Min mamma rullstolshjälten

Berner, Ida

Jag vill ha en annan mamma, en som kan springa Kerstins fotbollslag ska spela match mot föräldrarna. Kerstins pappa, som brukar vara bäst på plan, kan inte vara med så mamma ska med i stället. Men mamma sitter ju i rullstol, hon kan ju inte spela. Mamma kommer till matchen och rycker dessutom in som värsta hjälten.Det här är en berättelse om att ha en förälder som inte är som alla andra, men som kan vara världsbäst ändå!

Sara Lundquist

2020-10-13

Väldigt fint med bok som tar upp mångfalden inte bara bland barn men också föräldrar. Hur föräldrar också kan vara olika men lika bra för det! Ida skriver om känslor och lägger också in en del av sin egen historia och tankar i slutet vilket gör boken än mer intressant och viktig.

"Jag har läst Min mamma rullstolshjälten av Ida Berner med illustrationer av Ulrika Gustafsson, boken är utgiven på Idus förlag 2018. Kerstin bor tillsammans med sina föräldrar och lillasyster Josefin. Kerstin spelar fotboll och på nästa träning ska barnen spela match mot föräldrarna. När Kerstin ber pappa att följa med så säger pappa att han inte kan, mamma får följa med istället. Kerstin blir arg och ledsen, fotbollen är hennes och pappas grej. Kerstins mamma sitter i rullstol och kan inte ens springa. Kerstin springer från bordet och skriker saker som inte känns bra. När torsdagen kommer och det är dags för fotbollsmatch händer något som gör att Kerstins mamma får visa att hon är en riktig hjälte. Jag läste boken tillsammans med mina pojkar som är åtta och tio år och vi tycker alla tre om boken fast kanske på lite olika sätt. De tycker att den är bra och rolig, jag tycker att den är bra, viktig och mycket fin. Jag blev riktigt rörd när jag läste boken. Författaren har lyckats få med många känslor som känns trovärdiga och hur det kan vara att ha en förälder med ett funktionshinder. Illustrationerna är fina, färgglada och tydliga som förstärker händelseförloppet. Både illustrationerna och berättelsen visar upp mångfald på olika sätt. Boken är lättläst med korta kapitel och passar barn som har kommit igång att läsa lite mer. Jag vill verkligen rekommendera Min mamma rullstolshjälten till barn i ålderskategorin 6-9 år med eller utan en förälder med funktionshinder!"

Bokdjungeln

2018-11-11

Vad jag älskar berättelsen och bilderna i denna bok! Lisen (6år) håller med! Hon blev helt förskräckt av att flickan i boken var dum mot sin mamma och sa att man absolut inte fick säga så till sin egna mor. Men hon gillade verkligen handlingen och blev väldigt engagerad i boken. Boken öppnade också upp för samtal kring olika sjukdomar som kan påverka kroppen fysiskt men även om psykisk ohälsa och att man inte är dålig eller konstig för att man har något av det. En fin boken som Lisen var tydlig med skulle få högsta betyg. Jag kan inte annat än att hålla med!

villa-freja.se

2018-10-20

Jag har tidigare läst Mitt år med MS, är jag botad nu? av Ida Berner. En bok som jag tyckte mycket om och ofta har tänkt på i efterhand. Den berörde mig mycket och jag har längtat efter att Berner ska skriva fler böcker.

Nu har hennes barnbok Min mamma rullstolshjälten getts ut. En bok som håller samma höga språkliga klass och som på ett informativt och ärligt sätt beskriver hur det kan vara att ha en förälder som inte är som alla andra, men som ändå kan vara en hjälte - och till och med världsbäst. En så fin och viktig bok.

Gripande, rolig och vackert illustrerad!

@barnbokstips

2018-10-01

Ida Berner och Ulrika Gustafsson har tillsammans gjort en fin bok om att uppleva att ens förälder är annorlunda och att vara orolig över att föräldern ska bli sjukare och förändras ännu mer. Kerstins pappa brukar alltid vara med på den årliga matchen mellan föräldrar och barn, men den här gången kan han inte. Mamma ska komma istället. Hon kan ju inte spela fotboll. Kerstin blir arg och ledsen. Så kommer dagen för fotbollsmatchen och något händer som får Kerstin att känna sig väldigt stolt över sin mamma. Hon pratar också med en kompis vars förälder varit svårt sjuk och börjar förstå att ens förälder kan vara annorlunda men bra ändå och även att det är ok att vara ledsen och orolig. I slutet av boken har Ida skrivit ett brev om varför hon skrivit boken. Hon blev själv svårt sjuk och satt i rullstol, kroppen förändrades. Hon uppmuntrar till att våga prata med vuxna om man som barn är orolig för en förälder och ger exempel på vilka vuxna som finns. Det är också en påminnelse till oss vuxna att ta oss tiden att lyssna på barnens funderingar, frågor och oro och försöka besvara deras frågor. Illustrationerna är charmiga, roliga, färgsprakande och inkluderande. Idus förlag ska ha en stor stjärna för att de ger ut så många böcker om svåra ämnen som sjukdomar, sorg och död. Jag är helt säker att böcker som den här gör skillnad för barn! Både för de som kan känna igen sig i Kerstin och för att få en förståelse för hur en kompis kan känna.
En kapitelbok på 65 sidor men vi läste den i ett svep. Gissar att läsåldern är 6-9 år. Den passade båda mina barn som är 5 och 9 år.