Minna

Minun nimeni on Minna Krall ja minä asun Brommassa suuressa vanhassa huvilassa yhdessä isäni, hänen vaimonsa ja kahden sisarukseni kanssa. Olin kesätöissä Tanskassa yhdessä kioskissa. Olen ihan tavallinen tyttö. Aivan normaali...Näin alkaa Minnan kuvaus itsestään uuden luokan edessä, uudessa lukiossa Skärholmenilla. Mutta tuo kaikki on valetta. Tosiasiassa vain Minnan poikaystävä Eddie tietää, kuinka peeaa ja nälkiintynyt Minna on ollut koko kesän ja kuinka pahalta tunkkaisessa kämpässä haisee. Eddien mielestä Minnan pitäisi haistattaa pitkät koululle ja lähteä hänen mukaansa Etelä-Amerikkaan. Aloittaa uusi elämä. Sysätä syrjään kaikki ne hankaluudet, joita syntyy kun äiti lähetetään kotiin psykiatrisesta sairaalasta vaikka hän on edelleen sairas. Mutta kuka huolehtii äidistä, jollei Minna sitä tee?Minna on Åsa Anderberg Strollon kaunokirjallinen debyytti, August-palkintoehdokkaana ollut...

W

2023-03-12

Läsvärd ungdomslitteratur

Nathalie Johansson

2016-12-28

Läste denna i en bokgrupp på högstadiet och var till en början väldigt tveksam. Men det blev bättre sedan och det var en helt vanlig bra bok.

Ludvig Sundqvist

2013-11-16

Det är nog en perfekt bok till en typisk högstadie-elev. Jag tyckte den kändes orimlig och drastisk, men det är nog bara positivt ur ett högstadie-elevs-perspektiv eftersom det gör den mer händelserik.

Maria Palm

2012-03-16

Nyttig läsning. En beskrivning av hur lojala barn är mot sina föräldrar. Hur destruktivt det kan bli när en ung människa får bära ett alldeles för tungt ansvarsok.

erik linge

2012-03-10

En bra ungdomsbok trotts en del logiska luckor... En tragisk historia som inte känns alltför främmande.

Lotta Berling

2011-04-26

Minna blir väldigt verklig för mig när jag läser Bryta om - det känns som om hon finns på riktigt. Psykologin och relationerna är mycket trovärdigt gestaltade. Mycket bra!

Lejla k<<

2010-04-07

En väldigt bra ungdomsroman, som handdlar helt enketl om att kämpa för de man älskar och när man inte orkar mmer så bryter man ihop.

Monika Häägg

2010-03-15

Läste först "Blod" och sedan "Bryta om". Denna är klart bättre. (Även om "Blod" inte är dålig.) Berörande och tankeväckande. Återigen en ungdomsbok som är utmärkt även för äldre.

Felicia Axelsson

2009-10-10

En av de sämsta böcker jag läst. Totalt deprimerande.

Skrotmagnet

2009-10-03

En av de bättre ungdomsromaner jag läst. Mycket bra debut av Anderberg Strollo.