Min mamma r en persisk prinsessa

Sjswrd, Sanna

| 2009

En tisdag i juni 1999 ringer telefonen hemma hos Sanna Sjswrd. Fr frsta gngen som hon kan minnas hr hon sitt persiska namn, Farzaneh. Kvinnan i luren r hennes biologiska mamma som hon inte har sett p ver 20 r ... "En kristallklar vintermorgon, den 21 november 1977, anlnde planet till det oknda landet Sverige. Det frsta jag sg av mitt nya land var en landningsbana som glittrade likt delstenar. Jag var fyra r och tre mnader, en frmling i det frmmande landet i den frmmande staden och med ett frmmande sprk. Under tre r hade jag bott p barnhemmet Lejonet och Solen i Teheran. Barnhemmet lg intill den stora bullriga huvudgatan Shahen av Pahlavi Square. Som fyraring hade jag lrt mig att vika ihop klderna, bdda min sng och inte spilla. Frn barnhemstrappan dr jag stod innan vi gav oss ivg minns jag knslan av tyget i den rda vinterjackan med speciella muddar runt...

Anne M

2011-08-10

Intressant, men eftert funderar jag mer ver hennes frhllande till sina adoptivfrldrar, framfrallt adoptivfadern.

Marit Edn

2011-05-08

Boken r s fngslande och berr mig mycket.

Anneli Johansson

2010-07-30

Brjar bra och spnnande.....blir eftersom upprepande och vldigt trkig, blddrade mig igenom slutet.

Kristina Simar

2010-07-29

Recension av Sanna Sjswrds bok Min mamma r en persisk prinsessa

Boken r utgiven p Norstedts frlag och innehller 280 sidor.
Sanna Sjswrd fddes i Iran 1973. Hon r utbildad biljournalist frn Nordens fotoskola p Biskops-Arn och har arbetat fr en mngd olika svenska och utlndska tidningar ssom Aftonbladet, GP, DN, Le Figaro, Helsing Sanomat och The Globe. 2006 visades hennes utstllning Rtter, med fotografier p hennes Iranska familj, p bland annat Arbetets museum i Norrkping och p Kulturhuset i Stockholm. I samband med utstllningen slppte hon fotoboken Rtter/Roots.

Handling: Sanna eller (Farzaneh som hon heter nr hon bor p ett barnhem i Iran) blir adopterad av ett par i Sverige nr hon r fyra r. De hmtar henne p barnhemmet tillsammans med en pojke p tv r som fr namnet Peter.

Sanna talar redan persiska nr hon kommer till Sverige och hon har svrt att lra sig svenska och ven att anpassa sig till den svenska miljn och omgivningen p Liding dr de bor. Hon kommer ofta i konflikt med sin adoptivmamma Brita. Det pratas aldrig om knslor eller diskuterar ngonting dr hemma, detta gr att Sanna har svrt att knna sig lskad.

Nr Sanna blir strre sker hon sig till extramammor som oftast r kamraternas mammor. Hon behver ngon som lyssnar p henne. Nr Sanna r 14 r skiljer sig hennes frldrar och hennes pappa trffar en ny kvinna. Hon bor hos sin pappa, men blir utslngd nr hon r 17 r.

Sanna fr senare hjlp av Sideh, en iransk bekant som bor i Sverige och som r gift med Majid som r iransksvensk. Majid som kan bde persiska och svenska, hjlper Sanna med efterforskningar om hennes iranska familj. Han hjlper henne att publicera en artikel i en av Irans strsta dagstidningar. S en dag i juni 1999 ringer Sideh och berttar fr Sanna att hon har hennes ldre syster Leila p trden frn en redaktion i Teheran. Hon fr prata med henne och sedan hr hon en annan kvinnas rst som sger att hon heter Sedighed och att hon r hennes biologiska mamma.

Ngra dagar senare hittar Sanna ett brev i brevldan frn en man som sger sig vara hennes morbror och att han och hans fru bor i Kungsngen utanfr Stockholm. De fr telefonkontakt och bestmmer sig fr att trffas. Efter det besket knner Sanna att hon bara mste ka till Iran och hlsa p sin familj. Tyvrr blir det ngot av en kulturchock fr Sanna nr hon anlnder p flygplatsen och mnga slktingar r dr och ska hlsa henne vlkommen och kramas. Deras stt att visa lycka och krlek knns vldigt frmmande fr henne.

Under sin tid i Iran kommer Sanna att knna att hon lskar sin mamma Sedigheh, sina syskon och nrmaste slktingar, samtidigt som hon har lite svrt med den annorlunda kulturen. Sanna vill ha ett riktigt svar p varfr hon lmnades p barnhemmet, men mamma Sedigheh r inte s villig att bertta sanningen fr henne. Sanna ker hem till Sverige igen, men tervnder med jmna mellanrum till sin Iranska familj, men det r i Sverige hon vill ha sin bas.

En helt otrolig och vacker berttelse av Sanna Sjswrd. Jag lskar ju att lsa om Mellanstern, det knns magiskt att lsa om deras kultur som r s lngt frn vr egen. Sanna berttar bde om sin uppvxt i Sverige och om mtet med sin familj i Iran. Hon skriver s rrande att trarna trillar ner fr kinderna. Jag knner s med Sanna nr hon berttar hur det kndes att komma till fel adoptivfrldrar, i en familj dr inga knslor visades, medan familjen i Iran visade massor av knslor. Som sagt en helt underbar och intressant bok om hur det knns att ha en fot i tv s olika kulturer som Sverige och Iran. En bok som mnga br lsa.

Betyg 5/5 Kristina Simar

2010-06-05

Vldigt intressant skildring av skillnaderna mellan olika kulturer - livet i en slkt i Iran och livet p (bland annat) Liding i Sverige. Har i vrigt svrt fr denna "livsskildring" som nstan inte har ngon form av sjlvdistans. Det blir s mycket JAG och s sjlvupptaget, att det till slut blir svrt att knna empati fr den lilla flickan utan frankrade rtter - som lngtar s efter bekrftelse och villkorsls krlek.

harriet karlsson

2010-01-21

Bra men tyvrr blir det ofta s mycket upprepningar av familerna, barnhemmet mm vilket gr att jag hoppar ver en del text

Tarja Ahlgrn

2010-01-06

Bra skildring av vardagslivet i Iran, vriga bitar av frfattarens liv knns ointressanta.

Annelie S

2009-10-08

Jag tyckte boken var vldigt intressant och lsvrd.