Minnen av framtiden

Gurt, Stefan

| 2009

Beijing 2017. Li brjar minnas saker, mrkliga saker -- det verkar som om de intrffat i framtiden. Det bekymrar henne inte srskilt. Jorden r gammal och p vg att d. Sjlv r hon ung och lever i en flytande tillvaro som modell och vrdinna p en krog i njesdistriktet. Ntterna har blivit allt lngre p sista tiden, pillren hon tar fr att hlla sig vaken allt fler. Det hr till att det blir lite frvirrat ibland. En natt mter hon Steven Newhouse, en rockmusiker som antas ha dtt fr elva r sedan, och som nu har blivit en mytomspunnen kultfigur. Han pstr att han knt henne i framtiden och hon fljer med honom p en resa som tar dem till New York, Melbourne, Paris, Stockholm och ter till Beijing och sen betydligt lngre n s. Till slut nr de framtiden. Stefan Gurts tolfte roman r p samma gng science fiction och krlekshistoria, en resa mellan olika tidsplan och existenser,...

Jennie Bjrklund

2013-01-09

Det var en bok som brjade oerhrt vackert och jag var fast efter ngra sidor, men den r vldigt melankolisk och jag blir rdd fr framtiden - den stefan beskriver - tycks s nra. Men ngra enkla rader i slutsidorna i boken rddar i varje fall mitt hopp fr framtiden. Boken dock r lite seg emellant och jag tycker inte jag knner med huvudkaraktrerna srskilt mycket vilket r rtt s viktigt fr mig i bok!

Tove Skarstedt

2009-06-16

Jttefin bok om framtiden, nutiden och dtiden fast mycket lngre fram i tiden. Mycket William Gibsoninspirerad och rubbar ens cirklar p det dr sttet som man blir inspirerad och frundrad nr man r i Kina. Helt enkelt vldigt lsvrd och tnkvrd!
Recensenterna kallar det science fiction, men det gr jag inte med p. Pattern recognition av Gibson r inte sf och det r inte detta heller tycker jag, fast man reser till Mars och har en massa tekniska trix fr sig.
Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill lsa ngot annorlunda och gripande! Krlek, milj, framtid, musik - ingen action - bara frgor och drmmar! Ls den!
Det hr r ngot nytt som jag inte lst p svenska tidigare. Tobias Hill r ute efter ngot liknande i sin Krleken till stenar och i den senare the Cryptographer och som sagt Pattern Recognition av William Gibson. Prova sjlva!