Minspelet

Seltborg, Ella

| 2022

Emma Rosén är en självisk, manipulativ, men också smart 18-åring som lider av återkommande psykotiska anfall. Enligt henne är alla människor lika samvetslösa som djur, det enda som skiljer oss åt är hur väl vi lyckas dölja det. Efter år inlåst på psykiatrin tar hon sig ut med hjälp av tung medicinering och lögner. Hon lämnar Sverige och flyttar till England för att studera på en konstskola i den lilla staden Cherrester. Där lär hon känna en person med ett märkligt förflutet, en person som kanske är mindre människa än hon själv. Denna nya samvaro får henne att ifrågasätta både sig själv och vad som egentligen är rätt och fel. Situationer uppkommer där hon är tvungen att välja mellan vad som enligt normer och rättssystemet är rätt och hennes egen självklara moral.

En twistad, psykotisk bok med färgstarka karaktärer.
Huvudkaraktären är en person som skapar många känslor inom en som läsare och en hat-kärlek växer snabbt fram. Ena stunden hejar man på henne, önskar henne allt gott samtidigt som hon är så sjukt obehaglig.

Det händer mycket i boken med inslag av övernaturliga händelser. Ibland funderar jag om karaktären har någon form av psykos genom hela boken och bara drömmer ihop allting.
För det är så skruvat. Men jag gillar det!

Minspelet är som en kombination av Twilight och Romeo och Julia. Jag kunde inte sluta läsa samtidigt som boken irriterade mig och fick mig att känna mig förvirrad.

Jag tycker att boken passar en yngre målgrupp än mig själv som är 24 år. Minspelet innehåller mycket av det stereotypiska med att vara tonåring samt dramatik och lite övernaturliga händelser. Jag tror att boken hade passat mig mer om jag läst den som tonåring.

I texten förekommer ofta mycket beskrivande information och många namn. Jag tycker att karaktärerna flänger runt mycket mellan de olika platser boken utspelar sig på. Speciellt huvudkaraktären är överallt och händer det något så är det alltid någon annan karaktär ett stenkast bort som kan hjälpa till.

Boken känns som en slags feberdröm som jag inte kan vakna upp från, både under läsningen men också efteråt. Vad är det jag har läst?

Minspelet gjorde mig väldigt förvirrad och boken känns i efterhand svårsmält. Boken hade ändå något väldigt lockande som fick mig att vilja läsa vidare. Jag ville hemskt gärna veta hur boken skulle sluta!

Slutsats: en intressant och spännande, dock något förvirrande, bok för tonåringar.

Jag tyckte boken var fängslande och spännande! Rekommenderas!

18-åriga Emma lämnar Sverige efter har kommit in på en engelsk konstskola i Cherrester.
Hur ska hon med svåra psykiska problem och efter ett år på mentalsjukhus klara
sig på skolan?
Det verkar gå bra och bland de nya kamraterna blir hon förälskad I Trey.
Men - Är Trey den han utger sig för att vara?

Minspelet är en spännande ungdomsroman där gränserna tänjs från det olagliga till det fiktiva. Avslutningen är spännande och gränslös och för tankarna till händelser som kunde och kan hända om det osannolika väcks till liv.

Väldigt bra och fängslande bok! Intressanta perspektiv och synsätt!

En spännande roman som med ett lekfullt språk kommer att fästa dig vid såväl karaktärerna som handlingen från sida ett! Rekommenderar alla att läsa den.

En av mina favoritböcker!

Malin

En debutroman som bjuder på en oväntad och spännande handling och som håller läsaren på halster till sista sidan. Skickligt utmejslade karaktärer som är djupa och intressanta och ger vidd till handlingen. En fantastiskt debut av en mycket lovande författare.

Anna

Jag är lite förtjust i karaktären Emma. Hon är ovanlig och lätt osympatisk…tjuvaktig, rastlös, ångestladdad, helt ego…men samtidigt cool och på något vis rättvis. Hoppas på fler böcker med Emma!

Elin

En bladvändare där karaktärerna växter genom boken. Det skapas en spänning genom boken som hela tiden får en att undra vad som kommer ske härnäst. En stor beundran väcks också riktad mot skribenten som är så ung, men trots sin unga ålder belyser dessa djupa och invecklade ämnen.