Min mosters migrän

Holst, Hanne-Vibeke

| 2002

Varför finner sig starka kvinnor fortfarande i att, så här efter emancipationens århundrade, bli betraktade som andra klassens varelser? Var finns upproret? Vreden? Frågorna ställer danska Hanne-Vibeke Holst, författaren till den storsäljande romantrilogin om Therese Skårup. Nu berättar hon om hundra års kvinnoliv, som det formades (av män) och levdes i hennes egen familj. I lust, i nöd – och ofta under tyst protest. Det har blivit en självbiografisk odyssé, ett sorglustigt avslöjande av kvinnokönets ständiga undergivenhet. Hon har intervjuat sin mormor, sin mor, sina systrar och väninnor om deras liv, men framför allt är det en uppriktig och självutlämnande berättelse om flickan och kvinnan Hanne-Vibeke – varför hon blev den hon är idag. När Min mosters migrän kom ut i Danmark 1999 beskrevs den av Politiken som den viktigaste debattboken om feminism och den kvinnliga identiteten...

2010-02-04

Nix, Min mosters migrän får vila på Surströmmingslistan ett tag. Upplever den just nu som en enda lång transkribering. Återkommer vid senare tillfälle.

Sofia Åkerberg

2010-01-24

Givetvis välskriven och dessutom intressant om hur författarinnan upplever att hon, med Simone de Beauvoir, blivit kvinna, snarare än att fördas som en sådan. Hon har förvisso många poänger i sina funderingar men möjligen är jag inte helt övertygad för att jag har väldigt svårt att identifiera mig med hennes upplevelser som hon påstår ofta utgår från att hon är kvinna. Å andra sidan skiljer det faktiskt 12 år och ett land mellan oss, vilket kanske förklarar en hel del.

Det som väl blir allra mest uppenbart är hur hon, trots en het önskan efter revolution och uppror, ändå till viss del blir fast i kvinnosaxen, bland annat tack vare eller på grund av barn.

Jag skulle hellre rekommedera denna till intresserade läsare än Bitterfittan. Eller varför inte både och?

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Den här gillar jag. Hon har ett flytande och humoristiskt sätt att skriva, och historien är för dem som är intresserade av olika kvinnoöden väldigt intressant.

Merete Madsen

2009-09-07

En pratsam besvikelse.

Louise A

2009-08-20

Fantastisk bok! Precis som Mina böcker skrev, den borde ALLA läsa.

Mina Böcker

2009-08-20

Borde alla läsa, man som kvinna!

Tove Skarstedt

2009-08-13

Holst bästa! Varför finner de sig? Intressant fråga eller hur?

Mia Dahlstrand

2009-08-13

2007-08-12
Om hur hon blev kvinna. Allt är ett krig mellan könen!? Tråkig med många efterhandskonstruktioner (känns det som).