Min kamp 6

Med sjätte delen avslutar Karl Ove Knausgård sin episka autofiktiva roman Min kamp. På ett helt igenom självutlämnande sätt har han blottställt ambitioner och svagheter, osäkerhet och tvivel och inifrån skildrat sina relationer till fru och barn, mor och far, vänner och bekanta. Det är en roman i vilken livet skildras i alla sina nyanser, från de avgörande och upprivande ögonblicken till vardags­livets tillsynes obetydliga detaljer. Min kamp är också ett högriskprojekt där gränsen mellan det privata och offentliga överskridits, vilket under arbetets gång gett tydliga återverkningar både för författaren själv och för hans närstående. I den avslutande delen får vi följa verkets fullbordan: den kontroversiella utgivningen av de tidigare delarna, pressen att förmå slutföra arbetet samt inte minst en studie i litteraturen och dess förhållande till verkligheten. Min kamp 1-6 är en av de senaste...

Erika Wiman Snäll

2015-01-26

Hoppade över essän i mitten. Den var tung och drar ner betyget.

Mankan

2014-11-14

Min Kamp-böckerna har varit fantastiska att läsa, trist att det skulle avslutas med denna bok. Sidorna 385-816 med bl a essän om Hitler kan med fördel hoppas över, eftersom de inte tillför berättelsen om Knausgård särskilt mycket och dessutom är seglästa. I övrigt var boken bättre, kanske på en trea-nivå.

Lilla My

2014-09-28

Tyvärr drar de 400 sidorna om namnet, vi-et, Hitler, offret etc ner helheten en hel del för mig. Jag kan nog förstå kopplingen till den den filosofiska utläggningen om namnets betydelse och kopplingen till Hitler. Men det är utläggning som är alldeles för lång och därmed tyvärr blir frikopplad från resten av detta mäktiga verk. Utan de 400 sidorna hade det varit en ny 5:a.

Christer Fasth

2014-08-11

Jag har svårt att sätta fingret på varför boken "äger" som mitt barnbarn skulle sagt. Språket förstås. Och tilltalet. Det känns som om författaren vänder sig till mig, bara mig. Bästa betyget är kanske att jag inte ville släppa kontakten med boken. Jag märkte att jag läste långsammare och långsammare. De sista sidorna tog en timme att läsa, begrunda, läsa om och läsa om igen. Nu måste jag återvända. Kanske en deckare. Eller senaste numret av Offside.

Klinga

2014-05-03

Avslutningsmeningen (efter drygt 1100 sidor) säger att Knausgård är nöjd med att inte längre vara författare. Men tanken studsar och jag kommer att invänta Min kamp 7. Hopplöst, så klart men ett uttryck för hur mycket jag gillar de 3500 sidorna och att jag vill ha mer. Det känns bra att kunna sätta en 4 i betyg på en av delarna. Stora delar (särskilt sista tredjedelen) kunde vara värda betyget 6, men det hundratals sidor långa avsnittet om filosofer och Hitler med mera borde ha fått en egen bok. Passar inte in. Jag kommenterade första delen med att jag fått en ny låtsaskompis. Det gäller ännu och jag är tacksam för en kompis som ser igenom så mycket, som ser och skildrar sina barn (hur många andra manliga författare?) och som bjudit på en sån en omvälvande läsning.

Joakim Roos

2014-01-31

Börjar segt, Hitlerdelen borde släppts separat eller lagts sist i boken, men till sist tar även den här boken fart och bjuder på en magnifik avslutning. De sista 300 sidorna är fantastiska.

Lars Willfors

2013-10-28

En besvikelse och, sammantaget, sämst i serien. Del 6 borde vara bäst, med tanke på metaperspektivet, men är definitivt segast av alla böckerna. Om man delar upp den i början, mitt och slut så är mittdelen i stort sett olidlig: en ändlös, och ofta riktningslös, essä om konst, språk och filosofi som bara maler på i hundratals sidor. Min analys är att 1) Knausgård har ett behov av att flexa de intellektuella musklerna efter tusentals sidors strid ström underhållning i låg stil och att 2) han har blivit mer eller mindre immun mot redaktionella ingrepp i och med framgångarna med de tidigare delarna i serien. En tredjedel av den här romanen hade utan vidare problem kunnat strykas - exempelvis den tredjedel som inte direkt har i en roman att göra - nu bli upplösningen närmast antiklimaktisk. Synd. Projektet i sin helhet: fortfarande en fullträff av Guds jävla nåde.

Den sjätte och avslutande delen är inte min favorit (del två och ett smäller högst, trean och fyran är svagast), men betyget avser projektet som helhet. Det kan inte bli annat än stark femma på det här.
Jag har inte läst något så drabbande på jag vet inte hur många år? Har nog aldrig blivit så påverkad av en text. Givetvis har böckerna både toppar och dalar, det vore konstigt annars eftersom de spänner över 3500 sidor, men överlag är det enormt hög kvalitet - inte språkligt sett, men definitivt realistiskt. Ibland är igenkänningsfaktorn så hög att jag skäms.
Och jag tror det är där som Knausgård träffar rätt: Jag kan relatera. Kan man inte det har man kanske inte så mycket att hämta här? Såvida man inte kan fascineras av hur snyggt och intressant vardagstrivialiteter blandas med riktigt djupa, träffsäkra tankar om döden och existensen, bland annat.
För mig är det troligtvis det bästa jag har läst.

Maria Eriksson

2013-10-06

Sjätte och sista delen Knausgårds svit är en tegelsten på 1125 sidor, som nog passar bäst för den som redan är fast i hans berättarstil och vill veta vad som hände sen. Ett nästan 400 sidor långt avsnitt i bokens mitt är en essä om Hitler och hans ”Mein kamp” och den kan man med fördel hoppa över. Hans storhet ligger inte i essäskrivande utan vardagslivets skildringar. Boken är skriven samtidigt som den första delen ska ges ut i Norge och författaren, som skrivit tusentals sidor om sitt liv i rasande takt och eufori över att hans skrivkramp släppt, blir varse konsekvenserna för dem som ofrivilligt blivit romanfigurer i hans bok. Hans farbror blir rasande och hotar med stämning. Knausgård har skrivit om händelser som han minns dem, nu blir han ifrågasatt även på faktauppgifter. Minns han fel? Hans ångest väller över alla breddar och den gode vännen Geir finns där som stöd. I sista delen blir hustrun Linda, som har en bipolär sjukdom, så svårt sjuk att hon blir inlagd. Han bryter här mot sociala spelet, när han visar upp det som händer i ett äktenskap bakom fasaden. Här känner jag mig kluven. Det måste vara svårt att läsa detta i efterhand för de inblandade. Men det som gör hans berättelse så läsvärd är att han skildrar det komplicerade i att vara människa, hur den ambivalens som finns inom oss kan se ut, när vi kämpar med fasaden.

Maria Eriksson

2013-10-06

Ett maratonlopp är avslutat. Den här boken är alldeles för lång, inte riktigt lika bra kan jag tycka. Det är nog bara nördarna som läser allt, men jag skulle verkligen rekommendera alla att åtminstone ge sig på första boken.

Nils Thor

2013-10-04

Det känns som jag klarat av ett maratonlopp. Boken är 400-500 sidor för lång. Måste erkänna att jag skummade igenom mycket av de sista 300 sidorna.Men visst är den mycket bra och i många stycken läsvärd. Men inte så bra som tidigare delar.Jag tyckte att essän var nog så intressant, men tycker inte att den hade något här att göra.

Ola Janåker

2013-09-08

Kanske en 300 sidor för lång men annars högintressant och underhållande. Fint avslut på sviten även om den inte riktigt når upp i samma mästerliga klass som del 1, 4