Mina vänner och alla jag känner

Låt dina vänner skriva i den här boken och lär känna dem bättre. Det blir en karta över vilka de är, dina vänner och de du känner.En bok som blir ett fint minne om alla som du möter på din väg genom livet."I hela mitt liv har jag gillat Mina vännerböckerna. Jag har haft väldigt många som jag har skrivit fulla genom åren. Tyvärr blev de allesammans förstörda i en källares översvämning i mitt förråd för en del år sedan. Men alla minnen från böckerna och alla vänner som har fyllt i, till och med människor jag knappt känt fick mig länge att läsa om och om igen, och må bra. Jag tyckte om de där sidorna som blev ett slags fotografier fast med ord.. Jag minns särskilt en gång när jag åkte tåg och mannen bredvid satt och läste. Jag var runt tjugo och han var någonstans mellan sjuttio och åttio. Jag frågade honom om han ville fylla i min Mina vänner-bok och det ville han. Sedan...

Jag vet inte hur många ”Mina vänner”-böcker jag hade i låg- och mellanstadiet, men de var alltid en stor glädje att läsa igenom. Anette Skåhlberg skriver i inledningen att hon har exakt samma minnen av sina böcker och har därför valt att ge ut en egen.

För varje person (runt 30 personer totalt ryms) som ska fylla i boken finns två uppslag, fyllda med saker att svara på. Både saker som man kan känna igen från andra liknande böcker, som intressen och hårfärg men också annat som ”Det här är det galnaste jag har gjort”, ”Största klimathotet enligt mig är” och ”Vad jag vill bli ihågkommen som”.

Mellanstadiejag hade definitivt älskat den här boken, men hade tyckt att det ibland var lite för lite plats att skriva på. Speciellt om man ska fylla i själv och inte riktigt har hittat tekniken när det gäller att inte skriva så stort. Vuxenjag gillar den variation av frågor som går att svara på, något som jag saknade när jag hade egna böcker att fylla i.