Mina drömmars stad

En sommarkväll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drömt om. Det är den stora omvandlingens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig.

Älskar böcker som handlar om den här perioden.

Solveig Andersson

2017-09-10

Talbok Storytel med Helge Skoog
Mitt första lyckade försök med talböcker. Helge Skoog är superb som bokuppläsare. Mina drömmars stad har jag läst ett antal gånger i dess förflutna, men blir aldrig gammal. Prosan förblir evinnerlig. Läs den!

MaPa

2017-06-15

Engelska Väninnan

2017-04-29

Författaren skriver så trovärdigt av jag tror att personerna har levat. Gripande Stockholmshistoria.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Underbar serie! Vinner på att lyssnas på med Helge Skoog som uppläsare!

Philip Malm

2017-03-08

Otroligt bra bok. Dock något för många karaktärer att hålla koll på och lite för lång för att fylla innehållet. I övrigt toppen!

Jakob Orlunder

2017-03-06

Detta är sannerligen en liten pärla till bok och en av de riktigt stora milstolparna i svensk litteratur. Berättelsen om den hårt arbetande Henning, hans liv och öde, griper tag i läsaren, tvingar in en i en svunnen -och delvis bortglömd- tid, en tid långt bort från dagens sociala trygghetssystem. Det är Henning mot världen. En bok att älska. Läs den!

Annika Lindqvist

2017-01-30

En ren njutning att läsa. Ger industrialiseringen i Stockholm ett ansikte. Vi får möta gripande människoöden.

2017-01-23

En bok som ger en så himla verklighetstrogen och intressant bild av Stockholms 1800-tal. Resten av böckerna i serien är läsvärda de också, men den här är absolut bäst.

Fiolsparv

2017-01-11

Mycket lärorik om början på industrisamhället

amanda hildur

2016-10-17

Mina drömmars stad var farmors favoritbok. Eller, den var iallafall starten på hennes favoritserie (tror att andra boken actually var den riktiga favoriten). Närjag såg att boken trendade på Goodreads så kände jag att jag också ville hoppa på tåget - jag har ju trots allt hela Stadsserien i bokhyllan av oklar anledning (tror att de är mammas? Antar att jag har räddat dem från soptippen någon gång). Känns så fint att dela en läsupplevelse med farmor, även om hon inte längre är i livet. Att hon läste den då, och älskade den - och att jag läser den nu, och älskar den.

Henning kommer från landet, där han slitit som mjölnare, in till den stora staden Stockholm under tidigt 1860-tal för att söka arbete. Vi får följa honom genom hårda vintrar och vackra sommarnätter, genom kärlek och glädje och slitsamhet och fattigdom. Genom Henning får vi känna Tummen, den revolutionsbesatte hamnarbetaren (som så småningom sadlar om till bageriarbetare), den lättsamma Klara som säljer sin kropp för att få råd till brödfödan (eller kanske framförallt till brännvin), den blyga Matilda och den ordentliga, renliga Lotten. Alla drar de sitt strå till de fattiga kvarteren av den stora stacken Stockholm, och tillsammans försöker de forma sin tillvaro så dräglig som det kan tänkas gå.

Det var en väldigt fin och rörande bok som lärde mig mycket om 1800-talets Stockholm, bättre än många historielektioner klarat av att förtälla. Det måste ha varit en så otroligt hård tid (om man inte var född med guldsked i mun), med långa, slitsamma arbetsdagar och inga fridagar. Ändå lyckas människorna finna glädje och livskraft, kärlek kan blomstra och vänskap spira. Jag kände både glädje och sorg med karaktärerna, och grät när det gick dem emot.

Tyvärr går många av de kamper som fördes under 1800-talet att applicera även på det samhälle vi har idag. Det är lärorikt, och sorgligt, att vi i vissa avseenden inte kommit längre. Ibland känns det till och med som att samhället rent av gått bakåt i sin utveckling. Men i mångt och mycket är jag glad att jag inte delade tidsanda med Henning och kompani, utan att jag är född under den tid jag är.

Marita Ryen

2016-09-26

En roman/klassiker om de fattigas villkor i Stockholm 1860-1880. Hur slitsamt det var att leva då. Man får följa Henning genom livet. Lättläst.

Benjamin Elfors

2016-07-12

Hade skyhöga förväntningar efter alla femmor här på boktipset. Tycker att stadsskildringarna är vackra och språket smakfullt och enkelt, men historien är halvintressant. Tycker att Söderbergs Doktor Glas, på en tredjedel av utrymmet, berättar en långt mer gripande historia.

Pernilla Nilsson

2016-06-18

Underbar skildring, och jag är glad över att ha fyra böcker kvar i förhoppningsvis samma anda.

Jesper Svensson

2015-05-08

Omläst favorit. Den här boken har allt.

Lilian Lidforss

2015-05-07

Otroligt bra!/Lilian

Sara Frimodig

2013-09-23

En fantastisk bokserie som jag varmt rekommenderar alla stockholmare att läsa! Det är otroligt roligt när man känner igen sig i platser och får se hur de har utvecklats till det de är idag. Solklar femma!

Maria Blomkvist

2013-09-07

Precis som Barn-serien gör Stad-serien Stockholm levande samtidigt som det är en historiskt väldigt lärorik bok.

Mattias Renström

2013-07-02

Sett till underhållningsvärdet får den betyg 3. Det finns ett fåtal karaktärer man intresserar sig extra för, men det är inga passager i historien som höjer sig över mängden och jag kan inte riktigt känna den här euforin som vissa gör över den här boken. Så fantastisk är den väl inte? 3,5 om jag kunde ge halva betyg. Jag kommer läsa nästa i serien.

Karin Lundberg

2013-06-29

Älskar den här boken, dess handling och karaktärer.

Linea Karlsson

2013-03-21

Fem stjärnor för berättarsättet och språket. Men en stjärna för den oändligt tråkiga historien. Betyget blev ett mellanting.

Elisabeth E

2013-01-27

En av de bästa klassiker som jag har läst!

Ottilia Andersson

2013-01-08

F-a-n-t-a-s-t-i-s-k

Valerie Grenstad

2012-08-30

Underbar!

Conny J

2012-08-04

Ok, det är fruktanvärt bra, det drar ner lite det sävliga tempot. Jag kanske ändrar betyget när jag läst klart serien..

Carl Joakim

2012-07-28

Kommenterar hela serien här.

Det som gör att det inte blir en femma är att personporträtten inte riktigt går på djupet om man jämför med exempelvis Mobergs i utvandrarna eller Linnas torpartrilogi.

Sen är det som alltid för mig med sådana här böcker, sista boken känns så vemodig när man måste ta farväl av karaktärerna på ett eller annat sätt.

Har precis läst samtliga 5 böcker i Fogelströms romanserie "Stad", Det är en fantastisk skildring av Stockholm från 1860-1968. Serien tar sin början med Henning Nilsson, som kommer till sina drömmars stad, som bjuder på en karg verklighet. Den sammanhållande länken och huvudpersonen i serien är ett av hans fyra barn, nämligen dottern Emelie Nilsson, som är en underbar och beundransvärd kvinna.Serien avslutas med ytterligare en Henning Nilsson, som är son den förste Hennings sondotter (hoppas att det blev rätt!). Det är en oerhörd stark upplevelse att få ta del av 100 år av Sverige och 5 generationers umbäranden under den här tiden. Alla, åtminstone varenda stockholmare, bör läsa denna serie!

Thomas Sievert

2012-07-01

Klart bästa av arbetarförfattarna.

Linn Hansson

2012-03-05

Fantastisk serie av Fogelström! Ger en enormt bra historisk inblick i svensk 1800-1900 tals historia.

Madeleine Olofsson

2012-03-04

För alla som gillar detta vill jag även tipsa om Olov Svedelids romansvit om Catarina. Något tidigare tidsmässigt men lika levade skildrad Stockholmsmiljö.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Fantastiskt bra bokserie!

2011-09-04

Jag gillade verkligen denna bok =)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Fin, men ganska deprimerande beskrivning av Stockholm vid 1900-talets början.

Elin Stenblom

2011-05-19

I början av 1900-talet lockar storstaden landsbyggdens invånare med möjligheter till ett bättre liv. Men livet i deras drömmars stad är hårt och inte ens idogt slit belönas alltid med trygghet.

anita christiansson

2011-01-18

Det var länge sedan jag läste den, men då tyckte jag mycket om den. Ett måste om man bor i Stockholm.

KR

2010-11-10

Jag svär på att det enda skälet till att den här boken räknas som "klassiker" är att den handlar om "arbetare" (alltid ett populärt ämne i Karl Marx Sverige) i "historisk" miljö. Gör anspråk på litterära kvaliteter, men språkligt finns det inget att tala om (Fogelström är ingen Martinson). Minns inte en enda formulering eller insikt, och karaktärerna är ju rena skämtet.

Claes Nilsson

2010-10-24

Intressant historieberättelse om slitet i Stockholm under andra halvan på 1800-talet

Magnus Tengdahl

2010-10-03

Dessutom ett stycke allmänbildning!

Emma Johansson

2010-07-18

mycket bra bok! intressant att läsa om livet i stockholm på 1800-talet.

Lotta Norén

2010-05-21

Var många år sedan jag läste boken, ja hela serien, som jag tyckte mycket om. Funderade lite på hur det skulle vara att lyssna på den, men Helge Skoogs inläsning var så bra, så nu ser jag verkligen fram mot resten av serien.

Oskar Henriksson

2010-05-08

Blev lite besviken på denna. Många håller ju denna boksvit högt. Kanske gjorde jag felet att sträckläsa den, något som den inte håller för. Det är i princip samma innehåll som går rundgång i alla kapitel, smutsiga småbarn, hårt arbete, lättfotade damer, patroner i hög hatt och vandring på smala gränder. Så inget att sträckläsa, men att läsa något kapitel då och då mer som dikter...ja då kan det funka...för språket och miljö- och personskildringarna är mycket bra.

Frank Berglund

2010-05-01

Jag har mycket, mycket svårt för böcker som försöker skildra samhällen före 1900-talet. Det känns lite "ja ja, kvinnorna horar, männen sliter, alla dör" och blir varken särskilt spännande eller gripande. Det känns som något jag redan läst många gånger tidigare. Så mycket lidande, så mycket smuts, så mycket död. Jättebra språk, visst, men handlingen känns mindre intressant. (Min upplevelse kan ha att göra med att jag tvingats läsa den för ett skolarbete. Böcker brukar i regler verka sämre när en tvingats läsa dem)

VICTORIA LINDBLOM

2010-03-22

Att jag inte läst den tidigare, helt underbar.

Yvonne Kron

2010-03-21

André Östlund

2010-03-09

Boken som fick mej att intressera mej riktigt för skönlitteratur. Handlingen utspelar sej bland arbetarkretsar i Stockholms senare 1800-tal. Jag blev lite gripen av handlingen. Precis som jag skrivit i andra kommentarer så fångar den mysiga miljön mej.

2010-03-06

Favoritbok redan i tidiga tonår.

123 Linnea

2010-02-27

Älskar dessa romaner. Har döpt vår son efter en av karatärerna.

Tina Norman

2009-10-22

Jag vet att det är otroligt barnsligt av mig det utdraget från boken som jag valt att skriva in här. MEN det är ändå ett mycket talande exempel på bokens lilla problem. Den är visserligen skriven 1960, vilket inte är så länge sedan, men lägger man till dessa 40 år med det medvetna valet författaren har med att skriva och använda ord och uttryck från tiden då boken utspelar sig (1860 ? 1880), så blir det lite konstigt ibland:

Sidan 75, kapitel "Sumprunkarsommar"
"Morgonen och ljuset kom, de första solstrålarna värmde runkarna som satt och halvdåsade, som fastkedjade vid sina master. Besiktningsmännen vaknade, drog upp hinkar med vatten och tvättade sömnen ur ögonen. Henning bromsade in stenens svängningar, fick den att stanna. En besiktningsman hjälpte honom att häkta ar kroken medan Henning flåsade och sedan varsamt lade ner stenen.".