Min vn Stieg Larsson

Baksi, Kurdo

| 2010

Kurdo Baksi var en av Stiegs f riktigt nra vnner. De kallade varandra lillebror och storebror. Sorgen efter Stieg blev stor. Att han dessutom, inte lngt efter sin dd, blev en av de mest lsta deckarfrfattarna kade nyfikenheten p vem Stieg egentligen var. Kurdo Baksi lgger till en viktig bit i det pusslet. "I mnga hnseenden kommer Stieg alltid att framst som gtfull. Det var helt enkelt en del av hans personlighet. Men f har samtidigt s frikostigt delat med sig till andra. Jag tror att mnga nstan betraktade honom som en outsinlig klla. Han gav och vi var mnga som villigt tog emot." Kurdo Baksi F lsare vet vem Stieg Larsson egentligen var och att han tidigare skrivit mycket, bde artiklar och bcker av ett helt annat slag n deckarna om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander. Nu har Stiegs "lillebror" Kurdo Baksi valt att skriva ett slags personlig biografi om sin nra...

Rasmusmatte .

2011-08-25

Mycket intressant och rlig. Dock har jag lyssnat p den som ljudbok och minus till Reine Brynolfsson. Jag gillar inte hans upplsning.

Eva Bommelin

2010-02-18

Det r ifrn hans synvinkel p sin vn Stieg. Inget som man mste springa benen efter sig fr att lsa. Det kan nd vara bra nr de andra bckerna om Stieg kommer att jmfra med.

Lena Sletteberg

2010-02-04

Varfr s nedsablad ?? Tycker att Stieg levt ett mycket intressant och spnnande liv och Baksi skriver ju att det r HANS sikter. Ser inget negativt i denna skildring.

Fiona *

2010-01-20

Subjektiv beskrivning som gr att en stark undran infinner sig: vad r sant egentligen.

Tarja Ahlgrn

2010-01-13

Stieg Larsson, som dog i november 2004, uppmrksammas med flera bcker i r. Den frsta r Kurdo Baksis "Min vn Stieg Nilsson".
Det r ingen mrkvrdig bok som Kurdo Baksi skrivit om sin nra vn Stieg Larsson men likvl fullt lsvrd, srskilt nu nr Larsson-boomen kulminerar (?) med samtliga tre svenska lngfilmer ute och det massiva intresset utomlands.
Den som lskar Stieg Larsson ska absolut lsa Baksis bok, tycker jag. Det man fr med sig r framfr allt en knsla av stor frlust men Baksi skriver ocks fr frsta gngen om en tragisk hndelse i tonren som pverkade Stieg Larssons liv och mjligen var anledningen till att han s ofrtrutet arbetade mot mns vld mot kvinnor.