Min vän Stieg Larsson

Baksi, Kurdo

| 2010

Kurdo Baksi var en av Stiegs få riktigt nära vänner. De kallade varandra lillebror och storebror. Sorgen efter Stieg blev stor. Att han dessutom, inte långt efter sin död, blev en av de mest lästa deckarförfattarna ökade nyfikenheten på vem Stieg egentligen var. Kurdo Baksi lägger till en viktig bit i det pusslet. "I många hänseenden kommer Stieg alltid att framstå som gåtfull. Det var helt enkelt en del av hans personlighet. Men få har samtidigt så frikostigt delat med sig till andra. Jag tror att många nästan betraktade honom som en outsinlig källa. Han gav och vi var många som villigt tog emot." Kurdo Baksi Få läsare vet vem Stieg Larsson egentligen var och att han tidigare skrivit mycket, både artiklar och böcker av ett helt annat slag än deckarna om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander. Nu har Stiegs "lillebror" Kurdo Baksi valt att skriva ett slags personlig biografi om sin nära...

Rasmusmatte .

2011-08-25

Mycket intressant och ärlig. Dock har jag lyssnat på den som ljudbok och minus till Reine Brynolfsson. Jag gillar inte hans uppläsning.

Eva Bommelin

2010-02-18

Det är ifrån hans synvinkel på sin vän Stieg. Inget som man måste springa benen efter sig för att läsa. Det kan ändå vara bra när de andra böckerna om Stieg kommer att jämföra med.

Lena Sletteberg

2010-02-04

Varför så nedsablad ?? Tycker att Stieg levt ett mycket intressant och spännande liv och Baksi skriver ju att det är HANS åsikter. Ser inget negativt i denna skildring.

Fiona *

2010-01-20

Subjektiv beskrivning som gör att en stark undran infinner sig: vad är sant egentligen.

Tarja Ahlgrén

2010-01-13

Stieg Larsson, som dog i november 2004, uppmärksammas med flera böcker i år. Den första är Kurdo Baksis "Min vän Stieg Nilsson".
Det är ingen märkvärdig bok som Kurdo Baksi skrivit om sin nära vän Stieg Larsson men likväl fullt läsvärd, särskilt nu när Larsson-boomen kulminerar (?) med samtliga tre svenska långfilmer ute och det massiva intresset utomlands.
Den som älskar Stieg Larsson ska absolut läsa Baksis bok, tycker jag. Det man får med sig är framför allt en känsla av stor förlust men Baksi skriver också för första gången om en tragisk händelse i tonåren som påverkade Stieg Larssons liv och möjligen var anledningen till att han så oförtrutet arbetade mot mäns våld mot kvinnor.