Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka

För tre år sedan var Stockholmsbon Markus "Notch" Persson en okänd och uttråkad programmerare. Idag är han en världskändis. Allt tack vare ett märkligt litet hobbyprojekt som blev större än någon kunnat ana. Minecraft, spelet Markus skrev ihop på fritiden, har trollbundit mer än 30 miljoner spelare och gjort Markus till mångmiljonär. Det har också fått flera av vår tids mest framstående teknikprofeter och investerare att spärra upp ögonen. För spelet är inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan också en skapelse som vänder upp och ned på flera vedertagna sanningar om nätkultur, ekonomi och marknadsföring. Markus själv är lika delar nörd och superstjärna. I boken berättar han för första gången historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego som han har kvar än idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Men...

Christoffer

2015-07-20

Efter läst baksidetexten hade jag bilden att det mesta skulle handla om Markus och hans resa med Minecraft. Utifrån det blev jag väldigt besviken. Känns som det var få, och ganska lösryckta, delar av det.

Intressant här och var men för långt emellan de sektionerna.

Pernilla Cederlund

2014-09-03

Väldigt intressant. Man får en känsla för spelbranschen och hur Minecraft skiljer sig från den. Nutidshistoria!

Emil Johansson

2013-07-24

Intressant läsning om Markus och hans arbete med Minecraft. En spännande och inspirerande historia som känns väldigt komplett. Tycker dock att språket i boken inte känns helt klockrent och jag stör mig på vissa upprepningar och förklaringar.

h4l h4rtl3y

2013-07-17

Intressant berättelse om en person, en idé och framför allt en bransch.

Thomas Lahti

2012-09-23

Fascinerande bok, rekommenderas. Min son sträckläste den.