Mindfulness i vardagen : vägar till medveten närvaro

Schenström, Ola

| 2007

Grundboken i mindfulness. Förord av Jon Kabat-Zinn. Cd-skiva medföljer! Mindfulness är träning i att vara närvarande i nuet. Ett österländskt sätt att förhålla sig till livet som motverkar oro och stress. Mindfulness i vardagen är en efterlängtad introduktion till detta förhållningssätt som på kort tid blivit populärt i Sverige.  Mindfulness i vardagen utgår Ola Schenström från vardagssituationer och beskriver hur vi kan lära oss att se dem på ett nytt sätt, tänka om och göra kloka val genom att vara medvetet närvarande. Genom övningar och praktisk handledning blir boken en följeslagare, från det att vi vaknar på morgonen tills vi somnar på kvällen. Ola Schenström är idag den enda läkaren i Sverige som enbart arbetar med mindfulness inom vården. Han är utbildad av mindfulness grundare Jon Kabat-Zinn och är en av Sveriges främsta experter på området.

Jens Norell

2018-05-30

Just do it! Man kan inte bara läsa om det, man måste göra det för att få effekt! Perfekt vägledare!

Lättläst och bra tips.

Vesna Fransson

2014-11-01

CD:n med prat/ljud var monoton och ofta helt tyst!

Jesper C

2013-08-06

Läs en annan författare, t ex Jon Kabat Zinn.

Amelie Adrielsson

2012-01-02

Boken är lätt att förstå och tydlig. Den ger handfasta tips på hur man kan gå vidare och är full av övningar som man enkelt kan göra under dagen.

kristina johansson

2010-06-04

Bra metod som jag kommer att använda mig av i framtiden. Lättskriven.

Kristina B

2010-06-04

Jag tycker boken är oerhört användbar. Dels för att få vetenskaplig grund för mindfulness och dels för bokens praktiska inriktning. MEd tanke på att mindfulness är så nytt och annars lätt kan avfärdas som en hum-bug metod tycker jag att hänvisningarna till forskningen är utmärkta. Om man redan köpt konceptet kan man ju hoppa över det :)

Det här är en praktisk handbok i hur man kan anända metoden i vardagen, vilket leder till omedelbar lättnad från låsningar av olika slag. Den är lite trist skriven med listor som visar att författaren är van att skriva och tänka i forskningsbanor. Men det finns många godbitar speciellt i hur man praktiskt kan använda metoden i vardagen.