Mina drmmars stad

Fogelstrm, Per Anders

| 1972

En sommarkvll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drmt om. Det r den stora omvandlingens tid: industrier vxer fram och nya mjligheter ppnar sig.

Jessica S

2022-05-01

Underbar klassiker

Amanda Salh

2021-10-27

Mycket bra med ett vackert mlande sprk. Detta r nog den bsta boken jag lst.

Maria Carlsson

2021-08-14

Underbar serie!

Helne Niitsoo

2021-07-18

Har precis lst om denna serie om fem bcker som behandlar det moderna Stockholms framvxt frn 1860 fram till 1968. Hittar ingen mjlighet att skriva om hela serien ngon annanstans s jag gr det hr vid frsta boken.
Genom bondpojken Henning och sedermera hans dotter Emelies liv fr vi flja stadens utveckling under dessa r. Berttelsen pendlar p ett berg- och dalbanevis mellan grsrots- och helikopterniv i perspektivet.

Huvudpersonernas vardagsliv blandas med historiska fakta som gr berttelsen bde intressant och trovrdig. Hur mnga timmars efterforskningar mste inte PAF ha gjort innan han kunde frmedla denna historia?
Henning och hans bste vn Tummen bliv startpunkten fr tv slkten vars liv fltas samman under de 108 r som frflyter. Bde gldjemnen och vedermdor gr att i alla fall jag, som r omttligt frtjust i lnga episka slktberttelser, girigt blddrar vidare.

Fr dig som vill veta mer om vr huvudstads historia r denna bokserie omistlig.

SARA ASPLUND

2021-06-20

Rama Pujara

2020-11-07

Intressant bok men mycket historia

petter sylvan

Mattias Sjgren

2019-09-27

Maja

2018-09-16

Lyckan var en solstrle ihans hand S fin och intressant lsning. Ls allihop s fr du hela Stockholm i din hand :)

Ulrika Hkansson

2018-08-06

Den kunde ftt en fyra, fr berttelsen. Men det r ibland lite sltt skrivet, hade nskat mer av sprket.

Anki Hedberg

2018-04-04

Stockholm i mitt hjrta

Barbara Kjellstrm

2017-11-11

lskar bcker som handlar om den hr perioden.

Solveig Andersson

2017-09-10

Talbok Storytel med Helge Skoog
Mitt frsta lyckade frsk med talbcker. Helge Skoog r superb som bokupplsare. Mina drmmars stad har jag lst ett antal gnger i dess frflutna, men blir aldrig gammal. Prosan frblir evinnerlig. Ls den!

MaPa

2017-06-15

2017-04-29

Frfattaren skriver s trovrdigt av jag tror att personerna har levat. Gripande Stockholmshistoria.

Agneta Sjberg

2017-04-10

Underbar serie! Vinner p att lyssnas p med Helge Skoog som upplsare!

Philip Malm

2017-03-08

Otroligt bra bok. Dock ngot fr mnga karaktrer att hlla koll p och lite fr lng fr att fylla innehllet. I vrigt toppen!

Jakob Orlunder

2017-03-06

Detta r sannerligen en liten prla till bok och en av de riktigt stora milstolparna i svensk litteratur. Berttelsen om den hrt arbetande Henning, hans liv och de, griper tag i lsaren, tvingar in en i en svunnen -och delvis bortglmd- tid, en tid lngt bort frn dagens sociala trygghetssystem. Det r Henning mot vrlden. En bok att lska. Ls den!

Annika Lindqvist

2017-01-30

En ren njutning att lsa. Ger industrialiseringen i Stockholm ett ansikte. Vi fr mta gripande mnniskoden.

2017-01-23

En bok som ger en s himla verklighetstrogen och intressant bild av Stockholms 1800-tal. Resten av bckerna i serien r lsvrda de ocks, men den hr r absolut bst.

Fiolsparv

2017-01-11

Mycket lrorik om brjan p industrisamhllet

Amanda - Lsbulle

2016-10-17

Mina drmmars stad var farmors favoritbok. Eller, den var iallafall starten p hennes favoritserie (tror att andra boken actually var den riktiga favoriten). Nrjag sg att boken trendade p Goodreads s knde jag att jag ocks ville hoppa p tget - jag har ju trots allt hela Stadsserien i bokhyllan av oklar anledning (tror att de r mammas? Antar att jag har rddat dem frn soptippen ngon gng). Knns s fint att dela en lsupplevelse med farmor, ven om hon inte lngre r i livet. Att hon lste den d, och lskade den - och att jag lser den nu, och lskar den.

Henning kommer frn landet, dr han slitit som mjlnare, in till den stora staden Stockholm under tidigt 1860-tal fr att ska arbete. Vi fr flja honom genom hrda vintrar och vackra sommarntter, genom krlek och gldje och slitsamhet och fattigdom. Genom Henning fr vi knna Tummen, den revolutionsbesatte hamnarbetaren (som s smningom sadlar om till bageriarbetare), den lttsamma Klara som sljer sin kropp fr att f rd till brdfdan (eller kanske framfrallt till brnnvin), den blyga Matilda och den ordentliga, renliga Lotten. Alla drar de sitt str till de fattiga kvarteren av den stora stacken Stockholm, och tillsammans frsker de forma sin tillvaro s drglig som det kan tnkas g.

Det var en vldigt fin och rrande bok som lrde mig mycket om 1800-talets Stockholm, bttre n mnga historielektioner klarat av att frtlla. Det mste ha varit en s otroligt hrd tid (om man inte var fdd med guldsked i mun), med lnga, slitsamma arbetsdagar och inga fridagar. nd lyckas mnniskorna finna gldje och livskraft, krlek kan blomstra och vnskap spira. Jag knde bde gldje och sorg med karaktrerna, och grt nr det gick dem emot.

Tyvrr gr mnga av de kamper som frdes under 1800-talet att applicera ven p det samhlle vi har idag. Det r lrorikt, och sorgligt, att vi i vissa avseenden inte kommit lngre. Ibland knns det till och med som att samhllet rent av gtt bakt i sin utveckling. Men i mngt och mycket r jag glad att jag inte delade tidsanda med Henning och kompani, utan att jag r fdd under den tid jag r.

Marita Ryen

2016-09-26

En roman/klassiker om de fattigas villkor i Stockholm 1860-1880. Hur slitsamt det var att leva d. Man fr flja Henning genom livet. Lttlst.

Benjamin Elfors

2016-07-12

Hade skyhga frvntningar efter alla femmor hr p boktipset. Tycker att stadsskildringarna r vackra och sprket smakfullt och enkelt, men historien r halvintressant. Tycker att Sderbergs Doktor Glas, p en tredjedel av utrymmet, berttar en lngt mer gripande historia.

Pernilla Nilsson

2016-06-18

Underbar skildring, och jag r glad ver att ha fyra bcker kvar i frhoppningsvis samma anda.

Jesper Svensson

2015-05-08

Omlst favorit. Den hr boken har allt.

Lilian Lidforss

2015-05-07

Otroligt bra!/Lilian

Sara Frimodig

2013-09-23

En fantastisk bokserie som jag varmt rekommenderar alla stockholmare att lsa! Det r otroligt roligt nr man knner igen sig i platser och fr se hur de har utvecklats till det de r idag. Solklar femma!

Maria Blomkvist

2013-09-07

Precis som Barn-serien gr Stad-serien Stockholm levande samtidigt som det r en historiskt vldigt lrorik bok.

Mattias Renstrm

2013-07-02

Sett till underhllningsvrdet fr den betyg 3. Det finns ett ftal karaktrer man intresserar sig extra fr, men det r inga passager i historien som hjer sig ver mngden och jag kan inte riktigt knna den hr euforin som vissa gr ver den hr boken. S fantastisk r den vl inte? 3,5 om jag kunde ge halva betyg. Jag kommer lsa nsta i serien.

Karin Lundberg

2013-06-29

lskar den hr boken, dess handling och karaktrer.

Linea Karlsson

2013-03-21

Fem stjrnor fr berttarsttet och sprket. Men en stjrna fr den ondligt trkiga historien. Betyget blev ett mellanting.

Elisabeth E

2013-01-27

En av de bsta klassiker som jag har lst!

Valerie Grenstad

2012-08-30

Underbar!

Conny J

2012-08-04

Ok, det r fruktanvrt bra, det drar ner lite det svliga tempot. Jag kanske ndrar betyget nr jag lst klart serien..

Har precis lst samtliga 5 bcker i Fogelstrms romanserie "Stad", Det r en fantastisk skildring av Stockholm frn 1860-1968. Serien tar sin brjan med Henning Nilsson, som kommer till sina drmmars stad, som bjuder p en karg verklighet. Den sammanhllande lnken och huvudpersonen i serien r ett av hans fyra barn, nmligen dottern Emelie Nilsson, som r en underbar och beundransvrd kvinna.Serien avslutas med ytterligare en Henning Nilsson, som r son den frste Hennings sondotter (hoppas att det blev rtt!). Det r en oerhrd stark upplevelse att f ta del av 100 r av Sverige och 5 generationers umbranden under den hr tiden. Alla, tminstone varenda stockholmare, br lsa denna serie!

Linn Hansson

2012-03-05

Fantastisk serie av Fogelstrm! Ger en enormt bra historisk inblick i svensk 1800-1900 tals historia.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Fantastiskt bra bokserie!

Jag gillade verkligen denna bok =)

Elin Stenblom

2011-05-19

I brjan av 1900-talet lockar storstaden landsbyggdens invnare med mjligheter till ett bttre liv. Men livet i deras drmmars stad r hrt och inte ens idogt slit belnas alltid med trygghet.

anita christiansson

2011-01-18

Det var lnge sedan jag lste den, men d tyckte jag mycket om den. Ett mste om man bor i Stockholm.

Claes Nilsson

2010-10-24

Intressant historieberttelse om slitet i Stockholm under andra halvan p 1800-talet

Magnus Tengdahl

2010-10-03

Dessutom ett stycke allmnbildning!