Min salig bror Jean Hendrich

Burman, Carina

| 1994

Skalden Johan Henric Kellgren är bara 43 år gammal när han dör i Stockholm i april 1795. Hans några år äldre bror, prosten Johan Kiellgren, påbörjar snart en levnadsteckning över brodern och det gör också älskarinnan Hedda Falk. Genom dessa skildringar får vi följa poetens och upplysningsmannen Kellgrens väg från prästhemmet i Västergötland via studierna i Åbo till Gustaf III:s hov. Min salig bror Jean Hendrich var Carina Burmans mycket uppmärksammade debut 1993.

Åsa G

2017-03-01

En riktig favoritbok som jag läst flera gånger. Historien om Johan Henrik Kellgren berättas ömsom av hans bror och hans älskarinna. Carina Burman är historiker (litteraturhistoriker?) och har disputerat på Kellgren. Boken är mycket välskriven Gillar man historiska romaner, tex om 1700-talet så är den ett måste!

Anette Junebjörk

2012-11-19

Jag har läst den här boken två eller tre gånger och blivit lika förälskad i Jean Hendrich varje gång. Vet inte vad det är som griper mig i boken, men något är det.
Läste den första gången för ca 10 år sen och blev då helt tagen och sen köpte jag den och har den står i bokhyllan för att kunna läsas en gång till.
Hans levnadsöde är intressant och spännande i Carina Burmans tappning. Egentligen vet jag inte om det är sant det hon skriver, men jag vet att hon gör ganska mycket research innan hon skriver sina böcker så jag antar att det är sant, det mesta.
Jag gillar den svenska historien och den här är väldigt mycket historia. Hur man levde och verkade under den tiden är intressant att veta.
Jean Hendrich känns som en missförstådd person, med liten självkänsla som han inte kunde hantera. Han verkade vara en sökare, som inte hittade det han ville ha.
Älskar den här boken - den bästa jag läst.