Minns att du ska dö

Bonelli, Åsa

EN MAN HITTAS MÖRDAD på Klara Norra Kyrkogård och fallet hamnar på åklagare Tom Westers skrivbord. Snart går det upp för honom vem mannen är: barndoms- vännen Michael Strand, vars stora hjärta och dåliga samvete lett honom hela vägen till heroinsprutorna på Sergels Torg.Samtidigt vaknar Simon Nobelius, mångmiljardären som lever jetsetliv, upp i Djursholm i en sedvanlig bakfylla. Allt är som vanligt tills ett mail landar i hans inkorg, med en länk till en artikel om en mördad man på en kyrkogård i centrala Stockholm.Tre män och tre vitt skilda liv sammanbundna av en trettio år gammal hemlighet. Och nu har det förflutna hunnit ikapp dem. Hela händelsekedjan sätts igång av en träask innehållande en ros, med texten Memento Mori inristad på locket ... Minns att du ska dö är en spänningsroman som sträcker sig över tre decennier, där det förflutna möter nuet och där illvilja och...

En bladvändare med överraskande slut!

Boken har högt tempo med korta snabblästa kapitel vilket gör att den går fort att läsa. Det är en ganska kort bok (248 s) vilket bidrar till den snabba läsningen. Handlingen är lite lagom spännande hela tiden med flera oväntade vändningar som jag inte alls såg komma. Det var en bra och oväntad upplösning på boken som författaren knyter ihop på ett snyggt sätt. Jag har vetat sen tidigare att Åsa kan skriva bra feelgood och med Minns att du ska dö, bevisar Åsa att hon behärskar spänningsgenren precis lika bra!

Minns att du ska dö av Åsa Boneli.
Tre män, en hemlighet. Tre barndomsvänner, en hemlighet som börjar komma ifatt de. Skickligt skriven, men inte riktigt min stil. Åsa börjar lite trevande som om hon tvekar, men sen tar det fart i mitten. Korta kapitel som utspelar sig i både nutid och dåtid. Även om den kändes lite förutsägbar för mig så måste jag säga att upplösningen är bra! Jag kanske hade för höga förhoppningar på denna bok! Man kan kanske ana vad som komma skall, spec på sida 211 kommer man fatta. Bra skrivet av Åsa, ser fram emot att läsa mer av henne.

Åsa Bonelli har lyckats skriva en spänningsroman som är "ruggigt"bra.Jag fick djupandas många gånger när jag läste den.Jag är imponerad av Åsas talanger att både skriva fina Feelgood romaner och nu en första spänningsroman med känsla att beröra sina läsare.Full pott blir det för den här,och hoppas på mer böcker av Åsa Bonelli.

Spännande, stark och skickligt skriven!