Minnen

Lindgren, Torgny

| 2010

Torgny Lindgren skriver sina minnen, som tillsammans bildar en berättelse. Vad som är sant och har hänt på riktigt kommer läsaren troligen aldrig att få veta. Och det är inte heller poängen. Minnet är som vi vet en högst otillförlitlig källa. "Du borde skriva dina Minnen, sade förläggaren. Det kan jag inte, sade jag. Jag har inga minnen. Vilken av mina sex förläggare det var, minns jag inte. Förmodligen alla sex fast vid olika tidpunkter. Bokförläggare är förbrukningsartiklar. De har alla samma sorts önskningar. Alla människor har minnen, sade förläggaren och log mot mig, han eller hon trodde att jag ville göra mig märkvärdig genom att hävda att jag saknade minnen. Jag inbillar mig inte att jag minns någonting, sade jag. Snart ett halvt sekel har jag försörjt mig på mina inbillningar. De har varit mycket omfattande. Att nu börja kalla dem minnen vore pinsamt. Författares Minnen är...

2021-11-03

TL är alltid läsvärd. Ett underbart språk och en underbar blandning av humor och allvar. Inte en av hans bättre men..... Stark 3:a

Så trevlig! Det är svårt att skriva om minnen när en inga har, eller i alla fall inte vet om de är verkliga. Hur var det nu igen? Ingenting är sant och allt är möjligt.

Jimmy Kleiner

2014-04-09

Mästerligt! Precis som vanligt.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Torgny är alltid läsvärd.

Maria Klingberg

2012-06-18

En välskriven men ojämn bok som delvis är mycket roande och delvis lite långdragen. Språket är fantastiskt och man kan inte låta bli att undra över vad som är sant och inte. Jag älskar partiet där han talar med sina föräldrar om sitt yrke som journalist:

"Du ska skaffa dig ett hederligt yrke, sade min far. Och inte ligga andra till last. Journalister har löner som alla andra, sade jag. De ligger läsarna till last, sade far. Om du nödvändigtvis ska skriva kan du göra det på lediga stunder, sade min mor. Då din familj tillåter det. Men det behöver ju inte tryckas, sade far. Allmänheten har det tillräckligt djävligt som det är."

Jonas Pettersson

2012-06-02

Ibland saknar jag den röda tråden i boken, men Torgny Lindgrens korthuggna karga språk är som vanligt mästerligt.

Catherine Nyström

2012-01-24

Jag kan bara säga, underbara Torgny. Språket och minnet i kombination!

Elisabeth Karlberg

2011-08-17

En "behaglig" bok. Kan man säga så om en bok? Jag läste boken med stor iver och även om det egentligen inte fanns en handling så ville jag hela tiden veta mer. Ett lugn spred sig i själen.

Lars Andersson

2011-05-16

Jag vet inte om Lindgren kanske kände sig lite tvingad att skriva den här boken. Ingen stark bok av Lindgren, enligt mig.

Peter Allanson

2011-04-04

Jag bara älskar Torgny Lindgren och hans berättelser. Ett lugn för själen.

Kenneth Olausson

2011-04-03

Minnen har han, som påstår att han inget minns, tecknat ner. Hm? I vart fall har han skrivit en typisk torgnylindgrenbok - varm, rolig, sorglig, klok, underfundig, intelligent och med en hyllning till levande och döda. Men vissa saker säger han att han anstränger sig för att glömma. Där tror jag honom. För vem gör inte det?

Elin Möllerstedt

2011-03-12

Fint men för osammanhängande för min smak. Jag förstår varför Torgny anses vara en stor författare/berättare och ska ta fram Pölsan ur boksamlingen och läsa den istället.

Thomas Karlsen

2010-12-29

Han är en god skrönikör, den saken är klar. Är det skrönor eller äkta minnen vi får ta del av? Svårt att avgöra, men kanske av underordnad betydelse. Berättelserna i sig räcker ju långt, och de levereras som alltid kryddade med språklig finess och med glimten i ögat.

2010-11-22

Tänk om jag kunde skriva så här! När orden passar ihop och har en innebörd, utan att de behöver vara så många. När det inte är dramatik utan lugn eftertänksamhet. Funderingar som får mig att stanna upp, titta ut genom fönstret och fundera själv. En formuleringskonst få förunnat. Tyckte speciellt mycket om Torgnys samtal med mamman.

Författarens tillbakablick på livet av, som alltid med glimten i ögat, det är väl inget märkvärdigt det här. Olika händelser i livet beskrivs och reflekteras över, utan någon ?direkt röd tråd, men med ett enkelt språk som gör en lugn och tillfreds i sinnet.

Jakob Nylin

2010-11-04

Som en bra novellsamling, författaren berättar olika minnen och reflekterar kring skrivandet. Berättandets och skrivandets konst behärskar författaren som vi vet tillfullo. Det blir trevlig läsning trots att det inte är någon enhetlig berättelse.

Maria Eriksson

2010-10-17

Torgny Lindgren funderar över sina minnen och sitt författande. Som västerbottning så är det som modersmjölk direkt till själen. Lågmält, ödmjukt och eftertänksamt.