Min kamp 5

Femte delen av Karl Ove Knausgårds mäktiga autofiktiva roman Min kamp är skriven med våldsam kraft och uppriktighet. Han flyttar till Bergen för att satsa allt på skrivandet men det får rakt motsatt verkan. Han vill så mycket att det knyter sig för honom. Samtidigt ser han hur en efter en av hans vänner debuterar som författare. Han misstänker att han aldrig kommer att få något ur händerna. Här finns också en roman om nya starka vänskapsband och ett omskakande kärleksförhållande. Så en dag når han två helt avgörande punkter i sitt liv: fadern dör - och kort därefter blir han färdig med sin första roman. Det var med femte delen som läsarna i Norge, och senare i Danmark, började inse proportionerna av detta litterära kraftprov. Tidningen Politiken menade att Min kamp med tiden kommer att få lika stor betydelse som Goethes Den unge Werthers lidanden. Karl Ove Knausgårds roman är en av de senaste...

Å

Åsa Arveberg

2015-01-01

Jag hade sett fram emot denna del men jag är så besviken. Språket är bra men handlingen är enormt seg. Jag har tidigare tyckt att Knausgård varit sympatisk men i denna bok är han så otroligt egoistist. Del sex, som är den sista ska jag läsa men jag kommer vänta med den ett tag.

Christer Fasth

2013-12-17

Det är något märkligt med de här böckerna. Berättartekniken är lysande. Långa stycken där absolut ingenting "händer". Men man sugs in i boken, i hans värld, skrivande, festande, älskande och tänkande. Nu ser jag fram mot sista delen i pocket. Och känner redan separationsångesten.

Per Berger

2013-10-29

se del 1

Lina Zackrisson

2013-10-02

I paritet med ettan men tvåan leder för mig. Mkt bra!

Gunnar Odhner

2013-08-28

Knausgård kan den svåra konsten att hålla intresset vid liv hela tiden. Otroligt!

Stig Svåren

2013-06-16

Det borde inte vara möjligt att skriva som Knausgård gör men det är det uppenbarligen. Aldrig tidigarhar jag mött en sådan rå kraft i bokform.

Del 3 och 4 var inte lika drabbande som 1 och 2, men i femman är jag tillbaka vid mitt Knausgårdaltare.

Anders Nilsson

2013-01-01

Jag tyckte det här var lite tjatigt. En 20 åring som går på skrivarkurs, dricker öl, jagar tjejer och runkar... det är bra driv i texten, och han är rakt av där, dvs det är inget reflekterande etc. Men, jag tröttnade.

Nils Thor

2012-10-10

Han skriver väldigt bra. Det är vardagen i Bergen som skildras, men språket gör det lättläst och intressant. En stark avslutning på den här delen.

Ola Janåker

2012-10-09

Briljantbriljant! Varför har jag ännu inte kommit fram till men i mitt tycke är del 1, 4

Maria Eriksson

2012-10-06

Femte delen av Knausgårds romanserie Min kamp handlar om studietiden i 90-talets Bergen. Karl-Oves dröm är att bli författare och därför börjar han på Skrivekunstakademien, fortsätter med litteratur- och konstvetenskap varvat med arbete inom psykiatrivården. Men det går trögt. Han refuseras gång efter gång, medan han får uppleva hur hans kurskamrater lyckas och får publicera. Först i bokens slut romandebuterar han. I studentlivet är han tystlåten och har svårt att få vänner. Lättare blir det inte när första flickvännen ratar honom och blir ihop med hans bror. Men sedan träffar han Gunvor som han lever med en längre tid innan han förälskar sig i journalisten Tonje som blir hans första fru.

Precis som i de tidigare böckerna är Karl-Ove en skuldmedveten man med dåligt självförtroende. Hans hejdlösa drickande fortsätter som tidigare, både för att döva skuldkänslor och för att han inte klarar av att vara social när han är nykter. När han dricker sig redlös kan vad som helst hända, vilket skrämmer honom, men det ändrar ingenting. Bakfylleångesten botas med nya pubrundor. Det är Karl-Oves inre reflekterande i vardagliga situationerna som fängslar, i vuxenblivandet, i relationer som självdör, då han är otrogen och blir anklagad för våldtäkt. Det är komplicerat att vara människa, trots goda intentioner blir det ofta fel. Inom oss finns drivkrafter som vi inte alltid förstår oss på. Knausgårds böcker har ingen tydlig handling. Det är livet som beskrivs. Ibland kan man som läsare önskat att han kortat ner texten, när livet går på tomgång, men det kanske är det som gör berättelsen så trovärdig.
(Publicerat i Norran 5 oktober 2012)

Maria Eriksson

2012-10-06

Knausgårds romansvit är ytterst läsvärd, dock inte i följd. Den här delen, Min kamp 5, handlar om studietiden och det begynnande författarskapet. Om den brottning med livet som är varje människans.

Joakim Roos

2012-09-16

Helt överlägsen all annan samtida litteratur. Precis samma ord jag använt om de fyra andra delarna också.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Merete Madsen

2010-08-21

Jag tappar andan; att läsa honom och det han förmedlar är som ett mänskligt och litterärt mirakel, helt otroligt och då jag skriver detta inser jag att det är det han förmedlar, det djupt mänskliga, våra känslor minnen och erfarenheter allt- lyckas han ge en form, lyckas han göra till stor litteratur som det känns som en ynnest att få läsa.