Min far hade en dröm : Memoarer

Obama, Barack

I Min far hade en dröm berättar USAs förre president Barack Obama djupt personligt om sin uppväxt i ett USA som fortfarande präglades av raslagar. Berättelsen tar sin början när han får reda på att fadern, som han aldrig lärt känna, har dött i en bilolycka. Faderns plötsliga död får honom att reflektera över sitt liv och vad som gjort honom till den han är. När han reser till Kenya för att möta den afrikanska delen av sin familj blir det en omtumlande upplevelse som får honom att försona sig med sin bakgrund. Min far hade en dröm är en gripande skildring av en ung mans sökande efter sina rötter och en bok för alla som är intresserade av frågor om identitet, klass och ras.?En av de mest välskrivna memoarer som någonsin producerats av en amerikansk politiker" ?Time Magazine?Utmanande . . . Övertygande beskriver han hur det är att tillhöra två olika världar, och att ändå inte tillhöra...

Väldigt intressant. Slukade boken på ett par dagar. Ska tilläggas att jag är politiskt intresserad.

Erika Hedéen

2019-04-05

Kanske inte riktigt min typ av bok. Väldigt politisk & tråkig enligt mig. Lite platt skrivsätt & den fångade mig aldrig. Känns mest som ett "äntligen" när den väl tog slut! Känner mer att jag "slösat bort" flera timmar av mitt liv än att jag gjort något vettigt eller bra med den. Trist!

Jennie

2014-08-15

Denna boken var inte för mig helt enkelt. Är för lite intresserad av politik. Den första delen var dock intressant då den berättade om hans uppväxt.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Bra. Intressant bakgrund och uppväxthistoria om USAs nuvarande president.

Den här boken kallar jag en självbiografi.Så mycket på så kort tid! Boken kom redan 1995 och slutar med bröllopet med Michelle. Den här killen har gjort en otrolig resa och vet vad det innebär att inte vara "vit". Med honom vid rodret borde det bli ett bättre USA med mindre utanförskap, men en svala gör ingen sommar!!!

Ulf Pettersson

2012-02-29

kanske lite långrandig med fr.a. mycket namn på släktingar som var svårt att hålla reda på. I slutet av boken en bra sammanfattning av kenyas utveckling

Susanne Eriksson

2012-01-02

För tråkig kom inte igenom...

Linn van Keppel

2011-10-26

Jag tar mej bara inte förbi de första kapitlena!
Brukar aldrig lämna en bok oläst men det här var tusan omöjligt!

Elisabeth Karlberg

2011-09-18

Mycket intressant och upplysande bok. Vilken resa denna man gjort. En mycket beundransvärd person.

Anna Ling

2011-09-03

Lite seg, men väldigt intressant!

Charlotte Malm

2011-07-17

Efter jag läst boken känner jag mig trygg med att ha Obama som USA:s president. Viken man han är!

Anita Sjögren

2011-05-06

Författare OBAMA - hardly unknown...

Å

Åsa Landin

2011-02-15

Blev tyvärr lite utdragen i vissa delar... jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om honom som president men som författare gillar jag honom. Nästa bok är redan beställd!

Anna-Karin L

2011-01-14

Jag är nöjd med att ha läst den och fått ta del av Barack Obamas bakgrund och uppväxt , men tyckte det var rätt segt i många bitar och hängde ibland upp mig på konstig översättning.

Ethel Åslund

2010-12-18

Det den gav mig var skildringen av hur historian och personer omkring oss formar ett mönster i vårt liv - och när man insett detta fråga sig själv vem man vill bli, och vilket liv man vill leva, utifrån det

Martin Bjerver

2010-06-02

Håller med ang. den undermåliga översättningen. Läs den på engelska om ni kan!

Lena Sletteberg

2010-05-12

Översättningen var undermålig vilket kanske gör att man får ett sämre intryck.
Ex Djuren på stäppen skördade gräset ??

Anette B

2010-04-14

Fruktansvärt seg bok. Känns som om jag läst den flera gånger då jag fick läsa om sidorna eftersom koncentrationen brast och tankarna kom på avvägar

Oskar Henriksson

2010-04-06

Intressant om de svartas kamp i USA och om Obamas uppväxt. Värt att notera är ju att boken skrevs då Obama fortfarande var relativt ung. Boken kunde dock kortas ned en del, blir lite väl mycket moralpredikningar om de svartas kamp.

Johan Lautmann

2010-03-18

Välskriven, spännade bok som ger en bra bakgrund till personen Barak Obama men också till frågan om hur vi bygger att samhälle som är för alla.

Rebecca Mazur

2010-01-13

Den tredje och sista delen när Barack är i Kenya är den som lyfter boken något. Det tidigare är bara segt och tråkigt enligt mig.

Intressant att följa Obamas sökande efter sina rötter. Men vissa partier kunde jag ha hoppat över. Blev faktiskt förvånad över att det där med att vara svart i USA fortfarande är en tuff kamp.

harriet karlsson

2009-11-01

Jag tyckte den var tråkig. Långrandig utan att säga något. Kapitel om Kenya var ok .
Förväntade mig något bättre

Gunvi Lundqvist

2009-09-03

Älska en bok och älska en man blir till ett , mycket läsvärd. Boken är dessutom lättläst, och gällande Obama som världens president har jag inga svårigheter efter att ha läst boken. Läs, läs, läs.

Ciccis bokblogg

2009-08-08

En mycket intressant och bra bok! Den är personligt skriven och ibland känns den mycket utlämnande, han är ju faktiskt president i USA. :-) Det är dock flera år sedan han skrev den. Han går verkligen till djupet med att finna sig själv och vem han är. En bok som jag tycker att alla borde läsa!

Karl Sandberg

2009-07-30

Intressant om bakgrunden till vår idag mäktigaste person. Ibland kanske något seg, men kompenseras väl av andra mycket bra delar. Anser att tiden i Chicago som "samhällsorganisatör" och kampen med de unga mödrarna för asbestsanering av bostäder var den bästa delen. Man saknar en återkoppling från idag hur olika människors öden blev. Läs boken är min rekommendation.
En sak måste tilläggas i ärlighetens namn. jg anser att Obama undviker ibland skickligt självutlämnandet i läggandet av åsikter och vinklingar till andra personer och händelser.

Nina Nykvist

2009-07-12

En bok att skratta och gråta sig igenom. Helt makalös!

Trodde aldrig att den skulle vara sa intressant!

Anna Lidin

2009-06-17

Honom skulle jag vilja dela en flaska vin med!

Per Eric Mattsson

2009-06-16

Jag läste boken några soliga dagar i mitten av juni i sommarstugan på Tjörn. Då hade jag veckan innan lyssnat på direktsändningen från Barack Obamas tal i Kairo, som han i huvudsak riktade till världens muslimer. Det var ett tal utan manus som säkert blir historiskt. Och jag tvekar inte att sätta högsta betyg också på hans memoarer Min far hade en dröm. Boken slutar med hans eget bröllop med Michelle men sista sidan ägnas en av bröllopsgästerna – hans egen halvbror Roy- som bytt livsstil och nu kallade sig Abongo, som han hette på luospråket. Roy hade konverterat till islam, blivit smal och vaken i blicken. Konverterandet hade gett honom fast mark under fötterna och han var stolt över sin plats i tillvaron. Han hade börjat våga ställa de svårare frågorna och kastat av sig de färdiga svaren. ”Det är en oundviklig process: hans hjärta är för generöst och rymmer för mycket humor, hans inställning till sina medmänniskor är för vänlig och förlåtande för att han skall nöja sig med enkla lösningar på gåtan vad det egentligen innebär att vara en svart man.”
Obama skriver boken när han är 33 år gammal och han har ännu inte inlett sin politiska karriär. Han är nygift med Michell och läser juridik på Harvard. Han har just blivit utsedd till den förste afro-amerikanske redaktören för Harvard Law Review vilket väckte stort uppseende. Han blev erbjuden att skriva en bok och fick förskott från förlaget. Boken är delad i tre ungefär lika långa avsnitt. Det första kallar han Ursprung, det andra Chicago och det tredje Kenya. Första avsnittet handlar om hans egen barndom men börjar med att han i 20-årsåldern får ett telefonsamtal från en främmande kvinna (i själva verket en av hans afrikanska fastrar) som berättar att fadern plötsligt dött i en bilolycka. Undan för undan växer bilden av fadern fram i boken. Modern och moderns släkt kan bara förmedla korta fragment.
Barack är frukten av ett studentäktenskap mellan en vit amerikansk kvinna och en svart man från Kenya. När han är två år lämnar fadern familjen i Hawaii och åker hem till Afrika. Modern gifter om sig i ett nytt studentäktenskap och familjen flyttar till styvfadern Lolos land Indonesien där Barack växer upp och får starka intryck av den fattiga muslimska omgivningen. Så småningom blir det skillsmässa igen och familjen flyttar hem till morföräldrarna i Hawaii. En gång kommer fadern på ett månadslångt besök när Barack är i 12-årsåldern. Som barn brukar skäms han en smula över sin far men blir mycket stolt när fadern gör succé i Baracks skola.
Det är först i tredje avsnittet som bilden av fadern fördjupas när Barack 27 år gammal reser till Kenya tillsammans med sin halvsyster Auma. Där träffar han sin stora släkt. En höjdpunkt i boken är när en av gammelfarfars hustrur, som fortfarande lever, berättar släktens historia och i synnerhet faderns och farfaderns. Det är en skildring som når bibliska proportioner.
Nog känns det bra att ett av världens främsta ämbeten innehas av en person som så insiktsfullt kan resonera kring människans roll i tillvaron. Mellanavsnittet som handlar om hans arbete som någon slags socialarbetare i Chicago är full av lärdomar i konsten att få människor att handla och själva ta tag i sin situation.
Boken är också välgörande fri från klasskampsretorik.

Cecilia Jansson

2009-05-12

Denna bok är en gripande och djup bok om en pojke som mot alla odds tar sig fram i livet genom att ha mål och en strävan efter ett bättre samhälle

Ellinor -

2009-05-12

Jag har nog aldrig läst en bok så långsamt som denna. Inte för att den var tungläst utan för att jag verkligen inte ville att den skulle ta slut. Obama är en lika god författare som han är talare. Han berättar personligt och utelämnande om allt han varit med om och hur det har format honom. Eftersom boken skrevs för mer än tio år sedan är det intressant att läsa den såhär med facit i handen.