Mina första fåglar

Jansson, Emma

I Mina första fåglar hittar du 19 av våra mest omtyckta svenska fåglar. Fåglar som du kan upptäcka både vid fågelbordet, i skogen eller vid det skummande havet. Exempelvis får du lära dig mer om Sveriges nationalfågel Koltrasten. Du får lära dig skillnaden mellan en Trana och Gråhäger och kika närmare på fåglar som Domherren, Blåmesen, Morkullan och Nötskrikan. Lär dig korta och innehållsrika fakta om fåglarnas kännetecken, vad de äter och hur de låter! Så kan du enklare upptäcka dem på din härliga promenad ute i naturen. Författare och illustratör är Emma Jansson. Emma har tidigare illustrerat de båda succéerna, Vems spår? Och Vems bajs?

Detta är en bra och fin bok om fåglar. Vi har lärt oss massor jag och lillebror om Svenska fåglar. Bilderna är så fina också. Jag är snart nio år och lillebror är snart sju. Vi tycker båda att boken är bra och den passar också bra som present.

Nu ska den få vara på vårt land så vi kan gå och läsa om de fåglar vi ser i sommar om vi har glömt något.

Detta är en fågelbok för barn som introducerar oss till 19 stycken vanliga fåglar i Sverige. Varje sida är fantastiskt illustrerad och kompletteras med en enkel faktatext om fågeln. Vi gillar speciellt mycket att Jansson väljer fakta som lockar barn. T.ex om Nötväcka som har en banditmask eller klättrar ner för trädstammen på ett underligt vis.
Vi har ofta kombinerat läsningen av denna bok med böckerna ”Vems spår?” och ”Vems bajs?” som Jansson har illustrerat tidigare. Då har vi läst de fina skogsböckerna på rim och samtidigt spanat efter fåglar bland sidorna. När vi sedan hittat en fågel har vi tagit fram ”Mina första fåglar” för att söka upp fågeln i den. En rolig variant av fågelskådning från soffan :-) Men boken fungerar lika bra att ta med ut för enklare fågelskådning tillsammans med barnen. Kanske något stort format beroende på packningen. Men samtidigt hade vi inte velat ha ett minde format pga de fantastiska illustrationerna att njuta av. Kanske kommer ett framtida tryck i mindre format att komplettera med?
Jansson har ett lättillgängligt och tydligt språk. Men som ändå introducerar vissa svårare ord som utmanar barnets ordförråd. Vissa av dessa ord behöver förklaras för många barn och då kan det vara bra att som förälder/pedagog vara uppmärksam och förklara de ord som behövs.
En väldigt fin fågelbok för barn som fungerar lika bra för lågstadiet som hela förskoletiden med vissa anpassningar i läsningen. Detta är första delen i en kommande serie och nästa del kommer inom en snar framtid med fokus på svenska fiskar. Roligt!
Tipsar varmt om denna bok som passar till läsning i både hemmet och på förskolan. Vi tycker om den så mycket att vi redan köpt ytterligare tre ex som presenter.