Mindfulness i din hverdag

Schenström, Ola

| 2009

Flag from da

Mindfulness er træning i at være nærværende i nuet, en måde at forholde sig til livet på, som modvirker uro og stress. Ofte forekommer det enkle i livet paradoksalt nok at være rigtig svært, men det at leve her og nu, lytte til sig selv, til kroppens signaler og være lydhør for sine behov, - det er kundskaber vi alle er født med. Alligevel er der mange som i dag lever i en evig planlægning af fremtiden eller plages af tankerne om de gode svundne tider. Og når/hvis lister med det der skal gøres tager overhånd, når kværnenede tanker hindrer os i at være nærværende, risikerer vi at miste det vigtigst i livet, chancen vi alle har til at både at opleve og påvirke nuet. Mindfulness, eller bevidst nærvær, er østerlandsk kundskab kombineret med vesterlandsk synsmåde, som kan lære os at indtage en accepterende og ikke dømmende holdning til os selv og livet, hvor vi bliver mere og mere lydhøre...

Jens Norell

2018-05-30

Just do it! Man kan inte bara läsa om det, man måste göra det för att få effekt! Perfekt vägledare!

Lättläst och bra tips.

Vesna Fransson

2014-11-01

CD:n med prat/ljud var monoton och ofta helt tyst!

Jesper C

2013-08-06

Läs en annan författare, t ex Jon Kabat Zinn.

Amelie Adrielsson

2012-01-02

Boken är lätt att förstå och tydlig. Den ger handfasta tips på hur man kan gå vidare och är full av övningar som man enkelt kan göra under dagen.

kristina johansson

2010-06-04

Bra metod som jag kommer att använda mig av i framtiden. Lättskriven.

Kristina B

2010-06-04

Jag tycker boken är oerhört användbar. Dels för att få vetenskaplig grund för mindfulness och dels för bokens praktiska inriktning. MEd tanke på att mindfulness är så nytt och annars lätt kan avfärdas som en hum-bug metod tycker jag att hänvisningarna till forskningen är utmärkta. Om man redan köpt konceptet kan man ju hoppa över det :)

Det här är en praktisk handbok i hur man kan anända metoden i vardagen, vilket leder till omedelbar lättnad från låsningar av olika slag. Den är lite trist skriven med listor som visar att författaren är van att skriva och tänka i forskningsbanor. Men det finns många godbitar speciellt i hur man praktiskt kan använda metoden i vardagen.