sig om man ska dö och hur ensamma de som blir kvar känner sig. Slutet är också otroligt starkt. Där knyter den an till början igen och saker och ting faller på plats. Själva kampen i Törnrosdalen känns ganska sekundär, det är just samspelet och kärleken mellan bröderna som är det allra vackraste och bästa med boken och det som gör att jag gråter så mycket varenda gång jag ens tänker på slutscenen.

Noella Bergsman

2015-09-28

Väldigt rörande.

My.loved.books

2015-02-01

En Mycket Tänkvärd bok av Allas vår Astrid Lindgren! :)

Anna Hedenstedt

2014-07-26

Då har man äntligen läst den! Sorglig som fan. Men fin! Och jag längtar till Tomas Alfredssons filmatisering!

Linda Berntsson

2014-02-23

Vem har själv inte velat bo i Mattisborgen o haft Skalle-Per som lekkamrat. Ronja är en idol.

Min favorit när jag var liten!

Lars Willfors

2013-07-31

Lindgrens bästa! Gråtvarning utfärdas redan i bokens början!

Trevligt litet äventyr. Läste den som 21åring utav att ens ha sett klart filmen (!) tidigare.

Nicklas Björk

2013-07-03

Lindgrens bästa bok och även den mörkaste. Läsning som tar dig bortom tid och rum samt tilltalar både små och vuxna. Mycket bra!

Fantastiskt bra skriven med spännande story! Astrid som bäst. Hade dock satt en femma istället för en fyra om jag kommit underfund med om mio bara dagdrömmer eller dött eller vad som hände i verkligheten med pojken som försvann.

david Lindberg

2013-05-26

En av de bästa

Josefine Sederholm

2013-04-02

Jag älskade denna bok när jag va barn

Anders Hildingsson

2013-02-13

Fantastiskt bra bok. Läste den högt för min 6åriga dotter. Hon gillade den jättemycket även om språket är lite gammaldags och ganska högtravande. -men väldigt fint. Hon tyckte den var väldigt spännande och lite läskig. För mig var det en bok som berörde. Vilken skillnad mot de kapitelböcker vi normalt läser för barnen. Typ lasse-maja.

M W

2012-12-12

Bra

Filippa Liliemark

2012-12-10

Den är så härlig och har så fin fantasi!!

Alma :P

2012-11-17

Jag är inte säker på att den här boken har det lilla extra så därför får den en 4.

Alva Jönsson

2012-11-16

Det här är en bok som man lever sig in i. Om Mio och Jumjum och den under riddaren Katto. En helt fantastisk bok.

Melissa Eriksson

2012-09-05

(': Har förmodligen läst den ett par tusen gånger, tröttnar aldrig! Åh, Astrid Lindgren, en så stor del av barndomen! ? Speciellt den här boken är så fin, skapar frågor som ett barn förmodligen aldrig tidigare funderat över.

jessica hardiman

2012-09-04

tyckte den var lite läskig som barn men ändå magisk

Viktoria Lyne

2012-08-30

Läste boken på engelska för min son. Fortfarade lika bra

Raul Carlson

2012-08-21

En spännande saga med svart djup.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

2012-07-22

Min favorit som barn, läste den om och om igen, grät och grät. En bok om kärlek, om mod om sorg och om hur värdefullt livet är!

Katarina Strid

2012-06-02

Kan det bli något annat än en femma till denna underbara bok?

Aina Boris

2012-05-24

Fantastisk barn och ungdomsroman av en av våra mest älskade barnboksförfattare.

Marlene Olsson

2012-03-25

Den bästa boken

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Astrid Lindgren- ordkonstnären! Måste man säga mer! I denna bok tar hon barnets frågor om LIV och DÖD på allvar! En klassiker- läs för ditt lite äldre barn! Filmatiseringen är också bra!

Eva Sonesson

2012-03-12

En riktig saga! Underbar!

Eva Sonesson

2012-03-12

Läste den nyligen som vuxen- själv inte högläsning. Den är otroligt välskriven. Tyvärr är boken så mycket bättre än filmen.

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

En av de vackraste sagor jag läst, funkar genom alla åldrar

Helena Karlsson

2011-11-20

En av de bästa barn- och ungdomsböckerna. Spännande och vacker. I kampen mellan det onda och det goda vinner alltid det goda, så klart.

Nicholas Jacobsen

2011-11-19

Jag brukar högläsa denna bok för mina mellanstadieelever (på deras begäran) och när jag läser det inledande kapitlet får kämpa mot tårarna... Minns ännu tydligt när min mor läste den för mig och mina bröder.

Mattias Lönnebo

2011-11-18

En av Astrids bästa böcker där hon verkligen berör existentiella frågor. Slutet blev kontroversiellt när boken kom eftersom bröderna skulle kunna sägas begå självmord. Men den som läser denna underbara och poetiska saga i sin helhet förstår att boken är en hoppfull hyllning till livet.

Lena A

2011-11-15

En av de bästa

Annaclara Johansson

2011-11-10

Lite roligt at läsa på engelska

Miriam T

2011-11-03

Mysigt och spännande ungdomsäventyr =)

Läs min recension på min blogg:

Miriam T

2011-11-03

Tyvärr för barnslig för min smak, tyckte att Bröderna lejonhjärta var mycket bättre.

Läs min recension på min blogg:

Filmen är bättre ;)