Minnet av en smutsig ängel

Mankell, Henning

| 2010

I början av 1900-talet inträffade en egendomlig händelse på den afrikanska kontinenten. Då dyker en svensk kvinna plötsligt upp, som från ingenstans, och står som ägare till en av de största bordellerna i huvudstaden i den portugisiska kolonin Moçambique. Och sen, några år senare, försvinner hon lika spårlöst ur historien. Byggt på det lilla vi verkligen vet om henne skriver jag den här boken. De historiska fragmenten fylls ut, blir en helhet. Maj 1905, Hanna Lundmark står vid relingen på skeppet Lovisa av Sundsvallnär hennes döde man, styrmannen Lars Johan Jakob Antonius Lundmark, sänks i havet. I samma stund minns hon sin fars sista ord: En fattig ängel. Det är vad du är. Ett år senare är hon ägare till den största bordellen i Lorenço Marques. Från att ha varit den förtryckta får hon plötsligt en maktställning, från att ha varit en fattig ängel blir hon Den smutsiga ängeln.

Izabela Horn

2017-02-01

En smutsig ängel är en typisk genomsnittlig bok, den är ok men ingen bok som lämnar spår efter sig eller påverkade mig på något sätt.

En annorlunda berättelse. Har inte läst hans böcker på många år och blev positivt överraskad. En ny sida av Mankell som jag inte läst förut.

Kjell Höddelius

2013-09-02

Första tredjedelen var lite tjatig eftersom det var en hel del upprepningar i den. Men efter landstigningen i Afrika blev den allt bättre.

Ida

2013-08-22

Fin bok med intressant historia. Dock känner jag att Hanna har väldigt svårt att acceptera att de svarta inte uppträder som de vita gentemot henne. Hon försöker bli accepterad av de som tjänar henne, visa att de är lika inför Gud. Det Hanna gör är modigt och det har krävts personer som henne för att få rasmotsättningar att försvinna. Historien känns som om den spänner över en längre tid men egentligen går det bara 18 mån.

Merith @boktoken

2013-06-29

Hur kan man ge en ganska fascinerande historia så lite djup och dess karaktärer så vaga personligheter? Kan vara en av de sämsta böcker jag läst.

Anette Tunius

2013-03-13

Fascinerande historia om rasmotsättningar och utanförskap. Vackert språk.

Josefine Ejebjörk

2013-02-26

Som alltid levererar Mankell en otroligt bra berättelse, om en svensk kvinna i Afrika runt förra seklets början. Det enda som inte ger den en femma var Hannas (huvudpersonen) konstanta okunnighet och oförmåga att lära sig av vad som hände runt henne, vilket jag inte tyckte var så övertygande.

Nettan Holmér

2012-12-07

Jag brukar fascineras av lågmälda böcker skrivna i annorlunda miljöer men tyvärr saknar jag själ och hjärta i berättelsen.

Marita Ryen

2012-09-11

Började bra men historien blev bara konstigare och konstigare. Kändes inte trovärdig. Knappt att jag orkade lyssna färdigt. Får en 2:a i betyg pga att den var bra i början.

Ellinor Classon

2012-08-10

Var egentligen väldigt bra och skulle kunna få bättre betyg om den inte blev så långtråkig. Det kändes som att han drog ut på allting för att boken skulle bli längre

Maria Lennartsson

2012-07-25

Larvig. Raljerande. Jag känner inget för karaktärerna och förstår inte huvudpersonen eller hennes val. Betyg två för att jag trots allt lyckades lästa ut boken.

Mike Harris

2012-07-24

Tycker nu efter 30 kapitel att forfattaren Henning Mankel bara skriver for att skriva och vet inte riktigt varfor han skriver?. en massa tomma tankar hos huvudpersonen Hanna Lundmark som inte ger ett skit pa ren svenska. Jag ar mycket besviken pa boken, dalig handling, inget handelseforlopp !!!! Tror att mankell helt enkel fatt slut pa cash och kanner att han maste skriva en ny bok, ganska patetiskt. Synd med tanke pa hans gamla och tidigare bocker hade sett fram emot denna bok. Henning Mankell har tappat sin magiska penna !!!

Carolina E

2012-07-03

För att ha en chans till ett bättre liv
driver hennes mor bort henne från de svenska skogarna
och bort till städerna och hamnarna,
där får hon jobb som kocka på ett fartyg
som ska ta sig ända till Australien.

Men en natt år 1904 går Hanna av fartyget
som ankrat i Portugisiska Östafrika,
för att sedan påbörja ett nytt kapitel i hennes liv.

Av en tillfällighet blir hon ägare till en framgångsrik bordell
och får tillgång till mer pengar än hon kan göra av med,
men när hon ser hur de svarta behandlas
av den koloniala vita minoriteten
kan hon inte blunda.

Henning Mankell är alltid Henning Mankell
och språket är alltid något utöver det vanliga,
den här boken är definitivt inget undantag.

Men för första och förmodligen sista gången
måste jag säga att jag hade velat ha mer miljöbeskrivningar,
jag har svårt att föreställa mig Afrika i början på 1900-talet
även om personerna och förtrycket framkommer tydligt.

Boken har ett lågmält tempo
och stundtals känns den på något sätt vacker.
Även om jag har lite svårt för alla tillfälligheter som uppkommer.

En sista klagan har jag också, på slutet. Det kom så plötsligt.
Som om sidorna helt plötsligt bara tog slut.

Men när man läser vad boken är baserad på
kan jag kanske ha överseende med det.

Victoria G

2012-06-18

En berättelse som berörde väldigt starkt och som dessutom var svår att lägga ifrån sig, den var så spännande!

Annelie S

2012-03-08

Den här berättelsen blev något av en besvikelse för mig. Jag kom aldrig underfund med huvudpersonen , vet inte riktigt vad jag tyckte om henne eg. Visst är det spännande att berättelsen har en verklighetsbaserad förankring, men nej , jag längtade faktiskt efter att den skulle ta slut, ville inte "umgås" med Ana Branca mer ....

Jakob Groth

2012-03-04

Förvånande låg kvalitet för att vara Mankell som jag normalt njuter av att läsa. Berättelsen känns inte trovärdig, och budskapet i denna lyckades iallafall inte jag förstå.

Maria Åberg

2012-02-25

Engagerande med härligt språk!

Pia Stendahl

2012-02-13

Henning Mankell skriver med ett underbart och lågmält språk. Mankells berättande av historien är vackert och jag upplever berättandet nästan som en missmodig sång.

Det är spännande att följa Hannas liv och äventyr. Av olika tillfälligheter kommer hennes liv att se helt annorlunda ut på ett sätt som hon aldrig kunnat ana.

Ibland tycker jag att Mankells böcker har lite väl långsamt tempo (då menar jag de böcker som inte är i kategorin spänning) men i Minnet av en smutsig ängel stämmer tempot perfekt med historien.

Till en början fann jag slutet på historien väl abrupt men när Mankell i efterorden berättar var han fått idéen till historien i från och att den verkliga Hanna bara försvann så kändes slutet bättre.

www.bokbrus.se finns alla ljudboksrecensioner samlade.

Hanna Bragberg

2012-01-27

Jag tyckte historien var konstig med alla ständiga sammanträffanden och huvudpersonens ständiga felbdömningar av varenda människa hon mötte. Fattade inte hur hon tänkte en enda gång, OM hon alls tänkte.

Superbra bok, härligt språk, man riktigt längtar tills man får sätta sig och läsa i den varje dag. Skulle passa bra för filmatisering

Maud Ekblad

2011-12-15

Mycket bra! Henning Mankell är en ovanligt bra berättare. Mycket modigt att lyfta fram det historiska perspektivet av en kvinna i början av 1900-talet som hamnar mitt i kontrasterna mellan vitt och svart i ett främmande land.

Tycker att boken har bra upplägg på en delvis "sann"
historia. Rasismen hur den uppstår och vad som
händer med människor i maktställningen. Hatet som
finns där som en skugga över allting.
Tyckte dock att språket var lite stabbigt på något sätt.

Louise A

2011-11-29

En stillsam men fängslande berättelse, med en vemodig underton. Missa inte!

Michaela Schuller

2011-11-08

Tråkig som få, brukar gilla Mankell men var kanske på tråkigt humör när jag läste denna. Läste aldrig ut faktiskt.

Andreas Christensen

2011-11-03

En ganska långtråkig bok tyckte jag.
Långt ifrån en av dom bästa från Mankell

Sara Bäverås

2011-10-20

Välskriven, spännande och intressant. Man får en känsla av att vara vid sidan av Hanna hela boken och se allt med hennes ögon. Skicklig författare.