Min pappa Ann-Christine

Roxberg, Ester

| 2014

Den mycket uppmärksammade berättelsen skriven och uppläst av Ester Roxberg om när hennes pappa blev kvinna. Ljudboken inkluderar en samtal med Ester om boken.År 2010 kommer 58-årige prästen och trebarnspappan Åke Roxberg ut som Ann-Christine och lever idag som kvinna. Detta är dottern Esters berättelse om vad som händer när man plötsligt får en pappa som heter Ann-Christine."Kan jag verkligen fortsätta kalla dig pappa? Han stannar upp lite grann, sneglar ner mot mig. Jag ... säger pappa trevande ... jag kommer alltid att vara din pappa."År 2010 kommer 58-årige prästen och trebarnspappan Åke Roxberg ut som Ann-Christine och lever idag som kvinna. Detta är dottern Esters berättelse om vad som händer när man plötsligt får en pappa som heter Ann-Christine. Ingen var förberedd på att den hobbysnickrande prästen och trebarnspappan Åke Roxberg skulle förändra sitt liv, allra minst familjen. Ester...

"Min pappa Ann-Christine" av Ester Roxberg handlar om en präst som i vuxen ålder med ett vanligt tryggt familjeliv bakom sig plötsligt kommer ut som sig själv och vågar vara den han är. Det är dottern som berättar om sin pappa och det är intressant att få ta del av hennes perspektiv. Det är ju en tuff process även för nära anhöriga och kan innebära en sorg även för dem. Vågad, stark och så viktig bok med ett väldigt viktigt ämne.

2020-07-21

Gör sig inte som bok (hade kanske blivit bättre med annan uppläsare), men blev uppenbarligen ett mycket bra underlag till fin, berörande och tankeväckande film ”Min pappa Marianne” ⭐️⭐️⭐️⭐️.

Nina Gustafsson

2020-04-28

Dotterns upplevelse av att pappa blir kvinna. Enkelt språk och självcentrerad berättare.

Andie Lindskog

2020-04-15

Det här är berättelsen om prästen och trebarnspappan Åke som vid 58 års ålder kommer ut som transsexuell, berättad ur yngsta dotterns perspektiv. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Jag ser väldigt många synpunkter på olika boksidor där man väldigt hårt kritiserar författarinnan och tycker att hon är självömkande och egoistisk i sitt förhållningssätt. Till viss del håller jag med. Stor del av boken berättar hon om situationer och skeenden genom hennes uppväxttid som visar på starka band mellan henne själv och fadern. När Åke sen berättar att han vill vara Ann-Christine, något han burit med sig hela livet, krakelerar dotterns värld. Dottern skriver; ”Pappa har fått en mycket tung ryggsäck bortlyft från sina axlar, en osynlig ryggsäck som han burit på i alla år. Nu är det jag som bär den ryggsäcken.” Jag är övertygad om att den ryggsäcken varit avsevärt mycket tyngre för Ann-Christine att bära på, än vad den någonsin kan bli för dottern. Samtidigt har jag full förståelse för den problematik som säkert uppstår när en förälder, som alltid varit en trygg stöttepelare genom hela ens uppväxt, plötsligt visar sig vara en helt annan person. Det är säkert jättesvårt att ta till sig.
Jag tycker dock att författarinnan Ester Roxberg på ett tydligt sätt först berättar om sin relation med pappan under uppväxten. På det hela taget är det starka band mellan dottern och pappan.
Sen förklarar hon sina omtumlade och upprörda känslor kring det faktum att hennes pappa upplever sig tillhöra fel kön. Bitvis lite för mycket upprörda känslor kanske. Men här och var genom berättelsen lyser de starka banden ändå igenom. Som i kapitlet ”En dag” där Ester inte känner sig redo att träffa sin pappa för att äta lunch då han meddelar att han tänker komma som Ann-Christine. Efteråt får Ester dåligt samvete och ångrar sig. Hon vill inte se bilden av sin pappa som står i en mörk lägenhet och hänger tillbaka Ann-Christines kläder i garderoben. Hon vill inte vara den som får sin pappa att ge upp, hon vill göra honom modig.
Ester summerar känslorna mellan Ann-Christine och henne själv i slutet av boken; ”Det finns något som bara pappa och jag vet om, något som är osynligt för blicken. Även om andra inte kan se, så vet jag att Ann-Christine är min pappa. Det kan ingenting ändra på. Det kan aldrig försvinna.”
Nu skulle jag väldigt gärna vilja läsa Ann-Christines egen version.

Solveig Andersson

2020-03-03

Talbok, storytel
Flum! Och prosan är ej särskilt märkvärdig att läsa.

Henrik Johansson

2018-09-21

En kort men intensiv bok om normer och förändring. Om när någon annan skapar förändringen.

Henrik Johansson

2018-09-21

En bok med ett intressant ämne som är viktigt att det tas upp. Däremot tycker jag boken är lite platt saknar ett djup i den. Bästa delen av boken är slutet där författaren intervjuas, den delen är djupare än boken i sig.

Therese

2017-08-21

Intressant att höra en anhörighistoria från verkligheten. Kreativt skrivet med lite olika struktur i olika kapitel.

Lotta Strandberg

2016-10-23

Har hört talas om Åke/Ann-Christine innan, läst artiklar i vår lokaltidning och även sett henne. Viktig bok för att såna som jag, som hajar till och tittar lite extra, ska få en bakgrund. Kan inte hjälpa att jag tycker detta är märkligt, fängslande, sorgligt. I boken saknar jag mammans och syskonens reaktioner och känslor inför Ann-Christine. Bra bok, rekommenderas!

Amelie Adrielsson

2016-03-20

Intressant ämne i sig men författarens totala självcentrering gör att grunden till boken hamnar i skugga och kommer inte riktigt fram.
Boken är också skriven i korta kapitel, liksom lite lösryckt och utan större djup.

Ally Regins

2015-06-15

Lösryckt och osammanhängande, blir bättre efter ungefär halva boken men första halvan är riktigt svårläst.

Maria Nordström

2015-03-30

Ester Roxbergs skildring av sin pappa är varm och kärleksfull. Det mest intressanta med boken är skildringen av författarinnans relation med fadern. Att Åke blir Ann-Christine känns bara som en liten del av berättelsen. En viktig bok.

Irene Malmeling

2015-03-15

Hade inga förväntningar alls på den här boken. Positivt överraskad. Så fint hon skriver. Svåra, djupa, motstridiga känslor ömsint och ärligt beskrivna.

Emma Sjöberg

2014-12-02

Ärlig bok/dagbok som är läsvärd o tänkvärd. Lite konstiga, osammanhängande korta kapitel från början men blir ett bättre flöde senare i boken.

Maria W

2014-11-02

Modig. Varm. Viktig. Läs!

Maria Olofsson

2014-07-14

Väldigt lättläst bok. Intressant och gripande om att vara någon annan än man är född till. Man får se det både i pappans perspektiv, och i dotterns. Många tankar och känslor som beskrivs.

Å

Åsa Arveberg

2014-02-20

En OK bok men inte mer. Lite tänkvärt att ta med sig men har du läst artiklar och/eller sett på tv så har du fått hela storyn typ.

My.loved.books

2014-02-19

Otroligt bra och välskriven bok!

Carin Söderström

2014-01-22

Tycker verkligen om hur den inte är tillrättalagd.