Minnen av John Lennon

Ono, Yoko

| 2006

John Lennon var förgrundsgestalt och ledarfigur i The Beatles - den första stora supergruppen inom popmusiken. Redan under de magiska åren i början av gruppens karriär stod det klart att Lennon var en stjärna med en alldeles särskild lyskraft. Även efter Beatlestiden fortsatte Lennon att inspirera människor som låtskrivare, scenpersonlighet, fredsaktivist och konstnär. Till och med efter sin död fortsätter han att inspirera nya generationer inom musik och konst. När John Lennon blev mördad 1980 var det många som ville dela med sig av sina minnen av personen och artisten John Lennon. I denna bok har Yoko Ono samlat en lång rad människors personliga minnesbilder. Här hittar vi minnen från barndomsvänner och släktingar men även stjärnor från musikvärlden, tex. Mick Jagger, sir Elton John, Joan Baez och Pete Townshend. Men också artister som inspirerats av Lennon så som Bono, Peter Gabriel,...

Izabela Horn

2015-03-24

Yoko OneYoko Ono har låtit John och hennes vänner skriva vad de minns av John Lennon och deras minnen av honom och deras upplevelse av vänskapen och kontakten med John Lennon. Detta är en hyllning till honom , och visar hur starkt hans påverkan på människor var. Nackdelar med boken är att det just är en hyllning som gör John Lennon till en ikon , en ofelbar musik Gud inte mycket om hans mänskliga svagheter. Det är ingen bok man sträck läser för då kan den upplevas som tjatig men om man tar fram den lite då och då och läser korta stunder då kan den vara intressant och man får en rätt så tydlig bild av John som person.
En sak som kommer fram tydligt i boken är att John och Yoko var tidernas kärlekshistoria och genom mordet på John Lennon förlorade Yoko sin själs fränder.

Annelie S

2010-01-25

Boken borde kanske hetat "Hyllningar till John Lennon" istället, för det är det boken innehåller. Först blev jag facinerad över hur otroligt mycket denne man verkar ha betytt för andra i musik/mediabranschen, men efter halva boken ungefär blev det rätt så tjatigt. Då vet man redan att alla medverkande i boken tycker att John och även Yoko är fantastiska. Det är mycket tydligt att det är Yoko Ono som gett ut boken, med tanke på vad som skrivs. Lite märkligt att en bok som ges ut till minne av Lennon inte har ett endaste ord med av de andra ex beatlarna. Jag har precis innan läst boken "John", skriven av hans första fru Cynthia Lennon och det var ganska intressant att jämföra händelser som finns med i båda böckerna, men upplevda av olika personer.