Mio min Mio

Lindgren, Astrid

| 1960

Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att det frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de: "Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll klockan 18 varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta, bruna byxor, grå stickad tröja och en liten röd luva. Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning." Ja, så sa de. Men det kom aldrig några meddelanden om Bo Vilhelm Olsson. Han var borta. Ingen fick någonsin veta vart han tog vägen? Så börjar sagan om Mio.

Jag har läst boken "Bröderna Lejonhjärta" av Astrid Lindgren. Boken är helt fantastisk! Den handlar om Karl Lejon (inte ens tio år) som har tuberculos och skeva ben och som inte tycker att han är speciellt vacker och om hans bror Jonatan Lejon som är en overkligt vacker pojke som liknar en sagoprins och som alla tycker om. Ingen tycker om Karl så mycket som Jonatan och han kallas av honom Skorpan. Det är bara för att Jonatan tycker så mycket om skorpor har han sagt. Alla vet att Skorpan ska dö, utom han själv men när han får reda på det av en av tanterna som hans mamma syr klänningar åt väntar en orolig kväll om rädsla för döden. Som tur är har Skorpan en bror som kan sitta i timmar och trösta honom. Just denna kväll berättade Jonatan om Nangijala ett land bortom stjärnorna dit man kommer efter döden och där det fortfarande är Lägereldarnas och Sagornas tid. Kvällen gick åt att prata om hur frisk och vacker Skorpan skulle bli när han kom till Nangijala och att Jonatan skulle behöva bo på jorden utan sin Skorpa kanske nittio år eller så. Men så blev det inte riktigt. En hemska brand blossade upp i lägenheten där Skorpan låg och hostade och Jonatans kärlek till sin bror som räddade Skorpan men tog hans eget liv när de landade på marken nedanför köksfönstret. Skorpan får bevisat att Jonatan faktiskt kommit till Nangijala tack vare en snövit duva på hans fönsterbräda.

När Skorpan också kommer till Nangijala börjar snart deras äventyr mot tyrannen Tengil och hans soldater och det mest fruktansvärda vapen som finns, Katla. De måste befria Törnrosdalen och dess invånare och dess ledare Orvar ur Katlagrottan.
Boken är en hjärtskakande och äventyrlig bok om syskonkärlek, rädsla för döden och farliga uppdrag och utmaningar. En bok som är värd att läsa tusen gånger om! Min absoluta favorit bok! Om du inte läst den så läs den!

Fem av fem stjärnor, böcker, duvor, blommor och körsbärsträd!

Pappa hade plockat hem ett exemplar eftersom han läser den högt för sina elever i skolan, så boken låg framme. Josefina och jag skulle dela rum så hon bad mig läsa högt för henne eftersom hon också ville läsa boken. Vi hann inte ens igenom första kapitlet innan vi båda låg och grät och snyftade, och vad tvungna att göra paus för att snyta oss. Inledningen på boken är så oerhört stark. Att i en barnbok gå så rakt på döden och allt det sorgliga, hur ensam man känner sig om man ska dö och hur ensamma de som blir kvar känner sig. Slutet är också otroligt starkt. Där knyter den an till början igen och saker och ting faller på plats. Själva kampen i Törnrosdalen känns ganska sekundär, det är just samspelet och kärleken mellan bröderna som är det allra vackraste och bästa med boken och det som gör att jag gråter så mycket varenda gång jag ens tänker på slutscenen.

Noella Bergsman

2015-09-28

Väldigt rörande.

Books I love

2015-02-01

En Mycket Tänkvärd bok av Allas vår Astrid Lindgren! :)

2014-10-06

'Han fattas mig så det skär i bröstet."

Anna Hedenstedt

2014-07-26

Då har man äntligen läst den! Sorglig som fan. Men fin! Och jag längtar till Tomas Alfredssons filmatisering!

2014-06-03

'Vågar du verkligen det?
Nej, men jag vill det ändå....'

2014-04-16

"Det spelar ingen roll vilken väg vi går, bara vi går den tillsammans..."

Linda Berntsson

2014-02-23

Vem har själv inte velat bo i Mattisborgen o haft Skalle-Per som lekkamrat. Ronja är en idol.

Min favorit när jag var liten!

Lars Martinsson

2013-07-31

Lindgrens bästa! Gråtvarning utfärdas redan i bokens början!

Trevligt litet äventyr. Läste den som 21åring utav att ens ha sett klart filmen (!) tidigare.

Nicklas Björk

2013-07-03

Lindgrens bästa bok och även den mörkaste. Läsning som tar dig bortom tid och rum samt tilltalar både små och vuxna. Mycket bra!

Fantastiskt bra skriven med spännande story! Astrid som bäst. Hade dock satt en femma istället för en fyra om jag kommit underfund med om mio bara dagdrömmer eller dött eller vad som hände i verkligheten med pojken som försvann.

david Lindberg

2013-05-26

En av de bästa

Josefine Sederholm

2013-04-02

Jag älskade denna bok när jag va barn

Anders Hildingsson

2013-02-13

Fantastiskt bra bok. Läste den högt för min 6åriga dotter. Hon gillade den jättemycket även om språket är lite gammaldags och ganska högtravande. -men väldigt fint. Hon tyckte den var väldigt spännande och lite läskig. För mig var det en bok som berörde. Vilken skillnad mot de kapitelböcker vi normalt läser för barnen. Typ lasse-maja.

2012-12-12

Bra

Filippa Liliemark

2012-12-10

Den är så härlig och har så fin fantasi!!

Alma :P

2012-11-17

Jag är inte säker på att den här boken har det lilla extra så därför får den en 4.

Alva Jönsson

2012-11-16

Det här är en bok som man lever sig in i. Om Mio och Jumjum och den under riddaren Katto. En helt fantastisk bok.

Melissa Eriksson

2012-09-05

(': Har förmodligen läst den ett par tusen gånger, tröttnar aldrig! Åh, Astrid Lindgren, en så stor del av barndomen! ? Speciellt den här boken är så fin, skapar frågor som ett barn förmodligen aldrig tidigare funderat över.

jessica hardiman

2012-09-04

tyckte den var lite läskig som barn men ändå magisk

Viktoria Lyne

2012-08-30

Läste boken på engelska för min son. Fortfarade lika bra

Raul Carlson

2012-08-21

En spännande saga med svart djup.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

Malin Bredenberg

2012-08-04

Underbar

2012-07-22

Min favorit som barn, läste den om och om igen, grät och grät. En bok om kärlek, om mod om sorg och om hur värdefullt livet är!

Katarina Strid

2012-06-02

Kan det bli något annat än en femma till denna underbara bok?

Aina Boris

2012-05-24

Fantastisk barn och ungdomsroman av en av våra mest älskade barnboksförfattare.

Marlene Olsson

2012-03-25

Den bästa boken

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Astrid Lindgren- ordkonstnären! Måste man säga mer! I denna bok tar hon barnets frågor om LIV och DÖD på allvar! En klassiker- läs för ditt lite äldre barn! Filmatiseringen är också bra!

Eva Sonesson

2012-03-12

En riktig saga! Underbar!

Eva Sonesson

2012-03-12

Läste den nyligen som vuxen- själv inte högläsning. Den är otroligt välskriven. Tyvärr är boken så mycket bättre än filmen.

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

En av de vackraste sagor jag läst, funkar genom alla åldrar

Helena Karlsson

2011-11-20

En av de bästa barn- och ungdomsböckerna. Spännande och vacker. I kampen mellan det onda och det goda vinner alltid det goda, så klart.

Henrik Fogelberg

2011-11-20

Min barndoms största läsupplevelse. Nu väntar jag bara på att min dotter är stor nog så jag kan läsa den för henne.

Nicholas Jacobsen

2011-11-19

Jag brukar högläsa denna bok för mina mellanstadieelever (på deras begäran) och när jag läser det inledande kapitlet får kämpa mot tårarna... Minns ännu tydligt när min mor läste den för mig och mina bröder.

Mattias Lönnebo

2011-11-18

En av Astrids bästa böcker där hon verkligen berör existentiella frågor. Slutet blev kontroversiellt när boken kom eftersom bröderna skulle kunna sägas begå självmord. Men den som läser denna underbara och poetiska saga i sin helhet förstår att boken är en hoppfull hyllning till livet.

Lena A

2011-11-15

En av de bästa

Annaclara Johansson

2011-11-10

Lite roligt at läsa på engelska

Miriam T

2011-11-03

Mysigt och spännande ungdomsäventyr =)

Läs min recension på min blogg:

Miriam T

2011-11-03

Tyvärr för barnslig för min smak, tyckte att Bröderna lejonhjärta var mycket bättre.

Läs min recension på min blogg:

Filmen är bättre ;)

Kamali 

2011-10-12

Jag älskar Mio min Min, en klassisk hjältesaga med Lindgrens underbara berättarröst. Nostalgi!

2011-10-10

Härlig berättelse! Min barndom blev definitivt förgylld av den.

Maria Palm

2011-09-27

Underbart avskalat språk. Livsvisdom. Jag älskar den.
Citat från Mios strid med riddar Kato: "Jag såg in i hans ögon. Och i hans ögon såg jag något underligt. Jag såg att riddar Kato längtade att bli av med sitt hjärta av sten. Kanske var det så att ingen hatade riddar Kato så mycket som riddar Kato själv"

Evelina Persson

2011-09-11

Den boken ätr bra :)

Hilda Hagiwara

2011-09-07

Bra skrivet av Astrid. men några gamla svåra ord:)

Karin D

2011-07-28

Jag tvekade om jag skulle läsa för dottern, nyss fyllda 7, eller vänta... men den passade jättebra och vi hade fina lässtunder tillsammans!

Anna Nyman

2011-07-09

Lindgrens språk och berättarstil är underbar. Den funkar bra som saga, men det går ju också att fundera lite kring vilka betydelser som kan ligga bakom.

Joanna Björkqvist

2011-04-03

En fantastisk bok om att våga, kämpa och vinna. När jag tio år gammal såg den på bio, trots elvaårsgräns, darrade jag av skräck när Skorpan tog sig till Törnrosdalen och när Katla uppenbarade sig. Jag minns varenda detalj i boken och när jag läste den för mina egna barn grät min dotter när den var slut. Jag var rädd att hon tyckte att ännu ett par dödsfall och Nangilima var väl sorgligt, men hon grät av helt andra orsaker. "Jag kommer aldrig att läsa en så här bra bok igen!"

Erik Hoff

2011-03-28

tycker filmen är bättre. Beror nog på sångerna och musiken spelar en så stor roll för filmen och på de helsköna slagsmåls scenerna

Anette Marcusson

2011-03-15

ronja eriksson

2011-03-03

mycke bra

Lejla Ibricic

2011-02-21

Det här var en spännande och bra bok .

Elisabeth E

2011-02-18

Älskade Ronja. Underbar äventyrsberättelse om rövardottern Ronja och hennes "bror" Birk =)

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Vilma Heldestad

2011-02-15

den va ganska bra!!

Kajsa lindberg

2011-02-14

En bok man kommer ihåg. Bra och välskriven.

anton svensson

bra bok grinar alltid

Elvira Dahle

den var bra men dålig

Lisa Kärnestad

2011-02-14

Den var bra! Vet inte vad jag ska skriva!!

andreas sandström

spännande

Kajsa lindberg

2011-02-14

Den var bra skriven men jag har läst bättre.

sophie halldin

2011-02-09

Läste och lyssnade på den här säkert 100 ggr när jag var liten! Nu läser jag den för mina barn!!! Jag älskar den verkligen. Jag kan åka till Junibacken bara för att få sväva över körsbärsdalen och bli 7 år igen!!!

Lilian_1D-JB<3

2011-02-04

Den här boken är VERKLIGEN min favoritbok!!
Även om den var lite läskig tyckte jag att den var jätte, jättebra! Jag kan bara inte förstå hur Astrid Lindgren kunde skriva en sån superbra bok!

casper gunnege

2011-02-01

de va lite hämskt så 4 ge jag

Maja Emelia

2010-12-10

Jag började att läsa den här boken för två år sen (var 12 år då, antar att jag kanske var för gammal för den). Jag läste ungefär en fjärdedel av boken men tyckte att den var så tråkig och dålig så att jag inte klarade av att läsa ut den. Så egentligen kan man väl inte säga att jag har läst den men, om jag ska ge ett betyg av det jag har läst så får det bli en tvåa.

Honey =)

2010-12-05

bra barnbok.

Ally Regins

2010-11-02

Fantastisk läsning, även om man inte längre är barn.

Lotta Svensson

2010-10-15

Jag kommer ihåg när fröken läste högt ur denna bok. Alla i klassen satt som tända ljus och ville bara höra mer.

Elin Elssjö

2010-10-06

Underbar bok, jag älskade den som liten!

2010-10-01

Jag läste denna bok mycket för min dotter när hon var liten.
Den har något klassiskt över sig och kommer nog att läsas i generationer.
Helt klart en läsupplevelse även för dagens barn.

lena söderberg

2010-09-09

När jag läste den runt 1979 så tänkte jag att detta är en underbartröste bok för barn som ett stöd i att hantera döden. Den kan ju förstås ha den funktionen även för oss vuxna. I otaliga dödsannonser står det "vi ses i Nangijala" Astrid kunde skriva om både de stora,svåra o de vardagliga lite mindre frågorna ur barnets perspektiv på ett fantastiskt sätt

Bella V

2010-08-13

Mamma läste den för oss för ett par år sedan.

- Tonårsboken

2010-06-16

Astrid Lindgren är bara fantastisk. Får tårar i ögonen när jag försöker beskriva hur fantastisk bröderna lejonhjärta är. Det behöver jag nog inte göra, ni vet säkert. Men hur kan man älska en bok så starkt att man börjar gråta när man tänker på den?

Biggan Rudberg

2010-06-07

Både jag och mina barn ,njöt fullt ut när vi läste den:)
Astrid Lindgren är fantastisk.

Karin Löfstrand

2010-06-01

Helt omöjligt att ge något annat betyg än en klar 5:a till denna barnboksfavorit. Det var så oerhört roligt att läsa denna för L eftersom jag läste den själv som barn säkert 10 gånger. Nu hör jag dessutom Börje Ahlstedt som Mattis, fullkomligt strålande!

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Det måste vara någon fellänkning. Jag får upp både Ronja rövardotter och Bröderna Lejonhjärta på samma länk.
Finns det någon tveksamhet så är det Bröderna Lejonhjärta jag pratar om här.

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Boken som fick mej att acceptera döden som en del av livet. Min mormor dog medans jag läste boken. Men hon håller nog Klimpvällingen varm i Nangijala.

anitha östlund

2010-04-12

I samma ögonblick som jag började läsa om underbara självständiga Ronja hade jag antagit hennes skepnad.
Boken är välskriven liksom Astrids alla böcker och ändå är detta min favorit nummer ett.
När filmen kom blev jag lite, lite besviken för jag hade tänkt på Ronja med ett annat utseende.

camilla missnebäck

2010-03-27

går att läsa om och om igen

Dan Sylvebo

2010-03-20

En mästerlig saga. Lindgrens i särklass styvaste story.

Älskar Astrid Lindgren och jag älskar Ronja Rövardotter!!!!

En bok som jag läste som barn och som jag älskar lika mycket än idag. Jag hoppas att man kommer dit när man dör!

Maria Palm

2010-02-05

Jag har den hemma. Den är sorglig och spännande.

Johanna Galenpanna

2010-01-02

En klassiker. Har det mesta; sorg, glädje, mörker, ljus, hjältar och skurkar.

2009-12-14

Betyget avser både boken och Tage Danielssons fantastiska filmatisering!

Kristina S

2009-12-14

Kanske världens bästa bok. Åtminstone en av de mest välskrivna och fulländade sagor som finns.

harriet karlsson

2009-11-16

Som alltid man kan läsa om och om igen

harriet karlsson

2009-11-05

Det verkar inte vara så lätt i nästa land heller. Oroande

Jonella Metzmaa

2009-10-21

En av mina favoritböcker som astrid lindgren har skrivit.

Tina Söderlund

2009-09-08

min favvo bok när ja va liten

Lady Flanders

2009-06-18

Har varken läst eller betygsatt ROnja, måste vara nåt fel på sajten?

2009-06-09

Ja sådant mod att släppa iväg är inte helt enkelt att uppbringa som förälder, men ett måste om man ska få den härligt fria unge man vill ha...

2009-06-06

Som liten läste jag denna bok om och om och om igen, jag fullkomligt älskade den och som vuxen kom den till heder igen... för mig handlar boken om mod, om modet att stå upp för varandra och om att kämpa för det goda... hon skildrar kärlek och omtanke på ett underbart sätt!