Min mormors historia

Malmsten, Bodil

| 2009

Allt om min mormor I Min mormors historia skriver kända svenska kvinnliga författare ur fyra generationer personligt om sitt förhållande till sin mormor. Det handlar också om relationen mormor-mamma-dotter/dotterdotter och om de mönster som finns. Tillsammans utgör de tolv berättelserna en levande del av Sveriges moderna historia och åskådliggör det som mer än något förändrat oss: kvinnornas frigörelse. Samtidigt är boken en hyllning till alla mormödrar ? både till dem som följde den utstakade vägen och till dem som gick sin egen väg.

Ulla Englund

2012-02-29

Det är som jag brukar säga, varje människas liv är som en roman. Jag borde ha träffat /pratat mer med min egen mormor.

Eva Granström

2011-04-06

En del porträtt är helt fantastiska. En perfekt bok att ta med på resan.

Louise A

2010-11-18

Väldigt fina och ofta rörande kvinnoporträtt. Håll i näsduken!

Maria Eriksson

2010-09-15

Det är en bok som gör att du börjar ställa dig frågor om din egen mormor och som kan inspirera till intressanta samtal med dina vänner. Precis som Karin vill jag rekommendera att man bara läser om en mormor i taget.

Karin D

2010-08-02

Jag gillar att läsa noveller och därför passade den här boken mig perfekt. Var och en av historierna innehöll så mycket intressanta iakttagelser och det blev som en resa genom kvinnogenerationerna - de första mormödrarna var unga i början av 1900-talet - de sista fanns med in i vår egen tid. Jag skulle rekommendera att läsa en historia om dagen - något jag såklart inte kunde klara själv. Jag nästan sträckläste alla 12! Det var många olika slags mormödrar; de flesta allt annat än bullbakande raringar. Det var festglada, neurotiska, självupptagna mormödrar, men alla författarna hade ändå en kärleksfull inställning till sin mormor.