Min kamp

Knausgrd, Karl Ove

| 2010

Min kamp r Karl Ove Knausgrds mktiga sjlvbiografiska roman. Frsta delen inleds med en svepande beskrivning av varje mnniskas slutpunkt, dden. Det r runt detta ofrnkomliga faktum boken kretsar, frn barndom till vuxenhet. I centrum str en far som i hela sitt liv agerar p ett stt som gr honom onbar och omjlig att frst. Boken utgr frn Karl Oves nuvarande situation med fru och tv sm barn i Malm. Han skriver personligt om hur han tvingats sluta dricka eftersom han d tappar kontrollen och gr sig sjlv och andra illa. S kommer telefonsamtalet frn brodern med besked om faderns dd. Det som fljer r ett hrt uppvaknande och en begravning av en far han aldrig knde.

Sjukt lngtrkig.. Knausgrd r bst p fiktion

Sjukt lngtrkig.. Knausgrd r bst p fiktion

Linda Karlsson

2023-09-02

Lite fr lngsam handling fr min smak.

Terese Olofsson

2023-07-24

Jag blev i och med att jag (strck)lste denna bok en stor beundrare av en stor frfattare. Jag fattar definitivt hypen. Detta r fantastiskt. Det r s hr jag sjlv vill kunna skriva. Man knner Knausgrds upplevelser med varenda cell i sin kropp - jag njt hela vgen igenom.

r redan halvvgs in i del 2 och r lika beundrad nu som d.

Martin Fabian

2021-10-13

Sagan om ringens motsvarighet i sjlvbiografisk form; alla detaljer ska beskrivas, till fljd av att det r lngrandigt och ovidkommande. Det lter hrt, men summan r att det blir ett relativt ointressant livsde som beskrivs.

Johanna Smeds

2021-08-08

Mnga r efter alla andra tog jag itu med "Min kamp", i alla fall frsta delen. Jag har tidigare varit av den sikten, att om ngon skriver s mnga sidor autofiktion s mste tminstone ngra hundra sidor vara av tvivelaktig kvalitet; mansplaining, navelskdning, eller dylikt. Jag r positivt verraskad, ven om det inte var ngon fempongare fr mig.

Charlotta CG

2021-06-01

Det r flyt i sprket i denna utlmnande bok och bara ibland blir det lite mycket om gymnasievnskap och kompisskap. Bitarna om fadern och dden r allra bst och det som gr att det blir fyra stjrnor r just det filosofiska kring detta och det rliga om relationer samt igenknningsfaktorn i s mycket av dessa tankar.

Lilla EM

2017-02-16

Knausgrd skriver uppriktigt, avskalat och trffskert. En av de vackraste och mest lyckade biografier jag ftt ran att hlla i min hand.

Malena Palmquist

Samuel Karlsson

2016-10-01

Nej, inte min grej

2016-09-19

Självbiografiskt, självutlämnade och ärligt. Fantastiskt sätt att beskriva små vardagliga händelser. Vackert språk med ett oerhört driv men samtidigt lättläst.

Malin H

2016-08-07

Jaja, bra sprk och driv och mycket som jag kan knna mig in eller frst, om dden etc. Men h vad jag ogillar projektet som sdant och frfattaren som han framstller sig...

Pierre Iversen

2016-04-02

Bra sprk, men vldigt hndelsefattig.

Sara Frimodig

2016-02-29

Otroligt vlskriven och p mnga stt tankevckande bok. Samtidigt tyckte jag den i perioder var lite vl lngsam. Frsta halvan var lite svr, andra halvan tyckte jag var superbra.

Jesper Svensson

2015-02-03

Helt okej.

Rebecka Bevka

2015-01-26

Jag var nra att ge upp halvvgs men s lste jag igenom tidigare kommentarer till boken hr och frstod att den skulle ta sig mot slutet, och det gjorde den. Min kamp med knausgrdsserien slutar dock hr.

Jasminka Sojtaric

2014-06-30

Kämpade mig genom större delen av boken, den sista delen upplevde jag mest intressant. Skulle börja med andra, tredje ... boken, men känner ingen brådska. Jag ger inte lätt upp (ändå), men jag blev inte paff av denna första bok. Skrivsätt är ganska bra, Karl Ove K. en modig och öppen författare, men själva berättelsen var inte sååå intressant, bara skriven på ett intressant och kanske ovanligt sätt.

Britta Weiler

2014-02-21

Fr mig r miljbeskrivningarna det allra mest fascinerande med den hr romanen. Hur K kan beskriva de mest vardagliga ting p ett s exakt stt att man knner t ex morgondaggen inp huden! Men ocks skildringen av den oerhrda rdsla som en oknslig far ingjuter i sin lille son r otck lsning och nyttig.

Ulf Pettersson

2014-01-01

en bra bok dr man fljer Knausgrds liv vldigt ingende och nra

Birgitta A

2013-11-02

Frvnansvrt berrande!

Gunnar Bernler

2013-10-30

Frfattarens frustande stil r inte min likr.

Per Berger

2013-10-29

Har lst delarna 1-5. Som lsare sugs jag in i ett skeende som r svrt att slppa taget om. Jag vill vidare, som att lsa en deckare (vilket inte behver vara ett gott betyg). Skeenden skildras med ibland enorm pregnans, jag kommer p mig att tnka att 'just s r det/var det' osv. Men nr en bok tagit slut r det som att jag inget ftt med mig och knslan av tidstjuveri ger sig tillknna. Del sex avstr jag frn just drfr, mitt eget liv r roligare och viktigare n Knausgrds - fr mig.

Jonas Utterstrm

2013-10-19

Andra halvan av boken gr den lsvrd. D kliver farmor fram som den viktigaste personen fr mig.

PL *

2013-06-25

Oj, vad bra! Hade inte ngra direkta frvntningar, men h, vad jag r glad att jag lste den. Detaljrik, sjlvutlmnande och full av knslor, och framfrallt en mycket bra barndoms- och tonrsskildring. Lite svrt att hlla fokus under tyngre resonemang, det var en sdan passage ngonstans i brjan av boken, men bortsett frn det var det ett nje att lsa. Rekommenderas! Ser fram emot nr jag fr tillflle att lsa nsta del.

Tove Skarstedt

2013-02-26

Det r ofrnkomligt - det hr r naturligtvis jttebra! Sjlvutlmnande, vackert, jobbigt och oemotstndligt.

Karin Lantz

2013-01-13

Fantastiskt sprk. Fin inlevelse.

Anna Andersson

2012-11-12

Kmpade lnge med denna bok, men tyvrr klarade jag inte av att lsa ut den.

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Man blir som en tjuvtittare in i hur en annan tnker och ser hur lik han r en sjlv. Modig bokserie som hjlper mig att frst mig sjlv bttre. Frfattaren lmnar ut sig sjlv och man tycker verkligen om honom!

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Maria Eriksson

2012-04-22

S bra!

Marcus Sohl

2012-04-16

Mycket bra. Framfrallt skildringen av pappan gr boken mycket lsvrd. Knausgrd undviker fllan att teckna en frenklad bild av sin avskydda pappa. Nu drivs man som lsare att frska frst Knausgrds uppenbara avsky fr den visserlige osympatiska och komplicerade, men nd inte direkt onda pappan.

Lovisa S

2012-04-07

Sjlvupptaget och ppenhjrtligt, men nd svrt att komma personen i romanen (allts Knausgrd sjlv) nra. Det r i de detaljrika beskrivningarna som man hittar honom, nr han egentligen beskriver det runt om honom. Jag blir inte riktigt klok p den hr romanen; i botten r den enkel men sprket gr den strre. Intressantast r nr Knausgrd skriver om sin far. Jag kommer lsa de andra romanerna i serien.

Conny J

2012-03-31

Ok, jag lste hundra sidor, det fr nog vara bra s, jag gillade det, men jag orkar inte och nr jag hrde en recension av bok fyra fick jag ingen energi att fortstta med serien utan avslutar hr och nu..

2012-03-31

Ja, det hr visade sig bli en riktig kamp. Inget jmfrt med Knausgrds egen, frsts, men nd. Med risk fr att g helt emot strmmen, s gillar jag inte alls den hr boken. Den knns p tok fr pretentis och sprket r s svulstigt s jag nstan fr kramp. Det pminner lite om Ulf Lundells stt att skriva, med evighetslnga meningar som man glmt brjan p nr man kommer till slutet. Den stora skillnaden r att Knausgrd faktiskt anvnder kommatecken mellan alla bisatser. Och frsts att jag gillar Ulf Lundell. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/03/min-kamp-1-av-karl-ove-knausgard.html

sa Hrnstrm

2012-01-12

Jag tycker om Knausgrds frmga att gra det vardagliga intressant och beundrar hans ppenhet med sina egna tillkortakommanden

Charlotta Rylander

2012-01-06

Brjan fick mig att lgga ned den. De frsta meningarna satte igng mina tankar om dden. Men nr jag sedan tog tag i den igen s kunde jag inte slppa den,

Nils Thor

2011-12-28

Knausgrd har ett fantastiskt sprk. Han beskriver mycket detaljerat de vardagligaste hndelser under sin uppvxt, men p ett stt som gr det bde lttlst och underhllande.

Maria Jnsson

2011-12-11

Frstr inte riktigt vad som r s speciellt med just denne mans liv att det mste berttas i 6 volymer. Jag tog mig inte genom den frsta.

Hannah Tullgren

2011-11-30

Knausgrd har ett vldigt fint och vackert stt att beskriva sina minnen p.

Gun Petersson

2011-09-30

Intressanta reflektioner, detaljrikt och levande. Imponerande sjlvinsikt. Starkt om relationer, framfrallt om den till pappan.

Jari Saarelainen

2011-09-25

Nrgnget och naket om nra och kra av Carl-Ove . Ibland r slkten vrst.

Sarah Markensten

2011-09-14

Brjan av boken r lngsam och nstan lite lngtrkig tyckte jag. Men nr Karl Ove och hans bror Yngve ker till sin farmor efter att deras pappa dtt hoppar berttelsen ut ur sidorna och man kan absolut inte lgga ifrn sig boken.

Klinga

2011-08-21

Helt verraskad efter alla mediestormar kring boken dras jag genast in i den suggestiva berttelsen. Helt fantastiskt. dmjukt. Rasande. Knsligt. Borrande. Intrngande. Slngigt. Poserande. Rrande. Jag lser vissa stycken flera gnger fr att verkligen ta in detaljerna som framtrder. Jag vill lsa nsta del. Allt tal om att Knausgrd exploaterar sina nrmaste och att det skulle vara en manlig egotripp r inte begripliga fr mig.

Lars Andersson

2011-08-21

Bra rakt igenom. edit. nr han stdade dr i trappen, det var nt extra det...

O

Oscar A

2011-08-19

Det hr r en levande skildring av en mnniskas (frfattarens?) uppvxt och p ett stt som lter lsaren flja med i varje knslouttryck och frnimmelse. Ls!

Kenneth Olausson

2011-08-07

Min kamp 1. Jag var skeptiisk, det mste jag medge, men blev vervldigad. Det finns en kraft, nstan ett raseri, genom hela boken och som r mest mrkbart i den del som beskriver pappas dd. Kommer jag att orka lsa de terstende fem bckerna i sviten? Sannolikt.

Patrik Klingberg

2011-07-25

Stundtals vldigt gripande men ocks ganska lngrandig. r inte s van att lsa p norska s drfr kan jag inte hlla med om att den var "lttlst" helt klart lsvrd dock.

Kristina Wiklundh

2011-07-23

Vlskriven men inte blev jag sugen p de kommande bckerna precis ...

Annelie Sundberg

2011-07-13