Mina drmmars stad

Fogelstrm, Per Anders

| 1972

En sommarkvll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drmt om. Det r den stora omvandlingens tid: industrier vxer fram och nya mjligheter ppnar sig.

MaPa

Frfattaren skriver s trovrdigt av jag tror att personerna har levat. Gripande Stockholmshistoria.

Agneta Sjberg

2017-04-10

Underbar serie! Vinner p att lyssnas p med Helge Skoog som upplsare!

Philip Malm

2017-03-08

Otroligt bra bok. Dock ngot fr mnga karaktrer att hlla koll p och lite fr lng fr att fylla innehllet. I vrigt toppen!

Jakob Orlunder

2017-03-06

Detta r sannerligen en liten prla till bok och en av de riktigt stora milstolparna i svensk litteratur. Berttelsen om den hrt arbetande Henning, hans liv och de, griper tag i lsaren, tvingar in en i en svunnen -och delvis bortglmd- tid, en tid lngt bort frn dagens sociala trygghetssystem. Det r Henning mot vrlden. En bok att lska. Ls den!

Annika Lindqvist

2017-01-30

En ren njutning att lsa. Ger industrialiseringen i Stockholm ett ansikte. Vi fr mta gripande mnniskoden.

2017-01-23

En bok som ger en s himla verklighetstrogen och intressant bild av Stockholms 1800-tal. Resten av bckerna i serien r lsvrda de ocks, men den hr r absolut bst.

Fiolsparv

2017-01-11

Mycket lrorik om brjan p industrisamhllet

amanda hildur

2016-10-17

Mina drmmars stad var farmors favoritbok. Eller, den var iallafall starten p hennes favoritserie (tror att andra boken actually var den riktiga favoriten). Nrjag sg att boken trendade p Goodreads s knde jag att jag ocks ville hoppa p tget - jag har ju trots allt hela Stadsserien i bokhyllan av oklar anledning (tror att de r mammas? Antar att jag har rddat dem frn soptippen ngon gng). Knns s fint att dela en lsupplevelse med farmor, ven om hon inte lngre r i livet. Att hon lste den d, och lskade den - och att jag lser den nu, och lskar den.

Henning kommer frn landet, dr han slitit som mjlnare, in till den stora staden Stockholm under tidigt 1860-tal fr att ska arbete. Vi fr flja honom genom hrda vintrar och vackra sommarntter, genom krlek och gldje och slitsamhet och fattigdom. Genom Henning fr vi knna Tummen, den revolutionsbesatte hamnarbetaren (som s smningom sadlar om till bageriarbetare), den lttsamma Klara som sljer sin kropp fr att f rd till brdfdan (eller kanske framfrallt till brnnvin), den blyga Matilda och den ordentliga, renliga Lotten. Alla drar de sitt str till de fattiga kvarteren av den stora stacken Stockholm, och tillsammans frsker de forma sin tillvaro s drglig som det kan tnkas g.

Det var en vldigt fin och rrande bok som lrde mig mycket om 1800-talets Stockholm, bttre n mnga historielektioner klarat av att frtlla. Det mste ha varit en s otroligt hrd tid (om man inte var fdd med guldsked i mun), med lnga, slitsamma arbetsdagar och inga fridagar. nd lyckas mnniskorna finna gldje och livskraft, krlek kan blomstra och vnskap spira. Jag knde bde gldje och sorg med karaktrerna, och grt nr det gick dem emot.

Tyvrr gr mnga av de kamper som frdes under 1800-talet att applicera ven p det samhlle vi har idag. Det r lrorikt, och sorgligt, att vi i vissa avseenden inte kommit lngre. Ibland knns det till och med som att samhllet rent av gtt bakt i sin utveckling. Men i mngt och mycket r jag glad att jag inte delade tidsanda med Henning och kompani, utan att jag r fdd under den tid jag r.

Marita Ryen

2016-09-26

En roman/klassiker om de fattigas villkor i Stockholm 1860-1880. Hur slitsamt det var att leva d. Man fr flja Henning genom livet. Lttlst.

Benjamin Elfors

2016-07-12

Hade skyhga frvntningar efter alla femmor hr p boktipset. Tycker att stadsskildringarna r vackra och sprket smakfullt och enkelt, men historien r halvintressant. Tycker att Sderbergs Doktor Glas, p en tredjedel av utrymmet, berttar en lngt mer gripande historia.

Pernilla Nilsson

2016-06-18

Underbar skildring, och jag r glad ver att ha fyra bcker kvar i frhoppningsvis samma anda.

Jesper Svensson

2015-05-08

Omlst favorit. Den hr boken har allt.

Lilian Lidforss

2015-05-07

Otroligt bra!/Lilian

Sara Frimodig

2013-09-23

En fantastisk bokserie som jag varmt rekommenderar alla stockholmare att lsa! Det r otroligt roligt nr man knner igen sig i platser och fr se hur de har utvecklats till det de r idag. Solklar femma!

Maria Blomkvist

2013-09-07

Precis som Barn-serien gr Stad-serien Stockholm levande samtidigt som det r en historiskt vldigt lrorik bok.

Mattias Renstrm

2013-07-02

Sett till underhllningsvrdet fr den betyg 3. Det finns ett ftal karaktrer man intresserar sig extra fr, men det r inga passager i historien som hjer sig ver mngden och jag kan inte riktigt knna den hr euforin som vissa gr ver den hr boken. S fantastisk r den vl inte? 3,5 om jag kunde ge halva betyg. Jag kommer lsa nsta i serien.

Karin Lundberg

2013-06-29

lskar den hr boken, dess handling och karaktrer.

Linea Karlsson

2013-03-21

Fem stjrnor fr berttarsttet och sprket. Men en stjrna fr den ondligt trkiga historien. Betyget blev ett mellanting.

Elisabeth J

2013-01-27

En av de bsta klassiker som jag har lst!

Ottilia Andersson

2013-01-08

F-a-n-t-a-s-t-i-s-k

Valerie Grenstad

2012-08-30

Underbar!

Conny J

2012-08-04

Ok, det r fruktanvrt bra, det drar ner lite det svliga tempot. Jag kanske ndrar betyget nr jag lst klart serien..

Carl Joakim

2012-07-28

Kommenterar hela serien hr.

Det som gr att det inte blir en femma r att personportrtten inte riktigt gr p djupet om man jmfr med exempelvis Mobergs i utvandrarna eller Linnas torpartrilogi.

Sen r det som alltid fr mig med sdana hr bcker, sista boken knns s vemodig nr man mste ta farvl av karaktrerna p ett eller annat stt.

Har precis lst samtliga 5 bcker i Fogelstrms romanserie "Stad", Det r en fantastisk skildring av Stockholm frn 1860-1968. Serien tar sin brjan med Henning Nilsson, som kommer till sina drmmars stad, som bjuder p en karg verklighet. Den sammanhllande lnken och huvudpersonen i serien r ett av hans fyra barn, nmligen dottern Emelie Nilsson, som r en underbar och beundransvrd kvinna.Serien avslutas med ytterligare en Henning Nilsson, som r son den frste Hennings sondotter (hoppas att det blev rtt!). Det r en oerhrd stark upplevelse att f ta del av 100 r av Sverige och 5 generationers umbranden under den hr tiden. Alla, tminstone varenda stockholmare, br lsa denna serie!

Thomas Sievert

2012-07-01

Klart bsta av arbetarfrfattarna.

Linn Hansson

2012-03-05

Fantastisk serie av Fogelstrm! Ger en enormt bra historisk inblick i svensk 1800-1900 tals historia.

Madeleine Olofsson

2012-03-04

Fr alla som gillar detta vill jag ven tipsa om Olov Svedelids romansvit om Catarina. Ngot tidigare tidsmssigt men lika levade skildrad Stockholmsmilj.

Konstantin Krakow

2011-10-12

Fantastiskt bra bokserie!

2011-09-04

Jag gillade verkligen denna bok =)

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Fin, men ganska deprimerande beskrivning av Stockholm vid 1900-talets brjan.

Elin Stenblom

2011-05-19

I brjan av 1900-talet lockar storstaden landsbyggdens invnare med mjligheter till ett bttre liv. Men livet i deras drmmars stad r hrt och inte ens idogt slit belnas alltid med trygghet.

anita christiansson

2011-01-18

Det var lnge sedan jag lste den, men d tyckte jag mycket om den. Ett mste om man bor i Stockholm.

Kim Rydvald

2010-11-10

Jag svr p att det enda sklet till att den hr boken rknas som "klassiker" r att den handlar om "arbetare" (alltid ett populrt mne i Karl Marx Sverige) i "historisk" milj. Gr ansprk p litterra kvaliteter, men sprkligt finns det inget att tala om (Fogelstrm r ingen Martinson). Minns inte en enda formulering eller insikt, och karaktrerna r ju rena skmtet.

Claes Nilsson

2010-10-24

Intressant historieberttelse om slitet i Stockholm under andra halvan p 1800-talet

Magnus Tengdahl

2010-10-03

Dessutom ett stycke allmnbildning!

Emma Johansson

2010-07-18

mycket bra bok! intressant att lsa om livet i stockholm p 1800-talet.

Lotta Norn

2010-05-21

Var mnga r sedan jag lste boken, ja hela serien, som jag tyckte mycket om. Funderade lite p hur det skulle vara att lyssna p den, men Helge Skoogs inlsning var s bra, s nu ser jag verkligen fram mot resten av serien.

Oskar Henriksson

2010-05-08

Blev lite besviken p denna. Mnga hller ju denna boksvit hgt. Kanske gjorde jag felet att strcklsa den, ngot som den inte hller fr. Det r i princip samma innehll som gr rundgng i alla kapitel, smutsiga smbarn, hrt arbete, lttfotade damer, patroner i hg hatt och vandring p smala grnder. S inget att strcklsa, men att lsa ngot kapitel d och d mer som dikter...ja d kan det funka...fr sprket och milj- och personskildringarna r mycket bra.

Frank Berglund

2010-05-01

Jag har mycket, mycket svrt fr bcker som frsker skildra samhllen fre 1900-talet. Det knns lite "ja ja, kvinnorna horar, mnnen sliter, alla dr" och blir varken srskilt spnnande eller gripande. Det knns som ngot jag redan lst mnga gnger tidigare. S mycket lidande, s mycket smuts, s mycket dd. Jttebra sprk, visst, men handlingen knns mindre intressant. (Min upplevelse kan ha att gra med att jag tvingats lsa den fr ett skolarbete. Bcker brukar i regler verka smre nr en tvingats lsa dem)

VICTORIA LINDBLOM

2010-03-22

Att jag inte lst den tidigare, helt underbar.

Yvonne Kron

2010-03-21

Andr stlund

2010-03-09

Boken som fick mej att intressera mej riktigt fr sknlitteratur. Handlingen utspelar sej bland arbetarkretsar i Stockholms senare 1800-tal. Jag blev lite gripen av handlingen. Precis som jag skrivit i andra kommentarer s fngar den mysiga miljn mej.

2010-03-06

Favoritbok redan i tidiga tonr.

123 Linnea

2010-02-27

lskar dessa romaner. Har dpt vr son efter en av karatrerna.

Tina Norman

2009-10-22

Jag vet att det r otroligt barnsligt av mig det utdraget frn boken som jag valt att skriva in hr. MEN det r nd ett mycket talande exempel p bokens lilla problem. Den r visserligen skriven 1960, vilket inte r s lnge sedan, men lgger man till dessa 40 r med det medvetna valet frfattaren har med att skriva och anvnda ord och uttryck frn tiden d boken utspelar sig (1860 ? 1880), s blir det lite konstigt ibland:

Sidan 75, kapitel "Sumprunkarsommar"
"Morgonen och ljuset kom, de frsta solstrlarna vrmde runkarna som satt och halvdsade, som fastkedjade vid sina master. Besiktningsmnnen vaknade, drog upp hinkar med vatten och tvttade smnen ur gonen. Henning bromsade in stenens svngningar, fick den att stanna. En besiktningsman hjlpte honom att hkta ar kroken medan Henning flsade och sedan varsamt lade ner stenen.".