Min mormor hälsar och säger förlåt

Backman, Fredrik

| 2013

Den här boken är signerad av författaren själv. Elsa är sju år och annorlunda. Mormor är sjuttiosju år och galen. Stå-naken-på-balkongen-och-skjuta-med-paintballgevär-på-män-som-vill-prata-om-Jesus-galen. Men hon är också Elsas bästa, och enda, vän. Så när Elsa strax innan mormor dör får en serie brev, där mormor ber människor hon gjort illa om ursäkt, blir det början på det största äventyret. Det leder till en trappuppgång fylld av fyllon, monster, kamphundar och helt vanliga kärringar, men också sanningen om en mormor olik alla andra. Min mormor hälsar och säger förlåt berättas med lika stort hjärta som komisk träffsäkerhet. Om livet, döden och en av de viktigaste mänskliga rättigheter som finns: Rätten att få vara annorlunda.

Therese Olsson

2018-02-11

Helt ok, men inte en av Backmans bästa. Fyndigt och glatt skriven på ett sätt som känns typiskt för författaren, men tyvärr griper historien inte tag i mig. Det är lite för sagobetonat för min smak och beskrivningen av den snart åttaåriga huvudpersonen känns inte helt trovärdig. Visserligen finns det säkerligen massor av åttaåriga besserwisserbarn även i verkligheten, men jag känner mig ändå inte helt övertygad här. Däremot uppskattade jag mycket att åter få bekanta mig med Britt-Marie som sedan skulle komma att få en hel bok skriven om sig (Britt-Marie var här). Själv läste jag boken om Britt-Marie före den här boken, men det gick lika bra. Jag tror man kan uppskatta kopplingen mellan böckerna oavsett vilken av dem man läser först.

karolina liljedahl

2018-01-17

Inte så bra som jag önskat, lite konstig

Marre

2017-12-28

Bra skrivet, men var lite flummig med alla sagor och berättelser.

Sara Bengtsson

2017-11-20

Tove Andersson

2017-09-22

Hur mycket jag än läste så kunde jag inte fastna för den, gillade inte riktigt alla sagor och liknande.
Men den var ganska mysig ändå

Christina Nilsson

2017-07-14

Britt-Marie var här är bättre tycker jag. Den här har för mycket sagor och flum för min smak.

My

2017-07-06

Kanske jag borde ge den en chans till, men språket tröttade ut mig efter några tiotals sidor.

Malin Nilsson

2016-08-30

njaaa 2,5 stjärna

Josefine Ejebjörk

2016-08-19

Klurig historia som man vill klura ut under vägen.

Lotta Andrén

2016-03-21

Lite seg i början. Massa konstiga namn på sagouttryck. Men boken tar sig och man börjar förstå vad sagorna innehåller och vilken information de förmedlar. Intressant hus lilla Elsa bor i. Intressanta grannar. I slutet får man reda på hur allt hänger ihop

Johan Nyman

2016-02-29

Inte lika bra som tidigare Backman-böcker, men tar sig rejält på slutet.

johanna knutsson

2016-02-25

Så himla fin historia. Massa känslor och galenskaper.

Daniel Magnusson

2016-02-24

Nja den var inte så bra ,stundvis rolig ,jag har .Läst Ove ,och Britt Marie ,dom var bättre

Stina R

2016-01-30

Underbar bok!!

Jenny Majgren

2015-08-15

Underbar bok! Bjuder på många härliga skratt! Anna Maria Käll's röst passar perfekt.

Alva Jönsson

2015-08-13

En annorlunda bok med en annorlunda tjej. En riktigt bra bok! Jag tycker inte alls att boken är seg för Elsa (huvudpersonen) har så många speciella tankar om allt. Först tyckte jag att den var lite konstig men sedan förstår man allt efterhand! Femma för mig!

Anders H

2015-07-29

Naiv, långrandig och oengagerande. Svårt att tro att det är samme författare som skrev "En man som heter Ove"

Johan Arvidsson

2015-07-11

Vacker historia med ett språk som både rycker med och förgyller. Sista halvan av boken havarerar dock, allt det charmiga börjar nästan se cyniskt ut och själva slutet är närmast uselt. Dock hänger mycket av elsas värld kvar. En trea.

Helena Wennergren

2015-07-05

Varm och underhållande. Snäppet bättre än "En man som heter Ove", men i samma stil.

Lotta Lettenström

2015-06-28

Den var seg halva boken men får tre stjärnor pga att slutet var så fint. Budskapet var fint. Jag blev rörd....

Martina Thorgren

2015-06-20

Ok. Småseg o lite krångligt sagoberättande, men blev något bättre. Sista fjärdedelen tog den sig något. Ingen sträckläsningsbok för mig.

Camilla Kallai

2015-05-25

Genom hela boken hade jag känslan att den där Mormor är en åldrad Pippi Långstrump.

Stundvis långdragen, stundvis klockren. Kan inte bestämma mig riktigt, den var både asbra å asdålig på en å samma gång.....

2015-05-02

Fantastiskt fin och rörande. Underbart barnperspektiv. Alla borde läsa den här för att fundera lite mer på hur vi som vuxna ser på barn. Kärleksfullt nåt enormt. Och frustrerande gällande mobbningen som tyvärr ofta är exakt så som det beskrivs i boken. Det enda som stör mig är hur mycket choklad och annat de trycker i den där hunden/worsen, samt att den inte verkar få vatten eller utrymme att röra sig på osv. Inte så rättvist liv för den.

Anneli Johansson

2015-04-04

En väldigt annorlunda bok där galenskap, tokigheter och allvar blandas med fantasi. Inte riktigt i min stil men visst har det den sina poäng!

Martin Ljungqvist

2015-03-16

En fantastiskt fin och rolig historia.

Terese Johansson

2015-02-26

Ganska bra bok. Jag gillade själva historien och jag gillade att det kom avslöjanden om vissa karaktärer. Det som drar ner betyget lite är att det känns som om historien är riktad mot barn. Visserligen är huvudpersonen ett barn men för en vuxen kändes lite väl barnsligt på vissa ställen och det kändes som att boken var onödigt lång med lite väl mycket svammel emellanåt.

Pia Wadman

2014-12-03

Jag ger upp nu, har läst en tredjedel men stör mig för mycket på sagorna och alla upprepningar. Men jag tycker om karaktärerna :)

Sandra Gustafsson

2014-11-26

En bok som berör. Kanske lite många karaktärer att hålla reda på men en bok om vänskap, sorg och kärlek.

Marléne S

2014-11-19

En alldeles underbar bok!
Sällan jag har berörts så mycket av en bok.Tårar har trillat och mungiporna nått upptill öronen :)
Och jag är ÖVERTYGAD om att stor del i den fängslande historien har uppläsaren Anna Maria Käll, som är helt FANTASTISK i denna roll. En bok som borde läsas/lyssnas på och diskuteras, i skolan.

2014-11-19

Jag älskade boken om Ove så när denna kom ut hängde jag på låset. Sedan hörde jag massor av åsikter om "sagoberättande" och andra negativa saker. Därför har stackars mormor blivit liggande på läsplattan, nästan helt bortglömd. Tills den nya boken om Britt-Marie släpptes och jag hörde att denna Britt-Marie även är med i Min mormor hälsar och säger förlåt. Då var det bara att ta tag i det där jobbiga och läsa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/11/min-mormor-halsar-och-sager-forlat-av.html

Harriet Axelsson

2014-09-22

Innehållsligt är den bra men gillar inte hans sätt att skriva. Det blir så omständligt

Backman är en verkligt skicklig författare.

Birgitta Jönsson

2014-08-16

Underbart fantasifullt och humoristiskt innehåll. Har lånat ut den till min 13-åriga systerdotter att läsa. Ska bli kul att höra vad hon tycker. Jag själv är 47 år och gillade den.

Emma A

2014-08-09

En bok om att vara annorlunda, men "det är bara annorlunda människor som förändrar världen" och när annorlunda människor finner varandra blir det inte så annorlunda, utan de har en riktigt trevlig tillvaro. Samma slags fina grannsämja uppstår som i Oveboken... den sorten som inte finns så ofta i vårt moderna individualistiska samhälle längre men som många säkert hade mått gott av :) Fredrik Backmans förmåga är verkligen hur han lyckas beskriva udda karaktärer. Det är precis som att möta dem på riktigt. Alla har sina särskilda egenheter och sin egna styrka på olika sätt, "superkraft" som Elsa kallar det. Det är inte alls svårt att som vuxen leva sig in i den här sjuåringens värld. Sen har alla sin historia och man måste berätta sina historier annars kvävs man, som Elsa kommer fram till. "Man kan älska sin mormor i många år utan att egentligen veta något om henne." Och sen typsnitt, och väntkaffe och worsen... Allt är så skarpsinnigt komponerat. Jag skrattar och blir berörd om vartannat. Till och med bättre än Ove-boken tycker jag nog.

Eva Boktokig

2014-08-05

Humoristisk och har fina tankar

Sandra Katby

2014-08-02

Hjärtvärmande men samtidigt otrolig sorlig. Mycket bra.

Ellinor Karlberg

2014-07-26

Rolig!
Har inte läst Oveboken men är sugen på den också nu.
Roliga & intressanta (samt lite galna) karaktärer som tar en med på ett äventyr. Många härliga skratt! Samtidigt är den ju väldigt sorglig..

Sanna Persson

2014-07-11

Bättre än Ove!!! Mänsklig och rolig.

Ulf Gripkow

2014-07-07

Gullig bok, charmig, fin berättelse. Hade svårt för de insprängda sagorna, svårt att foka mig på dem. Skummade genom de avsnitten och de störde min läsupplevelse tyvärr. Alla får ta plats och alla får vara som de är, det gillar jag. Grannarna och mormor, härliga personligheter och beskrivningar av dessa. Blir en stark trea.

Cecilia Arrgård

2014-07-07

Underbar bok där skratt och tårar varvas om vartannat. Rekommenderas varmt!

2014-07-04

Denna bok var helt okej tycker jag

Maria Jönsson

2014-05-12

Ojojoj!!! Läs och begrunda!

Caroline Forslöw

2014-05-11

Så himla söt!

Annelie Andersson

2014-05-06

En bok man blev varm i hjärtat av .

Sofia Johnsson

2014-04-29

En varm och känslosam berättelse om hur det är att vara annorlunda.

Lars Bruman

2014-04-28

En bok man blir glad av.

M W

2014-04-26

Bra

Stefan Hedestig

2014-04-24

Jag beklagar,men inte är det här en bok jag läser om. Det enda som var bra var sensmoralen.

Malin Fabbri

2014-04-13

Så rolig och mysig och med en 7-årig klok hjälte...

Karin Löfstrand

2014-04-08

140403: Jag kunde inte hjälpa att jag faktiskt föll pladask för denna gulliga historia. Så mysig och söt! "Det går inte så himla värst jättebra" att låta bli , som Elsa skulle sagt.

Tanja Lindgren

2014-04-07

Fantastiskt rolig och hemsk på en och samma gång. Bättre än Ove t o m.

Lotta Karlsson

2014-03-09

En stark fyra till denna människovänliga bok. Den är förvisso lite rörigt skriven, upprepande och ibland tjatig. Men det är ju så den ska vara - och jag förlåter det så gärna, då ju själva meningen med boken är att det är det skavda och skeva som är det vackra och perfekta.

Marita Ryen

2014-03-06

Seg första halvan men tar sig i slutet. Känns mer som en ungdomsbok. Trots det en charmig och en annorlunda berättelse.

Pernilla Lindholm

2014-02-28

Alltså, den här var inte lätt att betygsätta. Jag har pendlat mellan en två och en trea länge, men den har sina höjdpunkter och för den tippar jag ändå över på en trea trots att den blir lite tjatig av och till. Vill man läsa en bok av Backman ska man definitivt välja En man som heter Ove framför den här.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag hade enorma förväntningar på den här boken eftersom att jag älskade "En man som heter Ove". Men, alltså, hur jobbig och tjatig och upprepande och fånig och trist och tragglande historia som helst. Taskigt av mig att skriva detta, men jag har inte lyckats ta mig igenom 1/3 ens. Jag blir bara så irriterad på alla upprepningar...

Engelska Väninnan

2014-02-25

Jag älskade verkligen Backmans bok om Ove, men i den här finns det ingen och inget att älska. Obehagliga och gudskelov icke trovärdiga personer, gäller särskilt Elsa och hennes mormor.

Gunilla Jönsson

2014-02-23

Lite svår att komma in i, alla dessa historier som man till en början inte förstår.
Men boken växer efter halva ungefär och då vill man ju veta slutet. Egentligen 3.5 i betyg .

Sara Forsman

2014-02-17

Det var länge sedan jag läste en så fantastisk bok. jag har inte gjort det sedan "En man som heter Ove" faktiskt. Backmans största superkraft är att han förstår hur det är att vara en gammal ensam gubbe, och han förstår hur det är att vara en smart åttaåring.

Tina Håkansson

2014-01-30

Tråkigt med mycket upprepningar och svordomar, men en fantastiskt fin berättelse.

Satu Koivukangas

2014-01-24

En helt fantastisk historia om ett barnbarn och dennes mormor. Elsa har inga vänner och är smart som få och kan springa fort. Detta för att springa ifrån mobbarna på skolan. Mormor är hennes bästa vän och den som förstår Elsa bäst.
Rekommenderar denna verkligen.

Camilla Ask

2014-01-24

Härlig bok som jag lyssnade på. Dock inte riktigt i samma klass som Oveboken, mer tänkvärd.

Maria Johnson

2014-01-22

Definitivt inte min typ av bok. Tycker inte om sättet den är skriven på. Klarade inte av att läsa ut den.

Evelina Persson

2014-01-22

Team Elsa!

Jenny Hjärtberg

2014-01-15

Ingen bok för mig. Kanske ingen bok att lyssna på som jag försökte göra. Gav upp efter halva.

En helt fantastisk bok. Det är en saga för vuxna. En berättelse om en flicka och hennes mormor som är varandras motsatser men har den absolut finaste vänskapen och relationen en kan ha..

Backman tar med en på en resa likt ingen annan. Som läsare får man lära känna flera olika karaktärer som väcker känslor hos en. Vissa tycker man om, andra blir man arg på och vissa är man likgiltig till. Precis som i livet.

Boken är fylld av citat som får en att le, skratta högt, tänka till. Den innehåller också delar som får en att gråta. Både för att man är ledsen men också för glädje. Det är en otroligt fin bok. Dessutom är den oförutsägbar och det händer spännande saker hela tiden som gör att man bara vill läsa mer. Jag ville läsa ut boken snabbt för att få veta vad som händer samtidigt som jag aldrig ville att den skulle ta slut.

Kritiken jag sett om boken är att den innehåller för mycket upprepningar. Personligen tycker jag inte att upprepningarna stör alls utan tycker snarare att det tillhör bokens charm. Backmans charm också för den delen. Att det är för många "fantasi"-avsnitt är också en kritik som är oförtjänt eftersom det är just de delarna som ger boken och historien/resan den upplevelse man som läsare får.

Jag ÄLSKAR Elsa, mormor och Landet de då och då åker till. Jag är kär i boken och har äntligen en favoritbok som jag vill köpa till alla jag känner. Inte för att ge dem en bok, utan för att ge dem en upplevelse. <3

Mathilda Flood

2013-12-26

Bästa boken jag läst på länge. Hade mkt av det jag gillar med humor och sagoberättande

Cecilia Magnusson

2013-12-19

Underbar bok!

Å

Åsa Sjögren

2013-11-10

Usch, känns som en barnbok......

Ida

2013-11-10

i början tycker jag styckena med de påhittade sagorna är störande men ju längre in i boken man kommer förstår man anledningen till att de finns där. boken utvecklar sig till en väldigt fin och rolig historia där allt inte är som det ser ut att vara. helt klart läsvärd!

Erika Hedéen

2013-10-13

Så sjukt bra bok! Fantastisk på alla sätt. Älskar författarens sätt att skriva. Alla personer i boken är så unika, så häftiga och man lever sig verkligen in i historien man läser. Rekommenderar denna bok varmt!!

Åsa Elmroth

2013-10-09

En fin och annorlunda bok. Den vidgar ens fantasi. Det är härligt att börja se saker som ett barn. Även om just detta barn är ovanligt världsvan och vuxen. Han har ett härligt och eget sätt att skriva med många bevingade uttryck som man gärna sparar och använder själv. Svårt att jämröra den med boken om Ove men karaktärernas särdrag är gemensamma. Det är speciella personer man får lära känna och man älskar dem. Rekommenderas varmt!

Åsa Elmroth

2013-10-09

Matilda Krig

2013-09-25

...mållös. Sjukt bra. Nästintill bättre än Ove. Rolig, gripande, träffsäker. Sjukt bra skriven. Den har allt. Jag är lite kär.

My.loved.books

2013-09-09

HELT UNDERBAR! Precis i samma klass som "En man som heter Ove!! :D

2013-09-07

Betyg: 5 av 5.

Förra året så läste jag båda Fredrik Backmans två tidigare böcker.

Hans första roman ?En man som heter Ove? var helt klart förra årets absolut bästa bok, enligt mig.

Hans andra bok, ?Saker min son behöver veta om världen? som innehåller korta texter till författarens son, var också helt klart en av förra årets bästa böcker.

Nu har Fredrik Backman kommit ut med sin tredje bok. Det är en roman som heter ?Min mormor hälsar och säger förlåt?.

Och visst kommer även den boken att bli en av det här årets absolut bästa böcker för mig.

Högsta betyg får den av mig, fem av fem möjliga, för om man jämför den med många, många andra böcker, så är den så så väldigt mycket bättre.

Men om man jämför den med Fredrik Backmans första bok, ?En man som heter Ove?, så var inte den här nya boken riktigt, riktigt lika bra. Men det beror nog på att den första boken var så otroligt bra. Den var nog egentligen värd minst en tia av fem möjliga.

Det som den här nya boken påminner om den gamla om, det är att det är så mycket känslor i boken. Jag skrattade, jag grät, jag log, jag blev rörd, jag blev berörd. Boken är också, precis som den första boken, full med ?lite annorlunda och udda? människor. Och som det står om boken hos Forum, är det väl det som boken egentligen handlar om och går ut på, rätten att få vara annorlunda.

Fredrik Backman har ett fantastiskt sätt att skriva på, som går rakt in i magen, hjärnan, och framförallt i hjärtat. Han har ett underbart språk, och kan verkligen konsten att beskriva alla människor så att man ser dom framför sig.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla, precis som jag har gjort med dom två tidigare. Och jag längtar redan efter nästa bok av Fredrik.

2013-08-29

Förra året så läste jag båda Fredrik Backmans två tidigare böcker.

Hans första roman ”En man som heter Ove” var helt klart förra årets absolut bästa bok, enligt mig.

Hans andra bok, ”Saker min son behöver veta om världen” som innehåller korta texter till författarens son, var också helt klart en av förra årets bästa böcker.

Nu har Fredrik Backman kommit ut med sin tredje bok. Det är en roman som heter ”Min mormor hälsar och säger förlåt”.

Men om man jämför den med Fredrik Backmans första bok, ”En man som heter Ove”, så var inte den här nya boken riktigt, riktigt lika bra. Men det beror nog på att den första boken var så otroligt bra. Den var nog egentligen värd minst en tia av fem möjliga.

Det som den här nya boken påminner om den gamla om, det är att det är så mycket känslor i boken. Jag skrattade, jag grät, jag log, jag blev rörd, jag blev berörd. Boken är också, precis som den första boken, full med ”lite annorlunda och udda” människor. Och som det står om boken hos Forum, är det väl det som boken egentligen handlar om och går ut på, rätten att få vara annorlunda.