Minnen av framtiden

Gurt, Stefan

| 2009

Beijing 2017. Li börjar minnas saker, märkliga saker -- det verkar som om de inträffat i framtiden. Det bekymrar henne inte särskilt. Jorden är gammal och på väg att dö. Själv är hon ung och lever i en flytande tillvaro som modell och värdinna på en krog i nöjesdistriktet. Nätterna har blivit allt längre på sista tiden, pillren hon tar för att hålla sig vaken allt fler. Det hör till att det blir lite förvirrat ibland. En natt möter hon Steven Newhouse, en rockmusiker som antas ha dött för elva år sedan, och som nu har blivit en mytomspunnen kultfigur. Han påstår att han känt henne i framtiden och hon följer med honom på en resa som tar dem till New York, Melbourne, Paris, Stockholm och åter till Beijing och sen betydligt längre än så. Till slut når de framtiden. Stefan Gurts tolfte roman är på samma gång science fiction och kärlekshistoria, en resa mellan olika tidsplan och existenser,...

Jennie Björklund

2013-01-09

Det var en bok som började oerhört vackert och jag var fast efter några sidor, men den är väldigt melankolisk och jag blir rädd för framtiden - den stefan beskriver - tycks så nära. Men några enkla rader i slutsidorna i boken räddar i varje fall mitt hopp för framtiden. Boken dock är lite seg emellanåt och jag tycker inte jag känner med huvudkaraktärerna särskilt mycket vilket är rätt så viktigt för mig i bok!

Tove Skarstedt

2009-06-16

Jättefin bok om framtiden, nutiden och dåtiden fast mycket längre fram i tiden. Mycket William Gibsoninspirerad och rubbar ens cirklar på det där sättet som man blir inspirerad och förundrad när man är i Kina. Helt enkelt väldigt läsvärd och tänkvärd!
Recensenterna kallar det science fiction, men det går jag inte med på. Pattern recognition av Gibson är inte sf och det är inte detta heller tycker jag, fast man reser till Mars och har en massa tekniska trix för sig.
Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill läsa något annorlunda och gripande! Kärlek, miljö, framtid, musik - ingen action - bara frågor och drömmar! Läs den!
Det här är något nytt som jag inte läst på svenska tidigare. Tobias Hill är ute efter något liknande i sin Kärleken till stenar och i den senare the Cryptographer och som sagt Pattern Recognition av William Gibson. Prova själva!