Min Michael

Oz, Amos

| 2017

I sin genombrottsroman ?Min Michael? skildrar Amos Oz ett kargt Jerusalem som tynar bort under ett obarmhärtigt vitt ljus. Här träffar litteraturstudenten Hanna geologen Michael. De gifter sig, får barn och för ett stillsamt familjeliv i en våning med utsikt mot gården. Men den traditionella tillvaron plågar Hanna: Michael, barnet, staden ? allt känns främmande, långt borta. Och när hon börjar hemsökas av två tystlåtna pojkar från det förflutna drar hon sig undan till en egen värld av undertryckta drömmar, medan äktenskapet och staden långsamt förfaller runt omkring henne.Med psykologisk skärpa gestaltar Amos Oz en ung kvinnas kamp i en ung nation. Berättelsen rör sig framåt med en dov intensitet ? i ?Min Michael? är beskrivningen av Jerusalem lika viktig som den av äktenskapet mellan Hanna och Michael. Romanen utkom för första gången på svenska 1977 och räknas som författarens internationella...

Philip Stenström

2018-08-18

Min Michael (hebreiska: Michael sheli) - Amos Oz

Året är 1950 i Jerusalem, Israel. Hanna träffar geologen Michael. De gifter sig, får barn och skaffar sig ett stillsamt och familjeliv i en våning med utsikt mot gården. Men minnen och mardrömmar ur det förgångna plågar Hanna och familjens sammansättning sätt också på prov av ett annalkande krig.

I Amoz Oz internationella genombrottsroman, Min Michael, får läsaren bekanta sig med litteraturstudenten Hanna i Jerusalem på 1950-talet. Hon träffar geolog studenten Michael som hon faller för. De gifter sig och skaffar en son vid namn Jair. Det försöker ordna en bra familjerelation och dräglig tillvaro samtidigt som maken arbetar ihärdigt för att bli avhandlad professor i geologi. I en annars ganska så lugn tillvaro omkullkastas allt av kriget. Konflikten om Jerusalem och Israel som stat sätt på spel och staden belägras av soldater och landområden erövras för att vidga Israels gränser. Maken Michael blir inkallad för militärtjänstgöring och Hanna får ensam sköta om deras son.

Jerusalems kvarter och torg skildras med omsorgsfull kraft som en mycket vacker stad i en annars ganska tumultartad och historisk tidpunkt för staten Israel och dess fortsatta suveränitet. Det är en handling som speglas med omsorg och vördnad för en familjs mot- och framgångar. Hanna återberättar om sin make Michael Gonen och deras son Jair med en enastående graciös kraft och låga. Det är en självreflexiv roman i vilken författaren Amos Oz refererar och hyllar bland annat Jules Verne och dennes romanklassiker En världsomsegling under havet. Amos Oz är en författaren som lyckas presentera Israel och den evinnerliga konflikten om den heliga staden Jerusalem med uppriktiga, förnuftiga och fascinerade beskrivningar, i vilka lämnas starka intryck. Det är förnuftets röst som ekar mellan raderna till en roman som med kraft erövrar läsarens alla sinnen.

Henrik Johansson

2018-06-25

Tragik och depression, den ena dagen är den andra lik. Känslan förmedlas verkligen genom texten.