Min vän Henry

Gardner, Nuala

| 2008

Om en pojkes sjukdom och en hunds helande kraft  Dale Gardner föddes för tidigt med missbildat huvud. Läkarna lugnar föräldrarna. Han är en frisk liten bebis och missbildningen kommer att försvinna. Vilket den gör, men endast för att ersättas av något mer oroväckande.  Nuala och Jamie får ingen ögonkontakt med sitt lilla barn. Trots all stimulans utvecklas inte Dale som han ska. Han får specialisthjälp men lär sig inte att tala. Dale lever i sin egen slutna värld. Han får ständiga raseriutbrott och är stundtals fysiskt våldsam ? det dagliga livet hemma hos familjen Gardner är mer eller mindre ett slagfält.  Nuala, som själv är sjuksköterska och barnmorska, misttänker efter en tid att Dale är autistisk. Hon söker upprepande hjälp hos sjukvården i Skottland och först efter att remitterats till en specialist i Nottingham får föräldrarna diagnosen fastställd. ...

2014-10-23

Så illa skriven. Mitt intresse för ämnet är inte tillräckligt för att stå ut.

Erika Hedéen

2014-06-04

Fantastisk bok som alla borde läsa!

Anneli Gustavsson

2012-04-30

En underbar bok som verkligen "rör om i hjärtat" En beskrivning av föräldrarnas kamp för ett bra och fungerande liv för deras autistiske son. Läser boken för andra gången och finner mig själv rörd till tårar flera gånger.

Isabel Karlsson

2012-01-26

Gripande, känslomässig ! En mors berättelse, välskriven, noga i detalj ang. autistiska spektrumet. Hjälplöshet, utsatthet och lösningen.

Linda Joona

2011-07-28

En bok som berör och drar med sin läsare, mycket tack vare att författaren beskriver händelser och upplevelser mycket målande. Den är ärlig, kärleksfull och svår på samma gång.