Min storslagna död

SEDAN FLYTTEN FRÅN STOCKHOLM har Sigges liv blivit så mycket bättre! Mormors pensionat, The Royal Grand Golden Hotel Skärblacka, känns som hemma och ingen i skolan är taskig. Ännu bättre blir det när de coola tvillingarna Sixten och Karl-Johan vill ha med Sigge i sitt hip hop-band 6 10 Mushroom, som ska uppträda på skolans julshow. Men ju mer konserten närmar sig, desto mer stressad blir Sigge ? tvillingarna verkar nämligen inte särskilt intresserade av att repa eller ens skriva låtar. Varför är det så svårt att få nya vänner utan att samtidigt svika sin bästa vän? Är priset man får betala för att vara populär att bli någon man egentligen inte är?

Kaffeläsaren

2022-01-13

Min storslagna död är den andra delen i Skärblacka-trilogin. Serien handlar om Sigge som flyttat från Stockholm med sin mamma och sina två yngre systrar för att numera bo hemma hos mormor på hennes pensionat i Skärblacka. Jag läste den första delen när den släpptes och tyckte väldigt mycket om den. Jenny har en fantastisk förmåga att skriva humoristiskt utan att det känns krystat och tillgjort, det bara flyter så naturligt. Boken bjuder på stor underhållning och det är omöjligt att inte skratta när man läser. Även om boken är rolig så har den mörkare undertoner av allvar som mobbing, utanförskap och hur man är en bra kompis utan att göra övertramp på sig själv. Jag gillar att alla karaktärer är lite unika och speciella och att de tillåts vara det utan att de prompt måste ändra på sig för andras skull. Jag provade också att lyssna en timme på boken när jag skulle ta en sväng med bilen och ljudboken funkade minst lika bra, den är fenomenalt uppläst av författaren själv. Min storslagna död är en riktig fullträff till bok som jag varmt rekommenderar, men för störst behållning av den bör man läsa Mitt storslagna liv först. Boken passar barn från ca 10 år och uppåt!

Den här boken varen av de västa böcker jag läst för att den var lång, spännande, rolig och mycket mer. Jag tipsar boken för folk som gillar att läsa mycket och länge. Den var jättebra!

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Lysande,rolig

Lysande, rolig och härlig!