Mina drömmars stad

2022-05-01

Underbar klassiker

Amanda Saléh

2021-10-27

Mycket bra med ett vackert målande språk. Detta är nog den bästa boken jag läst.

Maria Carlsson

2021-08-14

Underbar serie!

Heléne Niitsoo

2021-07-18

Har precis läst om denna serie om fem böcker som behandlar det moderna Stockholms framväxt från 1860 fram till 1968. Hittar ingen möjlighet att skriva om hela serien någon annanstans så jag gör det här vid första boken.
Genom bondpojken Henning och sedermera hans dotter Emelies liv får vi följa stadens utveckling under dessa år. Berättelsen pendlar på ett berg- och dalbanevis mellan gräsrots- och helikopternivå i perspektivet.

Huvudpersonernas vardagsliv blandas med historiska fakta som gör berättelsen både intressant och trovärdig. Hur många timmars efterforskningar måste inte PAF ha gjort innan han kunde förmedla denna historia?
Henning och hans bäste vän Tummen bliv startpunkten för två släkten vars liv flätas samman under de 108 år som förflyter. Både glädjeämnen och vedermödor gör att i alla fall jag, som är omåttligt förtjust i långa episka släktberättelser, girigt bläddrar vidare.

För dig som vill veta mer om vår huvudstads historia är denna bokserie omistlig.

SARA ASPLUND

2021-06-20

Rama Pujara

2020-11-07

Intressant bok men mycket historia

petter sylvan

Mattias Sjögren

2019-09-27

Maja

2018-09-16

”Lyckan var en solstråle ihans hand” Så fin och intressant läsning. Läs allihop så får du hela Stockholm i din hand :)

Ulrika Håkansson

2018-08-06

Den kunde fått en fyra, för berättelsen. Men det är ibland lite slött skrivet, hade önskat mer av språket.

Anki Hedberg

2018-04-04

Stockholm i mitt hjärta

Barbara Kjellström

2017-11-11

Älskar böcker som handlar om den här perioden.

Solveig Andersson

2017-09-10

Talbok Storytel med Helge Skoog
Mitt första lyckade försök med talböcker. Helge Skoog är superb som bokuppläsare. Mina drömmars stad har jag läst ett antal gånger i dess förflutna, men blir aldrig gammal. Prosan förblir evinnerlig. Läs den!

MaPa

2017-06-15

2017-04-29

Författaren skriver så trovärdigt av jag tror att personerna har levat. Gripande Stockholmshistoria.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Underbar serie! Vinner på att lyssnas på med Helge Skoog som uppläsare!

Philip Malm

2017-03-08

Otroligt bra bok. Dock något för många karaktärer att hålla koll på och lite för lång för att fylla innehållet. I övrigt toppen!

Jakob Orlunder

2017-03-06

Detta är sannerligen en liten pärla till bok och en av de riktigt stora milstolparna i svensk litteratur. Berättelsen om den hårt arbetande Henning, hans liv och öde, griper tag i läsaren, tvingar in en i en svunnen -och delvis bortglömd- tid, en tid långt bort från dagens sociala trygghetssystem. Det är Henning mot världen. En bok att älska. Läs den!

Annika Lindqvist

2017-01-30

En ren njutning att läsa. Ger industrialiseringen i Stockholm ett ansikte. Vi får möta gripande människoöden.

2017-01-23

En bok som ger en så himla verklighetstrogen och intressant bild av Stockholms 1800-tal. Resten av böckerna i serien är läsvärda de också, men den här är absolut bäst.

Fiolsparv

2017-01-11

Mycket lärorik om början på industrisamhället

Mina drömmars stad var farmors favoritbok. Eller, den var iallafall starten på hennes favoritserie (tror att andra boken actually var den riktiga favoriten). Närjag såg att boken trendade på Goodreads så kände jag att jag också ville hoppa på tåget - jag har ju trots allt hela Stadsserien i bokhyllan av oklar anledning (tror att de är mammas? Antar att jag har räddat dem från soptippen någon gång). Känns så fint att dela en läsupplevelse med farmor, även om hon inte längre är i livet. Att hon läste den då, och älskade den - och att jag läser den nu, och älskar den.

Henning kommer från landet, där han slitit som mjölnare, in till den stora staden Stockholm under tidigt 1860-tal för att söka arbete. Vi får följa honom genom hårda vintrar och vackra sommarnätter, genom kärlek och glädje och slitsamhet och fattigdom. Genom Henning får vi känna Tummen, den revolutionsbesatte hamnarbetaren (som så småningom sadlar om till bageriarbetare), den lättsamma Klara som säljer sin kropp för att få råd till brödfödan (eller kanske framförallt till brännvin), den blyga Matilda och den ordentliga, renliga Lotten. Alla drar de sitt strå till de fattiga kvarteren av den stora stacken Stockholm, och tillsammans försöker de forma sin tillvaro så dräglig som det kan tänkas gå.

Det var en väldigt fin och rörande bok som lärde mig mycket om 1800-talets Stockholm, bättre än många historielektioner klarat av att förtälla. Det måste ha varit en så otroligt hård tid (om man inte var född med guldsked i mun), med långa, slitsamma arbetsdagar och inga fridagar. Ändå lyckas människorna finna glädje och livskraft, kärlek kan blomstra och vänskap spira. Jag kände både glädje och sorg med karaktärerna, och grät när det gick dem emot.

Tyvärr går många av de kamper som fördes under 1800-talet att applicera även på det samhälle vi har idag. Det är lärorikt, och sorgligt, att vi i vissa avseenden inte kommit längre. Ibland känns det till och med som att samhället rent av gått bakåt i sin utveckling. Men i mångt och mycket är jag glad att jag inte delade tidsanda med Henning och kompani, utan att jag är född under den tid jag är.

Marita Ryen

2016-09-26

En roman/klassiker om de fattigas villkor i Stockholm 1860-1880. Hur slitsamt det var att leva då. Man får följa Henning genom livet. Lättläst.

Benjamin Elfors

2016-07-12

Hade skyhöga förväntningar efter alla femmor här på boktipset. Tycker att stadsskildringarna är vackra och språket smakfullt och enkelt, men historien är halvintressant. Tycker att Söderbergs Doktor Glas, på en tredjedel av utrymmet, berättar en långt mer gripande historia.

Pernilla Nilsson

2016-06-18

Underbar skildring, och jag är glad över att ha fyra böcker kvar i förhoppningsvis samma anda.

Jesper Svensson

2015-05-08

Omläst favorit. Den här boken har allt.

Lilian Lidforss

2015-05-07

Otroligt bra!/Lilian

Sara Frimodig

2013-09-23

En fantastisk bokserie som jag varmt rekommenderar alla stockholmare att läsa! Det är otroligt roligt när man känner igen sig i platser och får se hur de har utvecklats till det de är idag. Solklar femma!

Maria Blomkvist

2013-09-07

Precis som Barn-serien gör Stad-serien Stockholm levande samtidigt som det är en historiskt väldigt lärorik bok.

Mattias Renström

2013-07-02

Sett till underhållningsvärdet får den betyg 3. Det finns ett fåtal karaktärer man intresserar sig extra för, men det är inga passager i historien som höjer sig över mängden och jag kan inte riktigt känna den här euforin som vissa gör över den här boken. Så fantastisk är den väl inte? 3,5 om jag kunde ge halva betyg. Jag kommer läsa nästa i serien.

Karin Lundberg

2013-06-29

Älskar den här boken, dess handling och karaktärer.

Linea Karlsson

2013-03-21

Fem stjärnor för berättarsättet och språket. Men en stjärna för den oändligt tråkiga historien. Betyget blev ett mellanting.

Elisabeth E

2013-01-27

En av de bästa klassiker som jag har läst!

Valerie Grenstad

2012-08-30

Underbar!

Conny J

2012-08-04

Ok, det är fruktanvärt bra, det drar ner lite det sävliga tempot. Jag kanske ändrar betyget när jag läst klart serien..

Har precis läst samtliga 5 böcker i Fogelströms romanserie "Stad", Det är en fantastisk skildring av Stockholm från 1860-1968. Serien tar sin början med Henning Nilsson, som kommer till sina drömmars stad, som bjuder på en karg verklighet. Den sammanhållande länken och huvudpersonen i serien är ett av hans fyra barn, nämligen dottern Emelie Nilsson, som är en underbar och beundransvärd kvinna.Serien avslutas med ytterligare en Henning Nilsson, som är son den förste Hennings sondotter (hoppas att det blev rätt!). Det är en oerhörd stark upplevelse att få ta del av 100 år av Sverige och 5 generationers umbäranden under den här tiden. Alla, åtminstone varenda stockholmare, bör läsa denna serie!

Linn Hansson

2012-03-05

Fantastisk serie av Fogelström! Ger en enormt bra historisk inblick i svensk 1800-1900 tals historia.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Fantastiskt bra bokserie!

Jag gillade verkligen denna bok =)

Elin Stenblom

2011-05-19

I början av 1900-talet lockar storstaden landsbyggdens invånare med möjligheter till ett bättre liv. Men livet i deras drömmars stad är hårt och inte ens idogt slit belönas alltid med trygghet.

anita christiansson

2011-01-18

Det var länge sedan jag läste den, men då tyckte jag mycket om den. Ett måste om man bor i Stockholm.

Claes Nilsson

2010-10-24

Intressant historieberättelse om slitet i Stockholm under andra halvan på 1800-talet

Magnus Tengdahl

2010-10-03

Dessutom ett stycke allmänbildning!