Min syster, seriemördaren

Med Femi blir det tre. Tredje gången räknas man som en seriemördare.   När Korede hastigt måste lämna sin framdukade middag efter ett uppskakande telefonsamtal från sin syster, Ayoola, vet hon vad som väntas av henne: blekmedel, gummihandskar och nerver av stål. För tredje gången har Ayoola gjort sig av med en pojkvän under parollen "självförsvar", och för tredje gången måste Korede städa upp röran efter sin dödsbringande lillasyster. Korede vet att hon borde gå till polisen, inte minst för att bevara resten av Nigerias manliga befolkning, men hon älskar sin syster och blod är tjockare än vatten ... Åtminstone fram till den dag då Ayoola börjar dejta en läkare på det sjukhus där Korede arbetar som sjuksyster. Och inte vilken läkare som helst, utan den man Korede varit kär i ända sedan de först träffades. Hon är inte villig att låta honom möta döden genom en kniv i ryggen men att...

Tina Stålsäter

2023-07-20

Mycket välskriven, spännande och annorlunda

Eva Mörnhed

2022-09-02

Ovanlig historia. Ovanlig och oväntad. Slutet kändes inte riktigt som ett slut.

Therese

2021-10-30

Lättläst, spännande och speciell, men jag störde mig ganska mycket på båda huvudpersonerna. En lite annorlunda läsupplevelse som kanske lyftes av bokens relativt korta format.

Julia Swärd

2020-10-30

Min syster, seriemördaren är en rapp och koncis skriven thriller som behandlar intressanta teman som skönhet och ytlighet, våld i familj, olycklig kärlek och systerskap. Dock saknas en komplexitet hos karaktärerna. Oyinkan Braithwaite framställer karaktärerna med överdrivna personlighetsdrag och förutsägbara ageranden. Det saknar det lilla extra för läsaren.

2020-06-30

Så uppfriskande rakt på sak, och så otroligt välskriven. Ett språk som träffar som en knytnäve, helt utan moraliserande.

Den här gillade jag! Spännande och lättläst. Läser gärna mer av denna författare.

Handlingen är bra & det gör att den når upp till sin 3a 💜💜💜 av 5st🌹