Min mormor hlsar och sger frlt

Backman, Fredrik

| 2013

Den hr boken r signerad av frfattaren sjlv. Elsa r sju r och annorlunda. Mormor r sjuttiosju r och galen. St-naken-p-balkongen-och-skjuta-med-paintballgevr-p-mn-som-vill-prata-om-Jesus-galen. Men hon r ocks Elsas bsta, och enda, vn. S nr Elsa strax innan mormor dr fr en serie brev, dr mormor ber mnniskor hon gjort illa om urskt, blir det brjan p det strsta ventyret. Det leder till en trappuppgng fylld av fyllon, monster, kamphundar och helt vanliga krringar, men ocks sanningen om en mormor olik alla andra. Min mormor hlsar och sger frlt berttas med lika stort hjrta som komisk trffskerhet. Om livet, dden och en av de viktigaste mnskliga rttigheter som finns: Rtten att f vara annorlunda.

Jenny Kallin

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Sofie Bergqvist

2019-11-19

lskar. asrolig och sorglig p samma gng

Eva Pettersson

2019-07-18

Tnk att jag inte har lst ngon bok av Fredrik Backman frrn nu! Jag tyckte om filmen En man som heter Ove, men jag har alltid tnkt mig hans bcker som alldeles fr farsartade fr min smak. I stil med Hundraringen som klev ut genom fnstret och frsvann, som jag inte ens frmdde lsa klart. Men ack s fel man kan ha!

Min mormor hlsar och sger frlt r en underbar bok, skriven ur sjuriga Elsas perspektiv. Hennes mormor var en sdan mormor som man nskar att alla barn hade, som alltid str p Elsas sida, och som bygger en hel sagovrld dr Elsa r hjlten, och dr hon kan glmma att hon r mobbad i skolan, inte har ngra jmnriga vnner och att frldrarna har skilt sig och ett nytt halvsyskon r p vg som skert kommer att f Elsa att hamna i skymundan. S sorgen och ilskan r stor hos Elsa nr mormor dr ifrn henne. Men mormor lmnar efter sig en samling brev som Elsa ska leverera till alla boende i huset, dr mormor ber om frlt fr allt illa hon har gjort i sitt liv. Utdelningen av breven blir som ett enda stort ventyr fr Elsa, dr det visar sig att sagofigurerna har motsvarigheter i den verkliga vrlden, och att Elsa mste uppbda alla sina superhjltekrafter fr att sagan ska f ett lyckligt slut.

Jag skrattade och grt mig igenom boken om vartannat. Jag rekommenderar verkligen denna bok och jag kommer definitivt att lsa fler bcker av Fredrik Backman framver!

Helena R

2019-04-15

Varje gng jag brjar lsa en av Fredrik Backmans bcker tycker jag det r svrt att komma in i dem och funderar p om just denna bok ska bli den av hans bcker som jag tycker r meh. Men sen hnder ngot. Jag dras in i de vrldar han skapar, knner fr mnniskorna han befolkar sina vrldar med och i slutet av boken lgger jag den till handlingarna som nnu en trevlig lsupplevelse.

Min mormor hlsar och sger frlt r inget undantag. Det var lite svrt att komma in i den, samt i brjan var mormor ngot av en karikatyr, i mitt tycke, men nr verkliga vrlden och Miamas, samt de andra kungarikena i Landet Nstan-Vaken, frenas blir det underbar lsning. En efter en utvecklas personerna som bor i Elsa hus frn endimensionella, sedda ur ett barns perspektiv, till sagofigurer och till sist till vanliga mnniskor i sin egen komplexitet.

Boken fr 4 stjrnor. Detta eftersom vissa delar kndes som en lng transportstrcka dr inte mycket hnde. Men i vrigt gav boken mig mnga angenma lsstunder.

Julia Gedin

2019-02-04

Bianca Kallai

2018-12-04

Jannice Dybedahl

2018-11-20

En verraskande bok som vxer ju lngre man lser och som man nskar att den gick att fortstta lsa nr den r slut. Hade svrt fr "sagornaberttandet" till en brjan men gillade det nr jag vl kommit in i det sttet att skildra en berttelse/karaktrer.

Leon Jansson

2018-05-06

Therese

2018-02-11

Helt ok, men inte en av Backmans bsta. Fyndigt och glatt skriven p ett stt som knns typiskt fr frfattaren, men tyvrr griper historien inte tag i mig. Det r lite fr sagobetonat fr min smak och beskrivningen av den snart ttariga huvudpersonen knns inte helt trovrdig. Visserligen finns det skerligen massor av ttariga besserwisserbarn ven i verkligheten, men jag knner mig nd inte helt vertygad hr. Dremot uppskattade jag mycket att ter f bekanta mig med Britt-Marie som sedan skulle komma att f en hel bok skriven om sig (Britt-Marie var hr). Sjlv lste jag boken om Britt-Marie fre den hr boken, men det gick lika bra. Jag tror man kan uppskatta kopplingen mellan bckerna oavsett vilken av dem man lser frst.

karolina liljedahl

2018-01-17

Inte s bra som jag nskat, lite konstig

Marre

2017-12-28

Bra skrivet, men var lite flummig med alla sagor och berttelser.

Sara Bengtsson

2017-11-20

Christina Nilsson

2017-07-14

Britt-Marie var hr r bttre tycker jag. Den hr har fr mycket sagor och flum fr min smak.

My

2017-07-06

Kanske jag borde ge den en chans till, men sprket trttade ut mig efter ngra tiotals sidor.

Malin Nilsson

2016-08-30

njaaa 2,5 stjrna

Josefine Ejebjrk

2016-08-19

Klurig historia som man vill klura ut under vgen.

Lotta Andrn

2016-03-21

Lite seg i brjan. Massa konstiga namn p sagouttryck. Men boken tar sig och man brjar frst vad sagorna innehller och vilken information de frmedlar. Intressant hus lilla Elsa bor i. Intressanta grannar. I slutet fr man reda p hur allt hnger ihop

Johan Nyman

2016-02-29

Inte lika bra som tidigare Backman-bcker, men tar sig rejlt p slutet.

johanna knutsson

2016-02-25

S himla fin historia. Massa knslor och galenskaper.

Daniel Magnusson

2016-02-24

Nja den var inte s bra ,stundvis rolig ,jag har .Lst Ove ,och Britt Marie ,dom var bttre

Stina R

2016-01-30

Underbar bok!!

Jenny Majgren

2015-08-15

Underbar bok! Bjuder p mnga hrliga skratt! Anna Maria Kll's rst passar perfekt.

Alva Jnsson

2015-08-13

En annorlunda bok med en annorlunda tjej. En riktigt bra bok! Jag tycker inte alls att boken r seg fr Elsa (huvudpersonen) har s mnga speciella tankar om allt. Frst tyckte jag att den var lite konstig men sedan frstr man allt efterhand! Femma fr mig!

Anders H

2015-07-29

Naiv, lngrandig och oengagerande. Svrt att tro att det r samme frfattare som skrev "En man som heter Ove"

Johan Arvidsson

2015-07-11

Vacker historia med ett sprk som bde rycker med och frgyller. Sista halvan av boken havarerar dock, allt det charmiga brjar nstan se cyniskt ut och sjlva slutet r nrmast uselt. Dock hnger mycket av elsas vrld kvar. En trea.

Helena Wennergren

2015-07-05

Varm och underhllande. Snppet bttre n "En man som heter Ove", men i samma stil.

Lotta Lettenstrm

2015-06-28

Den var seg halva boken men fr tre stjrnor pga att slutet var s fint. Budskapet var fint. Jag blev rrd....

Martina Thorgren

2015-06-20

Ok. Smseg o lite krngligt sagoberttande, men blev ngot bttre. Sista fjrdedelen tog den sig ngot. Ingen strcklsningsbok fr mig.

Camilla Kallai

2015-05-25

Genom hela boken hade jag knslan att den dr Mormor r en ldrad Pippi Lngstrump.

Stundvis lngdragen, stundvis klockren. Kan inte bestmma mig riktigt, den var bde asbra asdlig p en samma gng.....

2015-05-02

Fantastiskt fin och rrande. Underbart barnperspektiv. Alla borde lsa den hr fr att fundera lite mer p hur vi som vuxna ser p barn. Krleksfullt nt enormt. Och frustrerande gllande mobbningen som tyvrr ofta r exakt s som det beskrivs i boken. Det enda som str mig r hur mycket choklad och annat de trycker i den dr hunden/worsen, samt att den inte verkar f vatten eller utrymme att rra sig p osv. Inte s rttvist liv fr den.

Anneli Johansson

2015-04-04

En vldigt annorlunda bok dr galenskap, tokigheter och allvar blandas med fantasi. Inte riktigt i min stil men visst har det den sina pong!

Martin Ljungqvist

2015-03-16

En fantastiskt fin och rolig historia.

Terese Johansson

2015-02-26

Ganska bra bok. Jag gillade sjlva historien och jag gillade att det kom avsljanden om vissa karaktrer. Det som drar ner betyget lite r att det knns som om historien r riktad mot barn. Visserligen r huvudpersonen ett barn men fr en vuxen kndes lite vl barnsligt p vissa stllen och det kndes som att boken var ondigt lng med lite vl mycket svammel emellant.

Pia Wadman

2014-12-03

Jag ger upp nu, har lst en tredjedel men str mig fr mycket p sagorna och alla upprepningar. Men jag tycker om karaktrerna :)

Sandra Gustafsson

2014-11-26

En bok som berr. Kanske lite mnga karaktrer att hlla reda p men en bok om vnskap, sorg och krlek.

Marlne S

2014-11-19

En alldeles underbar bok!
Sllan jag har berrts s mycket av en bok.Trar har trillat och mungiporna ntt upptill ronen :)
Och jag r VERTYGAD om att stor del i den fngslande historien har upplsaren Anna Maria Kll, som r helt FANTASTISK i denna roll. En bok som borde lsas/lyssnas p och diskuteras, i skolan.

2014-11-19

Jag lskade boken om Ove s nr denna kom ut hngde jag p lset. Sedan hrde jag massor av sikter om "sagoberttande" och andra negativa saker. Drfr har stackars mormor blivit liggande p lsplattan, nstan helt bortglmd. Tills den nya boken om Britt-Marie slpptes och jag hrde att denna Britt-Marie ven r med i Min mormor hlsar och sger frlt. D var det bara att ta tag i det dr jobbiga och lsa. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/11/min-mormor-halsar-och-sager-forlat-av.html

Harriet Axelsson

2014-09-22

Innehllsligt r den bra men gillar inte hans stt att skriva. Det blir s omstndligt

Backman r en verkligt skicklig frfattare.

Birgitta Jnsson

2014-08-16

Underbart fantasifullt och humoristiskt innehll. Har lnat ut den till min 13-riga systerdotter att lsa. Ska bli kul att hra vad hon tycker. Jag sjlv r 47 r och gillade den.

Emma

2014-08-09

En bok om att vara annorlunda, men "det r bara annorlunda mnniskor som frndrar vrlden" och nr annorlunda mnniskor finner varandra blir det inte s annorlunda, utan de har en riktigt trevlig tillvaro. Samma slags fina grannsmja uppstr som i Oveboken... den sorten som inte finns s ofta i vrt moderna individualistiska samhlle lngre men som mnga skert hade mtt gott av :) Fredrik Backmans frmga r verkligen hur han lyckas beskriva udda karaktrer. Det r precis som att mta dem p riktigt. Alla har sina srskilda egenheter och sin egna styrka p olika stt, "superkraft" som Elsa kallar det. Det r inte alls svrt att som vuxen leva sig in i den hr sjuringens vrld. Sen har alla sin historia och man mste bertta sina historier annars kvvs man, som Elsa kommer fram till. "Man kan lska sin mormor i mnga r utan att egentligen veta ngot om henne." Och sen typsnitt, och vntkaffe och worsen... Allt r s skarpsinnigt komponerat. Jag skrattar och blir berrd om vartannat. Till och med bttre n Ove-boken tycker jag nog.

Eva Boktokig

2014-08-05

Humoristisk och har fina tankar

Sandra Katby

2014-08-02

Hjrtvrmande men samtidigt otrolig sorlig. Mycket bra.