Min kamp

Min kamp blir utgitt som seks romaner. Første, andre og tredje bok utkom høsten 2009, fjerde og femte bok kom våren 2010, og sjette bok utkommer våren 2011. Romanen åpner med en svimlende beskrivelse av døden. Derfra fortelles det om forfatteren Karl Ove Knausgårds kamp for å mestre livet og seg selv og sine egne ambisjoner på skrivingens vegne, i møte med de menneskene han har rundt seg. Min kamp. Første bok utforsker det å vokse opp og være overgitt en verden som ser ut til å være komplett, avsluttet, lukket. Romanen beskriver det unge blikkets varhet og usikkerhet, der det registrerer andre menneskers tilstedeværelse og vurderinger med en åpenhet som er voldsom og nesten selvutslettende i sin konsekvens. I en borende prosa som oppsøker det sårbare, det pinlige og det eksistensielt betydningsbærende, blir dette en dypt personlig roman, selvutprøvende og kontroversiell. Et eksistensielt...

Ida Fäldt

2024-01-01

Sjukt långtråkig.. Knausgård är bäst på fiktion

Ida Fäldt

2024-01-01

Sjukt långtråkig.. Knausgård är bäst på fiktion

Linda Karlsson

2023-09-02

Lite för långsam handling för min smak.

Terese Olofsson

2023-07-24

Jag blev i och med att jag (sträck)läste denna bok en stor beundrare av en stor författare. Jag fattar definitivt hypen. Detta är fantastiskt. Det är så här jag själv vill kunna skriva. Man känner Knausgårds upplevelser med varenda cell i sin kropp - jag njöt hela vägen igenom.

Är redan halvvägs in i del 2 och är lika beundrad nu som då.

Martin Fabian

2021-10-13

Sagan om ringens motsvarighet i självbiografisk form; alla detaljer ska beskrivas, till följd av att det är långrandigt och ovidkommande. Det låter hårt, men summan är att det blir ett relativt ointressant livsöde som beskrivs.

Johanna Smeds

2021-08-08

Många år efter alla andra tog jag itu med "Min kamp", i alla fall första delen. Jag har tidigare varit av den åsikten, att om någon skriver så många sidor autofiktion så måste åtminstone några hundra sidor vara av tvivelaktig kvalitet; mansplaining, navelskådning, eller dylikt. Jag är positivt överraskad, även om det inte var någon fempoängare för mig.

Charlotta CG

2021-06-01

Det är flyt i språket i denna utlämnande bok och bara ibland blir det lite mycket om gymnasievänskap och kompisskap. Bitarna om fadern och döden är allra bäst och det som gör att det blir fyra stjärnor är just det filosofiska kring detta och det ärliga om relationer samt igenkänningsfaktorn i så mycket av dessa tankar.

Lilla EM

2017-02-16

Knausgård skriver uppriktigt, avskalat och träffsäkert. En av de vackraste och mest lyckade biografier jag fått äran att hålla i min hand.

Malena Palmquist

Samuel Karlsson

2016-10-01

Nej, inte min grej

2016-09-19

Självbiografiskt, självutlämnade och ärligt. Fantastiskt sätt att beskriva små vardagliga händelser. Vackert språk med ett oerhört driv men samtidigt lättläst.

Malin H

2016-08-07

Jaja, bra språk och driv och mycket som jag kan känna mig in eller förstå, om döden etc. Men åh vad jag ogillar projektet som sådant och författaren som han framställer sig...

Pierre Iversen

2016-04-02

Bra språk, men väldigt händelsefattig.

Sara Frimodig

2016-02-29

Otroligt välskriven och på många sätt tankeväckande bok. Samtidigt tyckte jag den i perioder var lite väl långsam. Första halvan var lite svår, andra halvan tyckte jag var superbra.

Jesper Svensson

2015-02-03

Helt okej.

Rebecka Bevka

2015-01-26

Jag var nära att ge upp halvvägs men så läste jag igenom tidigare kommentarer till boken här och förstod att den skulle ta sig mot slutet, och det gjorde den. Min kamp med knausgårdsserien slutar dock här.

Jasminka Sojtaric

2014-06-30

Kämpade mig genom större delen av boken, den sista delen upplevde jag mest intressant. Skulle börja med andra, tredje ... boken, men känner ingen brådska. Jag ger inte lätt upp (ändå), men jag blev inte paff av denna första bok. Skrivsätt är ganska bra, Karl Ove K. en modig och öppen författare, men själva berättelsen var inte sååå intressant, bara skriven på ett intressant och kanske ovanligt sätt.

Britta Weiler

2014-02-21

För mig är miljöbeskrivningarna det allra mest fascinerande med den här romanen. Hur K kan beskriva de mest vardagliga ting på ett så exakt sätt att man känner t ex morgondaggen inpå huden! Men också skildringen av den oerhörda rädsla som en okänslig far ingjuter i sin lille son är otäck läsning och nyttig.

Ulf Pettersson

2014-01-01

en bra bok där man följer Knausgårds liv väldigt ingående och nära

Birgitta A

2013-11-02

Förvånansvärt berörande!

Gunnar Bernler

2013-10-30

Författarens frustande stil är inte min likör.

Per Berger

2013-10-29

Har läst delarna 1-5. Som läsare sugs jag in i ett skeende som är svårt att släppa taget om. Jag vill vidare, som att läsa en deckare (vilket inte behöver vara ett gott betyg). Skeenden skildras med ibland enorm pregnans, jag kommer på mig att tänka att 'just så är det/var det' osv. Men när en bok tagit slut är det som att jag inget fått med mig och känslan av tidstjuveri ger sig tillkänna. Del sex avstår jag från just därför, mitt eget liv är roligare och viktigare än Knausgårds - för mig.

Jonas Utterström

2013-10-19

Andra halvan av boken gör den läsvärd. Då kliver farmor fram som den viktigaste personen för mig.

PL *

2013-06-25

Oj, vad bra! Hade inte några direkta förväntningar, men åh, vad jag är glad att jag läste den. Detaljrik, självutlämnande och full av känslor, och framförallt en mycket bra barndoms- och tonårsskildring. Lite svårt att hålla fokus under tyngre resonemang, det var en sådan passage någonstans i början av boken, men bortsett från det var det ett nöje att läsa. Rekommenderas! Ser fram emot när jag får tillfälle att läsa nästa del.

Tove Skarstedt

2013-02-26

Det är ofrånkomligt - det här är naturligtvis jättebra! Självutlämnande, vackert, jobbigt och oemotståndligt.

Karin Lantz

2013-01-13

Fantastiskt språk. Fin inlevelse.

Anna Andersson

2012-11-12

Kämpade länge med denna bok, men tyvärr klarade jag inte av att läsa ut den.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Man blir som en tjuvtittare in i hur en annan tänker och ser hur lik han är en själv. Modig bokserie som hjälper mig att förstå mig själv bättre. Författaren lämnar ut sig själv och man tycker verkligen om honom!

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Maria Eriksson

2012-04-22

Sååå bra!

Marcus Sohl

2012-04-16

Mycket bra. Framförallt skildringen av pappan gör boken mycket läsvärd. Knausgård undviker fällan att teckna en förenklad bild av sin avskydda pappa. Nu drivs man som läsare att försöka förstå Knausgårds uppenbara avsky för den visserlige osympatiska och komplicerade, men ändå inte direkt onda pappan.

Lovisa S

2012-04-07

Självupptaget och öppenhjärtligt, men ändå svårt att komma personen i romanen (alltså Knausgård själv) nära. Det är i de detaljrika beskrivningarna som man hittar honom, när han egentligen beskriver det runt om honom. Jag blir inte riktigt klok på den här romanen; i botten är den enkel men språket gör den större. Intressantast är när Knausgård skriver om sin far. Jag kommer läsa de andra romanerna i serien.

Conny J

2012-03-31

Ok, jag läste hundra sidor, det får nog vara bra så, jag gillade det, men jag orkar inte och när jag hörde en recension av bok fyra fick jag ingen energi att fortsätta med serien utan avslutar här och nu..

2012-03-31

Ja, det här visade sig bli en riktig kamp. Inget jämfört med Knausgårds egen, förstås, men ändå. Med risk för att gå helt emot strömmen, så gillar jag inte alls den här boken. Den känns på tok för pretentiös och språket är så svulstigt så jag nästan får kramp. Det påminner lite om Ulf Lundells sätt att skriva, med evighetslånga meningar som man glömt början på när man kommer till slutet. Den stora skillnaden är att Knausgård faktiskt använder kommatecken mellan alla bisatser. Och förstås att jag gillar Ulf Lundell. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/03/min-kamp-1-av-karl-ove-knausgard.html

Å

Åsa Härnström

2012-01-12

Jag tycker om Knausgårds förmåga att göra det vardagliga intressant och beundrar hans öppenhet med sina egna tillkortakommanden

Charlotta Rylander

2012-01-06

Början fick mig att lägga ned den. De första meningarna satte igång mina tankar om döden. Men när jag sedan tog tag i den igen så kunde jag inte släppa den,

Nils Thor

2011-12-28

Knausgård har ett fantastiskt språk. Han beskriver mycket detaljerat de vardagligaste händelser under sin uppväxt, men på ett sätt som gör det både lättläst och underhållande.

Maria Jönsson

2011-12-11

Förstår inte riktigt vad som är så speciellt med just denne mans liv att det måste berättas i 6 volymer. Jag tog mig inte genom den första.

Hannah Tullgren

2011-11-30

Knausgård har ett väldigt fint och vackert sätt att beskriva sina minnen på.

Gun Petersson

2011-09-30

Intressanta reflektioner, detaljrikt och levande. Imponerande självinsikt. Starkt om relationer, framförallt om den till pappan.

Jari Saarelainen

2011-09-25

Närgånget och naket om nära och kära av Carl-Ove . Ibland är släkten värst.

Sarah Markensten

2011-09-14

Början av boken är långsam och nästan lite långtråkig tyckte jag. Men när Karl Ove och hans bror Yngve åker till sin farmor efter att deras pappa dött hoppar berättelsen ut ur sidorna och man kan absolut inte lägga ifrån sig boken.

Klinga

2011-08-21

Helt överraskad efter alla mediestormar kring boken dras jag genast in i den suggestiva berättelsen. Helt fantastiskt. Ödmjukt. Rasande. Känsligt. Borrande. Inträngande. Slängigt. Poserande. Rörande. Jag läser vissa stycken flera gånger för att verkligen ta in detaljerna som framträder. Jag vill läsa nästa del. Allt tal om att Knausgård exploaterar sina närmaste och att det skulle vara en manlig egotripp är inte begripliga för mig.

Lars Andersson

2011-08-21

Bra rakt igenom. edit. när han städade där i trappen, det var nåt extra det...

O

Oscar A

2011-08-19

Det här är en levande skildring av en människas (författarens?) uppväxt och på ett sätt som låter läsaren följa med i varje känslouttryck och förnimmelse. Läs!

Kenneth Olausson

2011-08-07

Min kamp 1. Jag var skeptiisk, det måste jag medge, men blev överväldigad. Det finns en kraft, nästan ett raseri, genom hela boken och som är mest märkbart i den del som beskriver pappas död. Kommer jag att orka läsa de återstående fem böckerna i sviten? Sannolikt.

Patrik Klingberg

2011-07-25

Stundtals väldigt gripande men också ganska långrandig. Är inte så van att läsa på norska så därför kan jag inte hålla med om att den var "lättläst" helt klart läsvärd dock.

Kristina Wiklundh

2011-07-23

Välskriven men inte blev jag sugen på de kommande böckerna precis ...

Annelie Sundberg

2011-07-13