Min mörka Vanessa

?När Strane och jag träffades var jag femton och han fyrtiotvå.?Vanessa är en kvinna i trettioårsåldern som lever ett lagom framgångsrikt liv. En dag läser hon i tidningen om en lärare som har förgripit sig på sina elever. En av flickorna har trätt fram och berättat om sina upplevelser. Artikeln leder till fler reportage om läraren Jacob Strane och tidningarna antyder att det finns många fler unga kvinnor som har utsatts. Vanessa följer bevakningen med hjärtat i halsgropen. Hon stalkar den unga kvinna som satte igång drevet mot läraren, följer hennes rörelser på sociala medier. Samtidigt får Vanessa sms från Jacob som undrar hur hon mår."Min mörka Vanessa" är en svart och djupt berörande roman som skildrar hur Vanessa i vuxen ålder tvingas minnas sin skoltid och relationen med sin lärare Jacob Strane. Det är en mörk och plågsam läsning, omöjlig att värja sig för.

Välskriven bok från ett perspektiv man sällan får möta i liknande berättelser.

Lars Persson

2022-03-03

Mycket bra och välskriven bok med ett innehåll som är ruggigt och svårt att stå ut med samtidigt som det visar på det komplexa med relationer och vad som är vad

Stinas_boksida

2021-03-11

Vanessa är en tjej på 15 år som flyttar till Maine för att gå på internatskola.
Här får Vanessa läraren Jacob Strane, som är 42 år.

Ganska snart har de inlett ett förhållande, ett förhållande som Vanessa tror är på hennes vilkor.

Många år senare börjar andra tjejer berätta om hur de utnyttjats av Strane, men Vanessa ser sig inte som ett offer, och vill inte berätta.

Oj, vilken mörk och jobbig berättelse. Det är tufft att läsa om hur Vanessa utnyttjas, och hur hon hela tiden söker efter bekräftelse.

Jag blir så ledsen och arg över alla dessa ofta unga tjejer som utnyttjas. Att män ser det som ok att göra det är skrämmande.

Efter Meetoo kom det fram många, många fall där tjejer utsatts sexuellt. Tyvärr är det nog många som inte berättar. Därför är det så viktigt att prata om detta.

Stinas_boksida

2021-03-11

Vanessa är en tjej på 15 år som flyttar till Maine för att gå på internatskola.
Här får Vanessa läraren Jacob Strane, som är 42 år.

Sandra Söderqvist

2020-12-29

Jag vet inte riktigt hur jag känner kring boken. Den var gripande, intressant, tung och mörk om man läste den på ett realistiskt sätt. Om man läser den på ett positivt och verklighetsfrånvänt sätt kan man nog hitta ljusglimtar. Hur man läser den beror nog på vad man varit med om tidigare i livet och hur man ser på saker och ting. Min mörka Vanessa kan vara triggande för vissa. Vanessa, som är protagonisten, gjorde ingen personlig utveckling i boken enligt mig och det kanske var det som var bland det mörkaste förutom övergreppen hon var med om? Jag tyckte det var lite tråkigt att hon inte utvecklades så mycket - lite kanske, men hennes verklighetsbild var helt rubbad vilket är förståeligt med tanke på vad hon fick vara med om.

Hur som helst så tyckte jag boken var bra! Läsvärd och välskriven. Riktigt bra debut!

Den här berättelsen går rakt in i hjärtat. Om pedofili och grooming och hur ett barn blir påverkad för hela livet och vägrar inse vad som egentligen hände eftersom det skulle rubba hela världsbilden. Bra att ha läst Lolita innan, vilket jag gjort - men för drygt 20 år sedan.

Jennifer Johansson

2020-05-31

Tack till Albert Bonniers förlag för recex!

Min mörka Vanessa handlar om när Vanessa är femton år och inleder ett destruktivt förhållande med sin lärare, som är fyrtiotvå. Man får följa deras förhållande, hur läraren manipulerar och får Vanessa och tro att hon har kontrollen medan hon faller längre och längre ner i botten. Man får följa Vanessa i två perspektiv - ett där hon är vuxen och ser tillbaka på händelsen och det andra som följer henne som femtonåring.

Den här boken är tung att läsa. Det är ett svårt ämne och det är inte en bok man nöjesläser, utan en bok att läsa för att det är ett ämne som måste diskuteras och tas upp. Författaren (och översättaren) har lyckats få in tonen och känslan i boken från första sidan, och det är en så välskriven bok. Jag gick in i den här boken och visste vad den skulle innehålla, men den berör på ett djupare plan som går att förstå. Gå verkligen in i den här med försiktighet, speciellt om du varit med om sexuella övergrepp eller trakasserier då den är extremt triggande. Och jag trodde verkligen att det här skulle bli en full pott för mig.

Men, ungefär halvvägs börjar jag fundera på om den inte ska ta slut snart. Boken är alldeles för lång och den är väldigt upprepande. Visst, jag förstår att det blir mycket fram och tillbaka i den här typen med två berättarröster från olika tider, men den känns ändå för lång. Sedan gillade jag inte riktigt vart den här boken tog fart, jag hade önskat ett mer lyckligt slut och ett mer rättfärdigat slut än det jag fick. Men samtidigt så tror jag att den samspelar med den verklighet vi lever i, att det oftast är offret som är den som får det sämre och att det inte alltid blir som man vill. Jag hade dock önskat det, då jag inte vet av så många böcker inom denna kategori. Jag hade önskat mer scener från framtiden då vi ser Vanessa bearbeta det som hänt, för jag behövde inte läsa alla scener där hon blev utnyttjad och våldtagen mer än en gång. Och jag hade nog hyllat denna bok om den hade gått den vägen där karaktären faktiskt börjar bearbeta det istället för att leva i det.

Men, Min mörka Vanessa är en extremt viktig bok och om du har möjlighet att läsa den så hoppas jag att du gör det - men var försiktig.