Minns oss som nu

Lönnqvist, Anna

Dagen före julafton anländer floristen Thea till ett frostigt Sunnanby från somriga Nya Zeeland. Hon har två veckor på sig att ta hand om dödsboet som hennes mammas moster lämnade efter sig, sen ska hon åka tillbaka för att fortsätta driva sin älskade blomsterbutik. Den som har blivit hennes allt sen Thea flydde från Sverige drygt tre år tidigare, fast besluten att aldrig återvända.         Huset som Thea har ärvt inhyser en stor syateljé och visar sig snart vara fullt av hemligheter, och mostern Marianne betydligt mer passionerad än hennes ensamma tillvaro tydde på. Thea blir snabbt uppslukad av att finna svar. Samtidigt träffar hon Tim den snygga, men gåtfulla fotografen och märker hur hon börjar dra paralleller mellan sitt eget liv och Mariannes. De verkar ha mer gemensamt än hon någonsin kunde tro.         Thea bär dock på en egen tung hemlighet och vet att hon aldrig...

Bettan_bokprataren

2020-05-24

Du får en feelgood bok och som är lättläst och roar för stunden.Dock kan jag tycka att den här kanske var aningens för lång. Det hade blivit ett bättre driv och mer intressant läsning om berättelsen förts framåt lite snabbare.
Jag tyckte starten och slutet höll god fart men det blev lite segt i mitten av boken.

Bra karaktärer som är vardagliga och trevliga och miljöbeskrivningar som gör att man känner sig delaktig i berättelsen nästan som de vore mina kompisar. Min favorit i den här boken blir nog i alla fall den lite buttre farbrorn med namnet Olof.
En feelgood med alla de rätta elementen, kärlek, förväxlingar, lite spännande twister och familjehemligheter.

2020-04-09

Dagen före julafton kommer Thea till ett frostigt Sunnanby från somriga Nya Zeeland. Hon har två veckor på sig att ta hand om dödsboet som hennes mammas moster Marianne lämnade efter sig. En gammelmoster Thea aldrig har träffat.
Men det blir inte som Thea tänkt sig. Det blir två veckor med en massa känslor. Gamla känslor väcks till liv, känslor som Thea flytt ifrån när hon lämnade Sverige för att aldrig mer återvända. Huset visar sig gömma en rad hemligheter och Thea vill veta mer om sin gammelmoster som hon aldrig träffat. Samtidigt träffar hon Tim, som även han döljer hemligheter. Thea och Tim dras till motvilligt till varandra, men det kan inte bli något mellan dem. Eller?! Anna Lönnqvist kan verkligen skriva om romantik. Och skriva berättelser som man kan leva sig in i och känna med. Det känns att läsa den här boken! Det är kärlek, sorg, förhoppningar, missförstånd och mycket mer. Det är en bok som är svår att sluta läsa och en bok som stannar kvar hos mig. ”Minns oss som nu” är en varm och spännande berättelse om hur livet ibland kan ta andra vägar än vad som är tänkt. Boken lämnar efter sig en varm känsla i kroppen när den är slut. Jag liksom ler hela jag!
Underbar feelgoodbok som jag rekommenderar varmt. Rekommenderar även att läsa ”Sommaren med Ava” som är den första delen i Annas serie kärleksromaner som utspelar sig i Sunnanby (Böckerna är helt fristående).

Jag har tidigare läst Annas bok "Julia och Jack som jag fullkomligt älskade och denna bok fyller mig med samma känslor. En riktig underbar feelgood som utspelar sig i ett vintrigt och kallt Sunnaby men som gör mig varm i hjärtat. Boken har ett bra språk med flyt som gör den lättläst och för mig blev det en sträckläsningsbok, jag kunde inte sluta läsa. Tycker boken är skickligt skriven och har allt jag önskar att en feelgood ska ha, kärlek, tvister, relationsdrama, sorg, charmigast, triangeldrama.... Bra kakräkter och miljöbeskrivningar och det är lätt att lära känna och få en relationen med de olika personerna, jag älskar den mystiska och småsura farbrodern Olof som efterhand blir för mig en farbror man vill ha i sitt liv.

Underbar, gripande & skickligt skriven!

Pia Gummesson

2020-01-21

Feelgood som går rakt in i hjärtat,och där får den stanna som ett fint bokminne.

Carin Larsson

2020-01-11

Jag har läst alla Anna Lönnqvists böcker och älskar dem, och det här är hennes bästa hittills!